جشنواره  بین المللی امام رضا(ع)در بیش از ۲۱۰ نقطه جهان و۷۷ کشور دنیا برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همدان گفت: استان همدان مهد پرورش عارفان و شاعرانی  فرهیخته و عارف مانند باباطاهر عریان است و بابا طاهر در تارک ادبیات ایران می درخشد و بنیان گذار اشعار دوبیتی با سبک خاصی بوده است .

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان،  حسین نوش آبادی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز(28 مرداد) در مراسم اختتامییه دومین جشنواره دو بیتی و رباعی رضوی ، در سالن همایش های مجتمع فرهنگی و سینمایی شهید آوینی گفت:اشعار زیبایی که شعرای جوان در این مراسم سرودند حال و هوای مراسم را تغییر داد و همه دلها را متوجه بارگاه  مقدس حضرت ثامن الحجج (ع) کرد ، یکی از برکات جشنواره رضوی این است که عده ای از افراد فرهیخته و صاحب قلم از سراسر کشور دور هم جمع می شوند ، جلوه های زیبایی می آفرینند و باعث انس ،الفت ، محبت و ایجاد فضای معنوی و ادای احترام به ساحت مقدس امام رضا(ع) می شوند.

 

وی افزود: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) یکی از ابتکارات ارزشمند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دهه گذشته بوده و سال به سال بر عمق این جشنواره به لحاظ کمی و کیفی افزوده می شود. زمانی که استان خراسان رضوی پیشنهاد برگزاری این جشنواره را داد یعنی سال 82، این جشنواره فقط در مشهد مقدس برگزار شد.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال 83 ، پنج  استان  و سال 84 ، ده استان و سال 85 تمام استان های کشور داوطلب برگزاری این جشنواره شدند و استان همدان دومین سال متوالی است که جشنواره رضوی را در حوزه علم و ادب برگزار می کند ابراز داشت: استان همدان سابقه  دیرینه ای در فرهنگ و ادب دارد و میزان شعر دو بیتی و رباعی است.

 

نوش آبادی با بیان اینکه هر استانی بخش خاصی از جشنواره رضوی را برگزار می کند و استان همدان میزبان جشنواره دوبیتی و رباعی است، اظهار داشت:  یک هزار و 400 اثر از سراسر کشور به جشنواره دوبیتی و رباعی ارسال شد ، 110 شاعر جوان و پیشکسوت در این جشنواره حضور یافتند و16 اثر ارزشمند توسط داورانی از استان همدان و سراسر کشور انتخاب شدند.

 

وی افزود: استان همدان یک  شاعر فرهیخته و عارف مانند باباطاهر عریان دارد که در تارک ادبیات ایران میدرخشد و بنیان گذار اشعار دوبیتی با سبک خاصی بوده است ، شعر دو بیتی سابقه دیرینه ای دارد ،در سده هفتم و هشتم و حتی در زمان ظهور اسلام در دوره ساسانیان شعر دو بیتی وجود داشته است و یکی از ارکان مهم شعر رضوی ، شعر دو بیتی است.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد  با بیان اینکه طبق فرمایش مقام معظم رهبری اساس کار وجود مقدس امام رضا (ع) در ایران فرهنگی و تبلیغی است ، اظهار داشت: حدیث سلسله الذهبی در روایات ما از امام رضا (ع) وجود دارد که مانند ستاره ای می درخشد .

 

نوش آبادی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) در بدو ورود به نیشابور این حدیث را بیان نموده اند ، حدیثی که درآن تمام آیه های اعتقادی جهان بینی اسلامی مانند توحید ، معاد ، هدایت ،امامت و رسالت  وجود دارد و آن حدیث این است هر کسی در داخل دژ مستحکم توحید قرار گیرد از عذاب خداوند در امان است به شرطی کلمه توحید باعث آرامش و امنیت از عذاب الهی می شود که ریشه در پیروی از رسالت نبوی و فرهنگ ولایی ،امامت و ولایت ولی خدا دارد.

 

وی تأکید کرد: تا این لحظه این جشنواره در بیش از 210 نقطه جهان و77 کشور دنیا برگزار می گردد ، یعنی این  جشنواره  مرزهای داخلی را درنوردیده و سرتاسر جهان را به تصرف خود در آورده است.

 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این ولادت را به مردم خوب همدان تبریک عرض می کنم و امیدوارم بتوانیم با استفاده از ظرفیت های شبکه های مجازی و اجتماعی ابعاد مختلف این جشنواره را به گوش جهانیان برسانیم .

 

 

کد خبر 480276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha