کنفرانس ملی هوا‌شناسی در دانشگاه یزد برگزار شد

خبرگزاری شبستان: با توجه به اقلیم‌های متعدد در ایران، هوا‌شناسی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت در کشور است که در این زمینه نیز  دانشگاه یزد میزبان کنفرانس ملی هوا‌شناسی و محققان برجسته کشور است. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از یزد، انسان‌ها از بدو خلقت همواره با عوامل و پدیده‌های جوی برخورد مستقیم داشته و تغییرات حاصل از ان حس کنجکاویش را برانگیخت تا در این مورد بررسیهائی انجام داده و بتواند زندگی روزمره خود را با آن تطبیق دهد. 

کاربرد علم هوا‌شناسی که دارای طیف گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعت، حمل و نقل (هوایی، دریایی و زمینی) مدیریت منابع آب و سدسازی، حفاظت محیط زیست، آلودگی هوا، کاهش بلایای جوی و اقلیمی، دامداری، شیلات، جنگل و مرتع، گردشگری، امور دفاعی، شهرسازی، کویرزدایی، انرژی‌های نو است، اهمیت ویژه‌ای دارد. 

در بخش جغرافیایی نیز کشور جمهوری اسلامی ایران در دارای اقلیم‌های مختلف است که این شرایط جفرافیایی فراز و نشیب‌هایی را برای کشور بوجود آورده است و سازمان هوا‌شناسی و متخصصان این بخش را درگیر انواع اقلیم‌ها کرده است. 

در این راستا این بار دانشگاه یزد میزبان کنفرانس ملی هوا‌شناسی است که محققین برجسته کشور در زمینه علم هوا‌شناسی در این کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند و روز گذشته نیز افتتاحیه این کنفرانس با حضور مسئولین کشوری و استان یزد در سالن آمفی تئا‌تر دانشگاه یزد برگزار شد. 

محمد تقی المدرسی، معاون پژوهشی دانشگاه یزد گفت: برای یزد افتخاری است که کنفرانس‌های ملی را با شور و نشاط برگزار کند که امیدواریم این کنفرانس‌ها به صورت کاربردی برای جامعه کاربرد داشته باشد. 

معاون پژوهشی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: هوا‌شناسی علمی است که هر موجودی بدان وابسته است و با توجه به اینکه این روز‌ها استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مورد اهمیت قرار گرفته است ما امیدواریم مدیران هوا‌شناسی آن را در اولویت‌های کاری خود قرار دهند تا بتوانیم از شبکه‌های انرژی به خوبی استفاده کنیم. 

المدرسی خاطرنشان کرد: امیداوریم این کنفرانس‌ها باعث شود تا راه دسترسی به علوم هوا‌شناسی در کشورمان نیز ساده شود و بتوانیم در مناطق دیگر در خصوص مسائل هوا‌شناسی ایران اطلاعات کسب کنیم. 

علی عابدینی، معاون توسعه و پیشبینی هوا‌شناسی کشور نیز با اشاره به اهیمت توجه به پژوهش در زمینه هوا‌شناسی گفت: انجمن علمی هوا‌شناسی کشور مورد حمایت ویژه سازمان هوا‌شناسی است. 

وی افزود: سازمان هوا‌شناسی کشور همواره از طرح‌های علمی و پژوهشی حمایت کرده و کاربردی کردن علوم در هوا‌شناسی نیز از مهم‌ترین اولویت‌ها در این بخش است تا بتواند در راستای رفاه جامعه نقش افرینی بیشتر داشته باشد. 

معاونت توسعه و پیش بینی هوا‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: همایش‌های دیگر ما در سال جاری شامل «هوا‌شناسی علمی و کنفرانس بین الملی تغییر اقلیم» و همچنین «کنفرانس علمی خلیج فارس» است که امیدواریم بتوانیم طرح‌های کاربردی را برای این برنامه‌ها داشته باشیم. 

عابدینی تصریح کرد: ما بر روی کاربران نهایی علم هوا‌شناسی سرمایه گذاری کرده‌ایم که توسعه هوا‌شناسی کاربردی از جمله این کاربران است و امیدواریم در گام‌های بعدی «تهک»‌های بعدی در زمینه انرژی و حمل و نقل و معماری و شهرسازی تشکیل دهیم. 

علی محمد نوریان، رئیس انجمن هوا‌شناسی ایران نیز در ادامه این مراسم گفت: ما در کشور تنگناهایی داریم که هر چند ماه خود را نشان می‌دهد ولی باید برای آن‌ها به خوبی برنامه ریزی پایدار داشته باشیم. 

وی افزود: رشد جمعیت، اسراف در استفاده از منابع آبی، خشکی و بیابانی شدن، آلودگی هوا، گرد وغبار، تغییر اقلیم، فرسایش خاک، سیل و طوفان، نابودی زیستگاه حیات وحش، سیل و طغیان رودخانه‌ها از جمله این نگرانی‌ها و چالش‌های پیش رو است. 

رئیس انجمن هوا‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: ما برای حل این نگرانی‌ها در سند چشم انداز راه حل‌هایی داریم که در بحث تخصصی آن نیز بانک اطلاعاتی توجه دارد اما با توجه به اینکه دستیابی به ان‌ها سخت است، امیدواریم بتوانیم مدلی را برای ان ارائه دهیم. 

نوریان تصریح کرد: هوا‌شناسی از علومی است که با بخش‌های وابسته رابطه دارد و در این راستا نیز باید در بخش‌های مختلف حضور داشته باشد، اما متاسفانه امروز این جضور ناچیز است و خود را نیز به فضا و ماهواره وابسته کرده است. 

نوریان بیان کرد: یکی از پرمسئله‌ترین استان در کشور استان یزد در زمینه آب است که جمع‌های علمی مانند این کنفرانس می‌تواند کمک کند تا داده‌ها و اطلاعات را ارائه کرده و در اختیار محققان قرار دهد و برای توسعه مرزهای دانش تلاش کند. 

رئیس انجمن هوا‌شناسی ایران تصریح کرد: در اکثر مکان‌هایی که ما حضور داریم، هیچ کجا هوا‌شناسی حضور ندارد و به نحوی کم رنگ‌تر شده است اما چون که این بخش، بین رشته‌ای است باید کمی با شجاعت‌تر عمل کند. 

نوریان گفت: یزد جز جاهایی بوده است که مرکز بارورسازی ابر‌ها بوده و اولین مرکز نیز در اینجا شکل گرفت که در این راستا داده‌های ماهواره‌ای، داده‌های بازتحلیل شده، داده‌های شبکه‌های ایستگاه‌ها از جمله نیازهای آن است و اگر امروز ما همه این‌ها را در پژوهشکده هوا‌شناسی بوجود بیاوریم، می‌توانیم به صورت بومی آن را انجام داده و از بیگانگان بی‌نیاز شویم.

اما انچه در این میان حائز اهمیت است، میزان کاربردی بودن این همایش ها است که مسئولین حاضر در این مراسم نیز بدان اذعان داشته و خواهان پژوهش های کاربردی برای حل مسائل مهم کشور از جمله کم ابی، گرد وغبار بودند.

 

پایان پیام/

کد خبر 453233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha