مجوزهای کشتار بحرین از کجا می‌آید؟

مقامات ریاض بااستناد به مفاد پیمان شورای همکاری خلیج فارس سرکوب معترضان و تشدید خشونت ها را مجاز دانسته و بر تداوم اشغال و تجاوز تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در مورد تجاوز گسترده ارتش عربستان به بحرین، تحلیل های مختلفی صورت گرفته است. مقامات ریاض با استناد به مفاد پیمان شورای همکاری خلیج فارس (امنیت و دفاع دسته جمعی) سرکوب معترضین و تشدید خشونت ها را مجاز دانسته و بر تداوم اشغال و تجاوز تاکید دارند. ورود ارتش عربستان به خاک بحرین که برای نخستین بار با حجم و ابعاد گسترده صورت می گیرد، نشان می دهد که چشم داشت های سرزمینی این کشور نسبت به خاک بحرین جدی تر از هر زمان دیگر دنبال می شود. عربستان پس از قیام ها و خیزش های گسترده مردمی در شمال افریقا و خاورمیانه با بحران جدی داخلی روبه روست، به طوری که شیعیان عربستان به عنوان اقلیت سرکوب شده در سرزمین وهابی ها و دیگر قشرهای تحصیل کرده با الهام از انقلابات مردمی تداوم سلطنت آل سعود را با مشکلات جدی روبه رو ساختند. گرچه این اعتراضات مردمی با شیوه های پلیسی و با تهدید و ارعاب سرکوب می شود با این وجود مطالبات گسترده معترضین آتش زیر خاکستر است و ممکن است با یک نسیمی مجدداً شعله ور شود. لذا عربستان با یک تنگنای ژئوپولیتیکی روبه رو است. به ظن حکمرانان سعودی لشکرکشی به بحرین و کشتار فجیع مردم بحرین می تواند این مشکل ژئوپلیتیکی را برطرف سازد.


به نظر می رسد که عمده ترین هراس عربستان از تحولات بحرین استناد به ظهور مجدد هلال شیعه ای و به تعبیر رسانه ای عربی جنگ نیابتی تهران – ریاض باشد. از این رو دولت های عربی بدون اذعان به خواسته های مردم و استبداد داخلی ناآرامی های اخیر در بحرین و برخی از کشورهای منطقه را به ایران ارتباط می دهند و یا تکرار اتهامات واهی در قالب ایران هراسی و شیعه گری در منطقه تشدید سرکوب معترضین را مجاز می دانند.


در همین راستا به استانداردهای دوگانه غرب در مورد نقض آشکار حقوق و نسل کشی باید اشاره نمود. غرب به سرکردگی امریکا و در قالب پیمان ناتو داعیه دار دفاع از حقوق انسانی سرلوحه دخالت های گسترده خود در لیبی قرار داده و در قبال خشونت عریان آل خلیفه و همدستی مقامات آل سعود در ارتکاب جرائم آشکار انسانی سکوت اختیار کردند. این امر نشان می دهد که غرب به دلیل هم پیمانی با عربستان و منافع مشترک مجوز لازم را برای سرکوب و تشدید خفقان در بحرین و برخی از کشورهای عربی صادر کردند و در این راستا رسانه های غربی، اخبار منطقه به ویژه بحرین را سانسور می کنند و در مقام دفاع از تعدی و لشکرکشی عربستان به خاک بحرین اصل دفاع جمعی شورای همکاری خلیج فارس را یادآور می شوند.

 

این تحلیل ها در واقع نادیده گرفتن و سرپوش نهادن بر اهداف واقعی عربستان از ورود ارتش آن کشور به خاک بحرین است. ورود ارتش عربستان به بحرین تداعی کننده ورود ارتش اسرائیل به جنوب لبنان است. ارتش عربستان پس از ورود به خاک بحرین و اشغال آن به دنبال منطقه امن برای خود و سرکوب شیعیان منطقه و به ظن خود جلوگیری از نفوذ طبیعی ایران است ولی نکته قابل ذکر اینجاست که با وجود سرکوب شدید معترضان در بحرین، عربستان نمی تواند از گسترش این موج اعتراض در آینده جلوگیری کند، بنابراین سیر طبیعی تحولات منطقه به ویژه بحرین به نفع مردم این کشور پیش خواهد رفت.

داود احمدزاده

 

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 44807

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha