روزنامه‌نگاران و نویسندگان بحرینی در تبعید اجباری

نویسندگان و روزنامه‌نگاران بحرینی که در معرض دستگیری‌های پیاپی مأموران حکومتی قرار گرفته‌اند به اجبار وطن خود را ترک می‌کنند تا صدای ظلمی که به آنها رفته است به گوش جهانیان برسانند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دستگیری‌های مکرر روزنامه‌نگاران بحرینی از سوی نیروهای امنیتی این کشور از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی برای دست‌یابی به دموکراسی نویسندگان و اصحاب رسانه را وادار به ترک کشور کرده است زیرا آنها ترجیح می‌دهند به جای اینکه سال‌ها از عمر خود را در زندان بسر ببرند و از فعالیت‌های خود محروم باشند در خارج از کشور زندگی کنند.

الجلاوی، داستان‌نویس و شاعر بحرینی در گفت‌وگوی تلفنی با الجزیره از مرز انگلیس می‌گوید که ترجیح می‌دهد به جای رفتن به زندان کشورش را ترک کند.

وی در سال 1993 در سن 17 سالگی به خاطر شعری که در انتقاد از حکومت پادشاهی بحرین گفته بود دستگیر و زندانی شد و در سال 1995 نیز بار دیگر به جرم مبارزه برای دست‌یابی به حقوق مدنی و سیاسی به زندان محکوم شد و اکنون در بحبوحه دست‌گیری نویسندگان و روزنامه‌نگاران منتقد، الجلاوی که دیگر نمی‌خواهد برای سومین بار راهی زندان شود و از خانواده‌اش دور شود کشور خود را ترک کرده است.

نویسندگان، روزنامه‌نگاران، دانشگاهیان، داستان‌نویسان، شعرا، وبلاگ‌نویسان و دیگر اقشار فعال جامعه هدف ظلم و ستم دولتمردان بحرینی از زمان آغاز قیام‌های حامی دموکراسی در ماه فوریه قرار گرفته‌اند.

حکومت پادشاهی بحرین که سنی‌ها هسته اصلی آن را تشکیل می‌دهند و متحد نزدیک آمریکا و عربستان سعودی هستند معترضان شیعه را متهم به ایجاد اغتشاش‌های فرقه‌ای در کشور کرده و آنها را سرکوب می‌کنند.

شیعیان بحرین که بخش عمده جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند از مناصب سیاسی و امنیتی خود عزل شده‌اند.

در روز 30 مارس، آیات القرمزی، دختر 20 ساله بحرینی چند هفته پس از قرائت یکی از اشعار ضد حکومتی خود در میدان مروارید از سوی نیروهای امنیتی بحرین دستگیر شد.

او در شعر خود آورده بود: " ما مردمی هستیم که تحقیر را می‌کشیم و مصیبت و بدبختی را ترور می‌کنیم؛ ما مردمی هستیم که بنیاد بی‌عدالتی را ویران می‌کنیم ."

پس از دستگیری وی سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که آزادی بیان مردم بحرین از سوی دولتمردان ، ظالمانه سرکوب می‌شود.

در ماه آوریل نیز زکریا العشیری، وبلاگ‌نویس بحرینی به اتهام انتشار اخبار غلط دستگیر شد و چند روز پس از دست‌گیری در زندان جان باخت و در روز 5 آوریل نیز کریم فخراوی، نانشر بحرینی دستگیر و در شرایطی مشابه العشیری در زندان جان خود را از دست داد اما مقامات بحرینی علت مرگ او را مشکل کلیوی دانستند.

این در حالی است که مدافعان حقوق بشر عکس‌هایی از این فعال بحرینی منتشر کردند که نشان‌دهنده آثار شکنجه روی بدن‌های آنها بود.

از زمان آغاز اعتراض‌های مردمی گروه‌های حامی دولت نام‌ها و عکس‌های عده‌ای از فعالان بحرینی را در وب‌سایت‌های مختلف منتشر کرده و خواستار تحویل آنها به نیروهای امنیتی به اتهام خیانت به وطن، گسترش خشونت و ترویج فرقه‌گرایی در کشور شدند.

بسیاری از این افراد پس از این ماجرا چند ماه را به طور پنهانی زندگی کرده و پس از آن همسران و فرزندان خود را برای پناهندگی در کشورهای دیگر ترک کردند.

بنا بر گزارش الجزیره، اکنون بسیاری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران بحرینی که امیدوارند روزی به وطن خود بازگردند در حال راه‌اندازی هیئت‌های مطبوعاتی در کشورهای دیگر برای مقابله با حملات دولتی بحرین به رسانه‌ها هستند.

یکی از این روزنامه‌نگاران می‌گوید که ما باید با یکدیگر متحد شویم تا از طرف روزنامه‌نگاران و نویسندگانی که در داخل بحرین هستند سخن بگوییم و همه جهان را از ظلمی که به آنها رفته است، آگاه کنیم.

پایان پیام/
 

کد خبر 53259

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha