صادرات یک میلیارد دلاری بخش تعاون در سال ۹۳

خبرگزاری شبستان:کلانتری با اشاره به صادرات یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری بخش تعاون در سال ۹۳ خاطرنشان کرد: برای حضور بخش تعاون در ۵ نمایشگاه خارجی حمایت کردیم تا بتوانند فعالیت های خود را در عرصه جهانی نیز عرضه کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، سیدحمید کلانتری، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز 8 شهریور در نشست خبری با تشریح برنامه های هفته تعاون گفت: مبنای اصل 43 و 44 قانون اساسی با نگاه به توسعه اشتغال و عدالت اجتماعی، تعاونی ها را مورد توجه قرار داده است.

 

وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی اذعان داشت: توسعه فرهنگی تعاون، توانمندسازی تعاونی ها، توسعه تعاملات شبکه ای بین تعاونی ها، توسعه همکاری های بین بخشی، تامین مشوق ها و منابع مالی، توسعه بازار و برند و تامین نظارت بر تعاونی ها هفت راهبردی است که در دستور کار قرار داده ایم.

 

کلانتری با اشاره به تدوین برنامه ششم توسعه خاطرنشان کرد: رشد اشتغال محور در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است و جلساتی در این خصوص در حال برگزاری است و مسایل مربوط به حوزه های مختلف پیش بینی شده است.

 

برای رشد 8 درصدی سالانه 800 هزار شغل نیاز داریم

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: برای رسیدن به رشد میانگین هشت درصد به ایجاد سالانه 800 هزار شغل نیاز داریم.

 

کلانتری اشتغال را یکی از مسایل مهم برنامه ششم توسعه عنوان کرد و افزود: هر فعالیتی که منجر به اشتغال شود یک برنامه راهبردی و استراتژیک محسوب می شود.

 

وی با اشاره به نقش تعاونی های در اشتغالزایی و گسترش اشتغال تصریح کرد: یکی از مسایل کشور و مأموریت های دولت تدبیر و امید محرومیت زدایی و فقرزدایی است.

 

کلانتری ادامه داد: توسعه ظرفیت های تولیدی و فعالیت های اقتصادی باعث محرومیت زدایی می شود که این اقدام باید در مناطق محروم و دوردست انجام شود.

 

وی توسعه تعاونی ها را بهترین ابزار و مکانیسم برای فقرزدایی عنوان کرد و افزود: بخش تعاون می تواند در مناطق محروم کانون های فقرزدایی، رشد، توسعه و بسط عدالت اجتماعی باشد.

 

حرکت به سمت عدالت اجتماعی از رویکردهای برنامه ششم توسعه

 

کلانتری حرکت به سمت عدالت اجتماعی را از رویکردهای برنامه ششم توسعه عنوان کرد و گفت: فقرزدایی و اشتغالزایی و بسط عدالت اجتماعی در تعاونی ها مطرح است که از ترکیب این دستاوردها نقش تعاونی ها در شکوفایی اقتصاد آشکار می شود.

 

وی در ادامه خبر داد: در حال حاضر 100 هزار تعاونی فعال برای یک میلیون و 600 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

 

کلانتری با اشاره به اینکه برای ایجاد یک شغل در تعاونی ها متوسط بین 50 تا 60 میلیون تومان هزینه لازم است، گفت: متوسط ایجاد شغل در کشور بالغ بر 200 میلیون تومان است این در حالی است که تعاونی ها در ایجاد شغل 80 هزار میلیارد تومان هزینه کرده اند که این امر اهمیت ایجاد اشتغال توسط تعاونی ها را تبیین می کند.

 

ایجاد اشتغال در مناطق دوردست از مهاجرت به شهرهای بزرگ جلوگیری می کند

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ایجاد اشتغال در مناطق دوردست از مهاجرت نیروی کار به شهرهای بزرگ جلوگیری می کند، اظهار داشت: امروزه مهاجرت بلای جان شهرهای بزرگ شده و آسیب های اجتماعی و زیست محیطی زیادی به دنبال دارد.

 

بهره برداری از 558 تعاونی همزمان با هفته تعاونی

 

کلانتری از بهره برداری از 558 تعاونی که دارای 33 هزار نفر عضو هستند همزمان با هفته تعاون خبر داد و افزود: این تعداد تعاونی با سرمایه گذاری 25 هزار میلیارد ریال برای 18 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.

 

وی با اشاره به ایجاد 3180 تعاونی طی یک سال گذشته در کشور خاطرنشان کرد: این تعداد تعاونی برای 50 هزار و 30 نفر شغل ایجاد کرده است.

 

کلانتری با اشاره به تشکیل تعاونی ها در دولت تدبیر و امید گفت: 9 هزار و 538 تعاونی تأسیس شده و برای 151 هزار نفر شغل ایجاد شده است.

 

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید 430 هزار واحد مسکن مهر در قالب تعاونی ها به اتمام رسیده است، ادامه داد: در یک سال گذشته 170 هزار واحد مسکن مهر در قالب تعاونی بوده به بهره برداری رسیده است.

 

صادرات 225 میلیون دلاری توسط تعاونی های مرزی

 

کلانتری با اشاره به اینکه تعاونی های مرزنشینان در سال 92 بالغ بر 210 میلیون دلار صادرات داشته اند، تاکید کرد: این میزان در سال 93 با 90 درصد رشد به 390 میلیون دلار رسیده است. همچنین در 5 ماهه اول امسال 225 میلیون دلار توسط تعاونی های مرزنشینان، صادرات انجام شده است.

 

وی در ادامه با اشاره به تشکیل 1186 تعاونی در عرصه خدمات طی سال گذشته گفت: تعاونی خدمات بهداشتی درمانی، امور مالی و پشتیبانی، گردشگری و خدمات رایانه ای از جمله حوزه هایی بوده که بخش تعاون در آنها ورود پیدا کرده است.

 

کلانتری افزود: بیشترین تعاونی هایی که امسال در هفته تعاون به بهره برداری می رسد شامل 134 تعاونی در حوزه مسکن، 131 تعاونی در حوزه خدماتی و 124 تعاونی در حوزه تولید کشاورزی است.

 

طراحی و بهره برداری بازار مجازی تعاون

 

وی با اشاره به پرتال جامع بهره وری و طراحی بازار مجازی تعاون یادآور شد: با راه اندازی این پرتال امکان دسترسی سریع مردم به تولیدات تعاونی ها ایجاد شده است.

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رونمایی کتاب دانشنامه تعاون همزمان با برگزاری جشنواره تعاونی های برتر خبر داد و گفت: تجلیل از 25 تعاونی برتر استانی، اتحادیه ملی، تعاونی فرا استانی برتر و تعاونی های برتر با گرایش خاص از جمله برنامه های این جشنواره است.

 

صادرات یک میلیارد دلاری بخش تعاون در سال 93

 

کلانتری با اشاره به صادرات یک میلیارد و 100 میلیون دلاری بخش تعاون در سال 93 خاطرنشان کرد: برای حضور بخش تعاون در 5 نمایشگاه خارجی حمایت کردیم تا بتوانند فعالیت های خود را در عرصه جهانی نیز عرضه کنند.

 

وی از برگزاری کنفرانس بین المللی تعاون در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: سیاست ها و راهبردهای موجود در بخش تعاون نزدیکترین حالت به اقتصاد مقاومتی است بنابراین باید در راستای اهدافی که داریم و برای ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و بسط عدالت به توسعه تعاونی ها بپردازیم.

 

سهم 15 درصدی بخش تعاون در برنامه ششم توسعه

 

کلانتری با اشاره به اینکه سهم بخش تعاون در برنامه ششم توسعه به 15 درصد کاهش می یابد، افزود: با توجه به محدودیت های موجود تلاش کرده ایم برنامه ای که در حوزه تعاون ارایه می دهیم واقع بینانه بوده و بتوانیم اجرایی کنیم.

 

وی با بیان اینکه سهم 15 درصدی بخش تعاون صرفا برای اعمال در برنامه ششم توسعه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شده است، اذعان داشت: 25 درصد سهم تعاون در بخش اقتصاد می تواند به عنوان یک هدف متعالی باقی بماند.

 

کلانتری در ادامه با اشاره به فعالیت 352 تعاونی سهام عدالت یادآور شد: 48 میلیون نفر عضو تعاونی های سهام عدالت هستند و ارزش سهام این تعاونی ها 80 هزار میلیارد تومان است.

 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت و ضرورت تأسیس تعاونی های دانش بنیان خاطرنشان کرد: تعاونی های دانش بنیان یکی از محورهای مناسبی است که با توجه به شرایط کشور باید در آن بخش سرمایه گذاری کنیم.

 

 

 

 

کد خبر 482711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha