وجود بیش از ۵۰ هزار معلول در استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به خدمات ارائه شده به معلولان استان یزد گفت: بیش از ۵۰ هزار معلول در استان یزد از خدمات بهزیستی استان یزد بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد امروز(8 آذر) در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولین گفت: سازمان بهزیستی در اهداف خود گروه های مختلف را تحت پوشش داده است که یکی از آنها معلولین هستند.

وی افزود: در یزد نزدیک به 50 هزار معلول از خدمات سازمانی ما به صورت مستمر و غیر مستمر استفاده می کنند که دو دلیل عمده برای اختلالات معلولیتی شامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی از جمله بیماریها و حوادث است.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه کمترین پوشش ها و مشکلات  را در خصوص بیماریها و معلولیت های پیش بینی نشده است، داریم و به نحوی جامعه با آن درگیر است.

عفتی تصریح کرد: اگر سازمان های خصوصی در کنار بهزیستی نبود ما نمی توانستیم کار خود را به خوبی انجام دهیم که در این راستا نیز ما معتقدیم که در جامعه اولین بحث در خصوص پیشگیری است.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در بهزیستی بحث مشاوره های ژنتیک است که در سال جاری 4 شهرستان ما کلیه ازدواج ها تحت پوشش مشاوره ژنتیک است و با توافقات انجام شده با ثبت اسناد و جامعه سردفتر داران استان ما این برنامه را داریم.

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: استان یزد با توجه به امکاناتی که دارد علی رغم اینکه در کشور تنها در هر استان یک شهرستان این فعالیت را انجام می دهد اما در استان یزد این میزان 4 شهرستان است و آمادگی داریم که تمامی شهرستان ها را در زمینه مشاوره ژنتیک فعال کنیم.

عفتی بیان کرد: سالانه 10 هزار مراجعه کننده در این زمینه و مشاوره داریم که با اقدامات انجام شده  سعی داریم تا حد امکان از بروز اختلالات جلوگیری کنیم.

وی افزود: ما در سال گذشته با توجه به مشاوره ها 20 مورد سقط درمانی داشتیم که با توجه به مراحل انجام شده این پیشگیری انجام شده است اما باید توجه داشت که این عمل در آخرین مرحله است.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: متاسفانه ما هنوز نتوانستیم پوشش بیمه ها را داشته باشیم و متاسفانه در بین برخی از مسئولین ما هنوز بحث پیشگیری جا نیافتاده است و این کار نیز انجام نشده است.

عفتی گفت: ما در بحث غربالگری ناشنوایی در استان یزد از سال 84 تاکنون بیش از 130 هزار کودک را غربال کرده ایم و از این تعداد نیز 200 کودک کم شنوا شناسایی شده و در سیکل درمانی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در کشور اقدام اساسی انجام دهیم باید به بحث آموزش توجه خاصی شود و اگر ما هر نوع تغییری در جامعه را بخواهیم باید اولین قدم را در زمینه آگاه سازی و آموزش انجام دهیم.

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: لذا ما اعتقاد داریم که در بحث آموزش ها باید اجبار کنیم که خانواده ها آموزش ها را ببینند.

عفتی بیان کرد: ما با توجه به رویکردی که سازمان بهزیستی با همکاری بخش خصوصی داشتیم.

وی افزود: بیش از  ۲ هزار و ۵۰۰ نفر و یکصد موسسه در مراکز خصوصی فعالیت دارند و 9 مرکز شبانه روزی در 14 بخش در زمینه بیماری های خاص داریم که مشغول به فعالیت در زمینه خدمت رسانی به معلولین و بیماران خاص و معلولیت ها در زمینه فعالیت بهزیستی هستند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: سطح همکاری در مراکز شبانه روزی به نحوی است که از خارج از کشور نیز کمک می گیرند و در این راستا نیز استانداردها و شرایط خوبی در این زمینه داریم.

 

عفتی تصریح کرد: در استان یزد 22 مرکز ویزیت در منزل در زمینه بیماری های روانی، مزمن سالمندان و بیماران ذهنی داریم که با مراجعات به خانه های افراد به خدمت رسانی می پردازند و سیاست های سازمانی نیز در راستای افزایش این مراکز است.

وی ادامه داد: ما مدعی هستیم که اگر بخواهیم 10 برابر این ظرفیت را تحت پوشش خود قرار دهیم امکان پذیر است اما در زمینه اعتبارات کمبود داریم که مسئولان باید به آن توجه خاصی داشته باشند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: آمارها نشان می دهند که 3 درصد هر جامعه ای به معلولیت دچار می شود که باید به هرکدام به انواع خاص توجه داشته باشیم.

عفتی خاطرنشان کرد:  در سال گذشته به 221 نفر دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی در زمینه شهریه به میزان 400 میلیون تومان کمک شد و در زمینه پرداخت تشویقی در دانشگاه های دولتی نیز به تعداد33 نفر از معلولان میزان 726 هزار تومان پرداخت شد.

وی افزود: تا پایان سال 93 در روستاهای یزد ما 5 هزار و 893 معلول را شناسایی کردیم که 788 نفر نابینا، 755 نفر شنوایی، 320 نفر اختلال تکلمی، یک هزار و 962 نفر معلول جسمی حرکتی، یک هزار 135 نفر معلول ذهنی و 933 نفر اختلالات روانی دارند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: ما در این زمینه 80 شورای توانبخشی در روستاها داریم که از طریق دهیاری و خانه های بهداشت و تشکل های غیر دولتی اقدامات مناسب سازی و توانبخشی در روستا را با توجه به امکانات انجام می دهیم.

عفتی بیان کرد: بیماران متابولک نیز از دیگر افراد تحت پوشش ما است که 88 نفر از این بیماران تحت پوشش ما هستند.

وی افزود: در زمینه تامین مسکن معلولین  نیز ما  نزدیک به یک هزار و500 مشکل معلولین در اختیار آنها تا آخر سال قرار می گیرد که به تعدادی مسکن تحویل داده شده و به برخی نیز تا آخر سال قرار داده می شود.

مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به اشتغال معلولین بیان کرد: کارفرمایانی که معلولی را به کار بگیرند ما سهم بیمه کارفرمایی را بر عهده می گیریم و پرداخت می کنیم. 

کد خبر 504391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha