اقدامات مقابله‌ای و کنترلي بر عرضه مواد مخدر بیشتر شود

خبرگزاری شبستان:يك حقوقدان گفت: بايد كاري كنيم كه جوانان حتي در صورت فراواني مواد مخدر هم، هرگز به سمت اعتياد نروند.

 محمدهاشمی حقوقدان با بیان اینکه موادمخدر داراي جنبه‌های حقوقی، فرهنگی، اجتماعی است و يكي از دلايل شيوع بيشتر آن، سهل الوصول بودن است. گفت:لذا مهم‌ترین مسئله بايد کنترل موادمخدر در بخش عرضه باشد.

وی بر این باور است که برای مقابله با موادمخدر موضوع بهداشت و درمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهداشت مرحله‌ای است که مراقبت می‌کنیم تا کسی به مواد افیونی مبتلا نشوند و به نوعی همان پیشگیری است. پیشگیري، هم هزینه کمتری بر دوش دولت می‌گذارد و هم آسیب‌های کمی را به ‏جامعه تحمیل می‌کند.‏

این حقوقدان، رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر را لازم و ضروري برشمرد و بيان داشت: درست ‏است که مبارزه انتظامی با مواد مخدر نیاز است اما با فرهنگ‌سازی و آموزش مهارت‌های زندگی، جوانان آگاهانه از موادمخدر دور می‌شوند و کار نیروی ‏انتظامی در مورد برخورد با قاچاقچيان راحت تر می‌شود.

هاشمي با اشاره به اینکه باید چرایی گرفتاری به موادمخدر را مورد توجه قرار داد، تاکید كرد: موضوعی که جامعه ما از آن غافل مانده، محرومیت‌های ‏اجتماعی است. این محرومیت‌ها سد راه به کار انداختن استعدادهای شاخص جوانی در فرزندانمان است، به همین سبب آنها دچار مشكلات شخصيتي همچون خود كم بيني شده و به سمت ‏موادمخدر و اعتیاد روی می‌آورند. جوانان ما نیاز به فضای ورزشی و تفریحی دارند تا احساسات، علائق و تمایلات خود را در کودکی و جوانی به منصه ظهور ‏برسانند.

وي ادامه داد: دولت باید سیاست جامع و خردمندانه‌ای داشته باشد که جوانان در یک فضای ‏آزادانه و جوان پسند بتوانند زندگی خوبی داشته باشند تا دچار مشكل نشوند. دولت باید، هم سیاست پیشگیرانه داشته باشد و هم جبرانی. باید فضایی در ‏جامعه حاکم باشد که جوانان در آزادی هم به سمت موادمخدر نروند.

 هاشمی با این سئوال که «چرا در گذشته مشکلات و استقبال از موادمخدر کمتر بود؟» تاکید كرد: در گذشته انواع و اقسام مواد مخدر وجود نداشت. امروزه دشمن درصدد است تا با شيوع مواد مخدر و تبليغات نادرست موجب تزلزل كشورها شود. لذا کنترل ‏دولت بر عرضه موادمخدر باید بیشتر باشد. دولت باید با افراد فرهیخته، صاحب نظر و آشنا به مسائل اجتماعی بحث و گفت و گو کرده و بعد سیاستگذاری ‏کند. اصل قضیه سیاست دولت در این زمینه است که باید هم پیشگیرانه و هم جبران‌کننده باشد.‏

 

پایان پیام/

کد خبر 464960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha