از استغفار مورچگان تا بریده شدن لبان؛ پاداش و عقاب عالمان

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی منتظری گفت: طبق روایات، عالمی که به گفته های خود عمل نمی کند، لبانش با قیچی های آتشین بریده می شود.

خبرگزاری شبستان: در آستانه ماه سوگواری شهادت جانسوزِ حضرت سیدالشهدا (ع) و ایام تبلیغ، گفت وگویی با حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مصطفوی منتظری، خطیب نام آشنای تهران و جانباز امر به معروف و نهی از منکر پیرامون وظایف، شرایط و الزامات تبلیغ داشتم.

وی، سال 1323 در یکی از روستاهای شهر طارم زنجان دیده به جهان گشود و مقدمات دروس حوزوی را در روستای ماهین و سطوح را در مدارس علمیه علوی هیدج و التفاتیه فرا گرفت. حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی منتظری در سالهای تحصیل از محضر اساتیدی چون، باریک بین، خیارجی، سیدعلی اصغر فحول و سیدمحمود هاشمی استفاده کرد. این روحانی که سالها امام جماعت مسجد پنج تن آل عبا در میدان 13 آبان تهران بود، اردیبهشت ماه 1390 توسط یک پسر جوان نابینا شد. در ادامه گفت و گوی شبستان را با حجت الاسلام مصطفوی منتظری می خوانید.

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مصطفوی منتظری با بیان اینکه اجرای احکام دین در شئون مختلف جامعه بیش از هر چیز، نیازمند اراده حاکمیت است، گفت: قرار داشتن ولی فقیه جامع الشرایط در راس حاکمیت، ضمانت اجرای دستورات دین است. بنابراین در کنار وظایفِ یک یک مردم در انجام دستورات دین به ویژه امر به معروف و نهی از منکر، نیاز به حاکمیت  فقیه است.

 

عده ای از علما، علم را برای امور دنیوی فرا می گیرند

جانباز امر به معروف و نهی از منکر با بیان این روایت از رسول خدا (ص) "کسی که علم را برای عمل فرا گیرد، مومن از دنیا می رود"، ادامه داد: اهمیت علم به این دلیل است که لازمه بندگی می باشد. یعنی انسان در مسیر احراز بندگی خداوند نیاز به دانش و مهارت هایی دارد که باید کسب کند و این در حالی است که عده ای از علما، علم را برای امور دنیوی فرا می گیرند.

 

استغفار مورچگان برای عاملینِ به علم

وی عاملین به علم را دارای مقام عظیمی نزد خداوند دانست و گفت: حضرت محمد (ص) در این باره می فرمایند: خدا، فرشتگان، ماهی در دریا و مورچه در لانه، برای کسی که خیر یادِ مردم می دهد، استغفار می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی در ادامه، خطبا را به در نظر گرفتن شرایط زمانی در ایراد سخنانشان توصیه کرد و افزود: متاسفانه برخی از خطبا با غفلت از این واقعیت، طبق خوشایند مخاطبان سخن می گویند؛ این در حالی است که شهید مطهری در تبیین این موضوع فرمودند "امروز موشه دایان، گلدن مایر و مانند اینها، یزیدیان زمان هستند". مطابق این سخن، روحانیت باید مردم را نسبت به ستم‌ های یزیدیان زمان روشن کند.

 

غفلت بخشی از روحانیت در اصلاح وضعیتِ فرهنگی جامعه

وی با انتقاد از وضعیت ناهنجار فرهنگی جامعه و کم توجهی برخی از روحانیون و خطبا نسبت به این موضوع یادآوری کرد: در حالی که بخشی از روحانیت به وظایفش درباره اصلاح وضعیت فرهنگی جامعه، عمل نمی کند عده ای تا مرز شهادت پیش می روند. نکته مهم اینکه امر به معروف و نهی از منکر و تلاش برای اصلاح جامعه، وظیفه همگان است.

 

خطیب برجسته تهران، فریاد برآوردن علیه ستم بر بندگان و چپاول بیت المال را یکی از وظایف و اولویت های مبلغان دانست و گفت: امام حسین (ع) از قول جدشان (رسول الله) نقل فرمودند "اگر کسی ببیند حاکمی ستمگر عهد خود را شکسته است و خدا را بندگی نمی کند و حلال را حرام و حرام را حلال می کند و بیت المال را هدر می دهد؛ و علیه چنین فردی قیام نکند، خدا او را با همان ستمگر محشور می کند" بنابراین اگر علما و فضلا در برابر ستمگران و چپاولگران بیت المال قیام نکنند در قیامت با آنها محشور می شوند.

 

بریده شدن لبانِ خطیبانِ بی عمل

وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) فرمودند "در شب معراج مردمی را دیدم که لبانشان با قیچی های آتشین بریده می شد و دوباره به حال اول بازمی گشتند و این کار تکرار می شد. از جبرییل پرسیدم: اینها چه کسانی هستند؟ گفت: آن دسته از خطیبان امت تو که می گویند و عمل نمی کنند؛ کتاب خدا را می خوانند و آن را به کار نمی بندند".

 

حجت الاسلام والمسلمین مصطفوی در پایان، بدترین منکرات را علم بی عمل به ویژه میان علما دانست و افزود: علما و فضلا در صورت عدم عمل به دانسته ها و گفته هایشان، بزرگترین منکرات را انجام داده اند. روایت در این باره می فرماید: "همه شر در علمِ بدون عمل و همه خیر، در علم با عمل، جمع است".

کد خبر 491996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha