معلم، پیش‌نماز، کتابدار، مهدکودک و کتابفروش برگزیده انتخاب می‌شوند

خبرگزاری شبستان: مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی از معرفی و تقدیر معلم، پیش‌نماز، کتابدار، مهدکودک و کتابفروش برگزیده در جشنواره روستاهای دوستدار کتاب خبر داد.

به گزارش خبرنگار ادبیات شبستان،  نشست خبری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب امروز ۱۳ مهرماه با حضور «سیدعباس صالحی» معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «علی اصغر سیدآبادی» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی برگزار شد.

 

«سیدعباس صالحی» در این نشست خبری درباره جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب توضیح داد: مصرف کتاب در شهرها و روستاهای ایران اگر نگوییم شباهت بلکه باید قرابت پیدا کند با مرکز ایران، این نوع نگاه عدالت فرهنگی از جمله اهداف این جشنواره است. ما باید بتوانیم به مشارکت‌های مردمی و فرادولتی در حوزه دسترسی به کتاب کمک کنیم و امکان هم‌افزا کردن مشارکت‌های مردمی و عمومی در حوزه کتاب هم فراهم کنیم و ایده‌های خلاقانه را ثبت کرده و امکان اجرای آن در کشور را به وجود آوریم.

 

وی با بیان اینکه جشنواره پایتخت کتاب ایران نخستین دوره خود را سال گذشته با این نگاه برگزار کرد، گفت: پس از اعلام فراخوان جشنواره، از 23 استان و 64 شهر ایران 390 طرح و برنامه ارسال شد. تاکید بر این بود که هر شهری که ایده‌ها و طرح‌ها را می‌فرستد، با همین نگاه مشارکت‌گرایانه طرح‌هایش ارسال شود.

 

صالحی خاطرنشان کرد: این حجم قابل توجه از طرح‌ها و ایده‌ها فرصتی را فراهم کرد تا ما بتوانیم فضا را عام‌تر دیده و در دسترسی به کتاب و فرصت‌های متنوع مشارکت خود را نشان دهیم و طرح‌ها و ایده‌های ابتکاری در عرصه ظهور برسند.

 

وی تصریح کرد: پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب فرصت‌های جدیدی را به وجود آورده‌اند، تا مجموعه‌های مختلف در بحث کتابخوانی مشارکت داشته باشند. افراد و گروه‌های مروج کتابخانی باید شناسایی شده و مورد تجلیل قرار گیرند. استمرار این‌ها ما را به حلقه‌ها و افراد جدید می‌رساند.

 

معاون فرهنگی ارشاد در پایان با اشاره به برگزاری مثبت این جشنواره در سال گذشته، گفت: جنبه های مثبت این جشنواره در سال جاری ادامه خواهد داشت. یکی از کارهای دبیرخانه امسال این بود که گزارش کاری را از شهرها و روستاهایی که برنامه داشتند گردآوری کنند. با این اتفاق صرفاً مجموعه‌ها در یک جشنواره حضور نمی‌یابند، بلکه اتفاقات رخ داده نیز رصد می‌شد.

 

«علی‌اصغر سیدآبادی» مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: 3 رویداد را همزمان در این جشنواره برگزار می‌کنیم؛ انتخاب و معرفی کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و تقدیر از گروه‌های برگزیده در ترویج کتاب‌های خود. امسال عشایر را به روستاها اضافه کردیم.

 

وی درباره تقدیر از برگزیدگان جشنواره توضیح داد: در تقدیر از افراد و گروه‌های برگزیده امسال 2 بخش داریم؛ یک بخش برنامه‌های معمولی است که بیشتر از گروه‌های محروم ارائه شده‌اند و دوم در نظر داریم از برخی از گروه‌ها که تاثیر ویژه‌ای دارند و به عنوان گروه‌های مرجع از آنها نام برده می‌شود، تجلیل کنیم. معلم برگزیده حوزه کتابخوانی، پیش‌نماز برگزیده، کتابدار برگزیده، مهدکودک و کتاب‌فروش برگزیده نیز انتخاب می‌شوند.

 

سیدآبادی در پایان نشست در پاسخ به سوالی درباره شاخص‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران گفت: پایتخت کتاب ایران مسابقه بین برنامه‌ها است. مهم‌ترین شاخص این است که تمام اجزای صنعت نشر درگیر شوند. همچنین برای همه اقشار به ویژه زنان و کودکان برنامه‌ریزی شود، منابع مالی از منابع مردمی تهیه شود. در برنامه‌ریزی و اجرا گروه‌های مردمی برنامه داشته باشند و از همه نخبگان و چهره‌های مشهور شهر برای ترویج کتابخوانی بهره گرفته شود.

 

 

کد خبر 491432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha