روز جامعه بدون منکر در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر از برگزاری روز جامعه بدون منکر همزمان با هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان وبه نقل ازروابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، محمدرضا سوقندی افزود: این روز با هدف جلب توجه ویژه مسوولان، مردم و رسانه ها به آثار و برکات اجرای همگانی امر به معروف و نهی از منکر به طور هماهنگ در اولین روز این هفته در کشور اجرا می شود.

 

وی که در نشست شورای فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان سخن می گفت بر ضرورت توجه و تبیین ویژگی های روز جامعه بدون منکر تاکید کرد و خواستار پرداختن به این موضوع در برنامه های زیارت عاشورای روز اول محرم در مساجد،  اصناف، هیات های مذهبی، دانشگاهها و مدارس شد و گفت: با دعوت از مبلغان و وعاظ عوامل و موانع این امر مهم در دو حوزه فردی و اجتماعی مورد توجه و تبیین قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد:هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر از بیست و سوم مهر همزمان با اولین روز از محرم با عنوان های فرهنگ عاشورایی و دفاع از مظلومان، وحدت و اقتدار امت اسلامی، عدالت قضایی و اقتصادی، حفظ نظام و فرهنگ اسلامی، رونق اقتصادی، تولید و علم، سلامت و اعتلای محیط اخلاقی و امر به معروف و نهی ز منکر و جمعیت، سلامت محیط خانواده برگزار می شود.

 

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان شعار هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر امسال را "امر به معروف و نهی از منکر ، دولت و ملت ، همدلی و همزبانی" اعلام کرد.

 

دومین جشنواره "روستاها و عشایر دوستدار کتاب" فراخوان داد

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: دومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتابدار با هدف گسترش عدالت فرهنگی و پشتیبانی از اقدامات انجام شده و طرح های ابتکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و نیز جلب توجه سازمان ها و نهادهای مرتبط به اهمیت کتاب در جامعه، در سطح روستاها و عشایر کشور برگزار می شود.

 

سیما رجبی با اعلام این فراخوان خاطرنشان کرد: مجموعه فعالیت های فرهنگی - ترویجی مرتبط با کتابخوانی که با مشارکت های مردمی، نهادها و سازمان های فعال در میان روستاییان و عشایر اجرا شده یا برای اجرا در سال آینده برنامه ریزی شده است، می تواند نامزد شرکت در جشنواره باشد. در هر برنامه اعم از اجرا شده یا پیش بینی شده باید اهداف، شیوه اجرا، نهادهای مشارکت کننده و نحو تامین بودجه آن مشخص شود.

 

 وی افزود: برای شرکت در این جشنواره، ضروری است مجموعه فعالیت ها، برنامه ها، مدارک و مستندات با امضای دهیار، رییس شورای اسلامی و مسئول کتابخانه به همراه نرم افزارهای تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان یا به صورت مستقیم به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می شود.

 

 وی یادآور شد: هیئت داوران جشنواره از میان نامزدان نهایی، پس از بازدید هیئت داوران 10 روستا یا گروه عشایری برگزیده را به عنوان دوستدار کتاب معرفی خواهد کرد و روستاها و عشایر برگزیده در مراسمی با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی کشور در تهران مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

 

 رجبی برنامه های ارسالی را مجموعه فعالیت های اقدامات زیربنایی شامل تاسیس کتابخانه، واگذاری زمین، تامین تجهیزات و امکانات زیربنایی،فعالیت های ترویجی شامل برگزاری مسابقات، جشنواره ها، نمایشگاه و هر فعالیتی که به نحو مبتکرانه و خلاقانه به ترویج کتاب و کتابخوانی بینجام دانست.

 

وی در خصوص شاخص های انتخاب نیز گفت: در انتخاب مواردی نظیر  تناسب با نیازهای محلی، آیین های بومی و ارزش های دینی و ملی،تاثیر آن  در پایداری و ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی، برخورداری از مشارکت مردمی و پشتیبانی واحدهای اجرایی روستا و عشایر، توجه به پوشش جمعیتی مناسب و به خصوص زنان، کودکان و نوجوانان، داشتن قابلیت الگوبرداری و اجرا در سایر مناطق و برخورداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا مورد توجه است.

 

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان اینکه دبیرخانه استانی فرم های ارسالی شرکت کنندگان در جشنواره را دریافت و پس از بررسی اولیه، آثار را بر اساس ویژگی های مندرج در فراخوان به دو دسته واجد شرایط و فاقد شرایط تفکیک خواهد کرد افزود: طرح های واجد شرایط باید حداکثر تا پایان وقت اداری بیستم آبان ماه به دبیرخانه مرکزی جشنواره واقع در تهران ارسال شود.

 

 زمان برگزاری مراسم و معرفی برگزیدگان هفته آخر آذر است و مراسم با حضور شخصیت های فرهنگی و سیاسی برگزار می شود.

 

دبیرخانه مرکزی جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر واقع است.

 

 

 

کد خبر 492026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha