سیر نزولی مسابقات معلول عدم مسئولیت پذیری نهادها در ارائه آموزش

سادات فاطمی باابراز تاسف از سیر نزولی مسابقات بین المللی قرآن در مقایسه با اوایل انقلاب، عدم مسئولیت پذیری نهادهای متولی در ارائه آموزش های کاربردی قرآن را دلیل این ضعف و کاستی دانست.

سیدمرتضی سادات فاطمی، نفر نخست رشته قرائت دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن برگزاری این رقابت ها را دارای تاثیرات مثبت بر فضاسازی در جامعه دانست و به خبرنگار شبستان گفت: باید بدانیم برگزاری مسابقات جرقه ای است برای سوق دهی جامعه به مسیر قرآن اما به تنهایی نمی تواند تمامی اهداف را محقق کند و این امر نیازمند زمینه سازی برای فراگیری رشته های مختلف قرآنی است.

وی با تاکید بر لزوم ارائه آموزش های کاربردی برای برگزاری مسابقات اثرگذار به جهات کمی و کیفی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات کنونی ما در عرصه قرآن به عدم ارائه آموزش های موردنیاز بازمی گردد، چراکه سازمان های اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، بسیج و سپاه پاسداران مسابقه برگزار می کنند، اما هیچ کدام خود را در برابر آموزش کتاب الهی مسئول نمی دانند.

سادات فاطمی ادامه داد: برگزاری مسابقات صرف بدون ارائه آموزش های مناسب همچون گرفتن امتحان از دانش آموزانی است که در طول 9 ماه تحصیل هیچ آموزشی برای آمادگی در آزمون پایانی ندیده اند، که این روند به مقصدی جز مردودی نمی انجامد.

صدرالحفاظ آستان قدس رضوی با ابراز تاسف از سیر نزولی مسابقات بین المللی در مقایسه با سال های آغازین انقلاب اسلامی بیان کرد: برگزاری مسابقات بدون ارائه آموزش های کیفی و پرمحتوا دلیل بروز چنین رخدادی است، در حالی که نظام اکنون آمادگی لازم برای انجام خدمات شایسته برخلاف دوران طاغوت که دانشجویان اسلامی مورد شکنجه قرار می گرفتند، را دارد.

وی ادامه داد: مقایسه نفرات نخست دوره های ابتدایی با دوره های اخیر رقابت های بین المللی این ادعا را ثابت می کند چراکه برخلاف سطح فنی بالا در برخی از این افراد آشنایی با مفاهیم و برخی فنون قرائت در آنها به ندرت دیده می شود.

سادات فاطمی درباره ضرورت های برگزاری مسابقات بین المللی قرآن با این حجم گسترده ابراز کرد: اکنون که جمهوری اسلامی در محاصره استکابر جهانی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی قرار دارد این مسابقات مانوری است که می تواند اقتدار و آرمان های نظام را به نمایش بگذارد.

وی حضور برخی چهره های ضعیف را از نقاط ضعف این رقابت ها برشمرد و عنوان کرد: این امر اغلب به مسائل سیاسی و مناسبات این عرصه باز می گردد، به عنوان مثال کشورهایی همچون عربستان به دلیل عدم برخورداری از روابط مسالمت آمیز با ایران از اعزام نمایندگان قوی به این رقابت ها پرهیز می کنند.

سادات فاطمی ادامه داد: نه تنها اعزام نماینده بلکه در کشورهایی همچون مالزی انتخاب نفرات نخست نیز به نوبت و از منظر مناسبات سیاسی رخ می دهد، یعنی به توانمندی افراد توجه نشده و آنچه مدنظر است روابط سیاسی و عدم بروز دلخوری در کشورها و امتناع آنها برای حضور در دوره های بعدی است.

قاری بین المللی با بیان این مطلب که ایران تنها کشوری است که در انتخاب نفرات نخست رقابت های بین المللی قرآن در رسیدن حق به حق دار بیشترین تلاش را می کند، تصریح کرد: داوران بدون هیچ گونه غرض ورزی یا در نظر گرفتن روابط سیاسی و تنها با ملاحظه فن و توانمندی شرکت کنندگان به انتخاب نفرات برگزیده مبادرت می ورزند و اگر در سال هایی به طور پیاپی نمایندگان ایران این رتبه ها را کسب کرده اند تنها به دلیل ضعف نمایندگان دیگر کشورها بوده است.

وی اطلاع رسانی وسیع برای حضور مردم در محل برگزاری این مسابقات را نیازمند تدارکات خاص دانست و گفت: اگر بخواهیم حضور گسترده از مردم را شاهد باشیم باید تمهیدات خاص همچون محل مناسب را برای برگزاری در نظر بگیرم، در غیر این صورت با این حجم از برنامه ریزی اطلاع رسانی و تبلیغات کنونی کفایت می کند.

سادات فاطمی پراکنده گویی و ضدو نقیض حرف زدن ها را منفی تلقی کرد و افزود: رسانه ملی در اطلاع رسانی از این مسابقات در مقایسه با مسابقات رشته های هنری و ورزشی آنچنان که در شان قرآن و نظام است عمل نمی کند، البته شاید بخشی از این مشکل به ضعف و سطح پایین مسابقات باز گردد.

وی با تاکید بر لزوم ارزیابی شرکت کنندگان و داوران پیش از حضور در مسابقات بین المللی قرآن عنوان کرد: این رقابت ها با شانیت بین المللی و به عنوان مانور تبلیغاتی نظام، نیازمند غربال گری شرکت کنندگان در هر کسوت است، همچون سایر کشورهایی که در این عرصه رقابت می کنند.

قاری بین المللی با ابراز تاسف از ضعف برخی شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی قرآن اظهار کرد: سخت گیری برای حضور شرکت کنندگانی قوی در این رقابت ها متناسب با شان بین المللی آن ضرورت دارد، از این رو باید با همکاری وزارت امور خارجه حداقل یک کاست از تلاوت نمایندگان معرفی شده از سوی کشورهای مدعو برای بررسی کارشناسانه پیش از حضور، در اختیار ایران قرار بگیرد.

وی اعمال هماهنگی های لازم هفته ها پیش از زمان برگزاری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: شخص من در یکی از رقابت های مالزی 10 روز پیش از آغاز حضور یافتم اما بدون کوچکترین مشکلی به هتل محل اقامت منتقل شده و به فاصله یک ساعت مقابل تریبون رسانه های این کشور قرار گرفتم، از این رو این آمادگی باید در ایران نیز به وجود بیاید.

 

پایان پیام/
 

 

کد خبر 48307

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha