آثار منفی جنگ بر محیط زیست محاسبه می شود

خبرگزاری شبستان: محاسبه آثار مخرب جنگ بر تغییرات اقلیم و محیط زیست یکی از مهم ترین پیشنهاداتی است که جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس آب و هوا در پاریس مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، بیست و یکمین اجلاس بین المللی آب و هوا در پاریس از امروز دوشنبه 9 آذر (30 نوامبر 2015)  با حضور 183 کشور عضو سازمان ملل در « لو بورژه» پاریس آغاز شده است و تا 11 سپتامبر ادامه دارد.

محل برگزاری اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در منطقه «لو بورژه» در نزدیکی پاریس از روز شنبه رسما در اختیار سازمان ملل متحد قرار گرفت. همزمان با ورود تدریجی خبرنگاران و مقام های کشورهای مختلف به این محل تدابیر امنیتی شدیدی برای این منطقه در نظر گرفته شده است.

روز گذشته و در آستانه برگزاری این اجلاس بین المللی، لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه کلید مجموعه نمایشگاه های «لو بورژه» محل برگزاری این نشست را تقدیم کریستینا فیگرس، دبیر کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد کرد.

در اجلاس پاریس قرار است درباره کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همین طور کاهش دو درجه ای گرمای زمین گفتگو و درباره آن سندی منتشر شود.

در روز نخست این اجلاس که امروز در سطح سران در حال برگزاری است، بیش از صد رئیس جمهور و نخست وزیر حضور دارند.

افزایش سرعت روند تغییرات اقلیم و گرم شدن ناگهانی زمین، مرگ بیش از 600هزار نفر براثر تغییرات آب و هوایی طی 2 دهه اخیر و ضرر اقتصادی حدود یک هزار میلیارد دلاری به کشورهای مختلف از عواملی بوده است که سران 183 کشور دنیا را در اجلاس پاریس گردهم جمع کرده تا برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش خسارات و تلفات ناشی از از فجایع اقلیمی به یک تصمیم واحد و نتیجه کاربردی دست یابند.

بیست و یکمین اجلاس تغییرات آب و هوا  در حالی در پاریس برگزار می شود که طبق اعلام سازمان ملل، طی این مدت به طور میانگین سالانه 335 فاجعه مرتبط با آب و هوا اتفاق افتاده که نسبت به 10 سال پیش از آن، دو برابر شده است.

تاثیرات منفی تغییرات آب و هوا کشورها را برآن داشته است تا تقریبا همگی با برنامه ای از پیش تعیین شده برای مقابله با گرم شدن زمین در اجلاس پاریس حضور یابند که این خود امیدها نسبت به نتیجه بخش بودن این کنفرانس را دوچندان می کند. به طوریکه از مجموع 183 کشور شرکت کننده حدود 108 کشور جهان برنامه های خود را در این زمینه به صورت مکتوب ارائه کرده اند.

در واقع اجلاس پاریس فرصت مهمی است تا سران کشورها با ایجاد یک تفاهم جدید در خصوص تغییرات آب و هوایی بتوانند از بروز عواقب و عوارض منفی تغییرات اقلیم جلوگیری کنند و مانع بروز خسارت های بیشتر در دنیا شوند.

پس از هماهنگی های دستگاه های مختلف و تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کاهش چهار درصدی انتشار گازهای گلخانه ای، ایران نیز با برنامه هایی مدون در اجلاس پاریس حضور یافته است که البته در صورت رفع کامل تحریم ها و همکاری های بین المللی این میزان به 12 درصد افزایش می یابد.

اما بررسی آثار و تبعات جنگ ها و درگیری های مسلحانه بر تغییرات اقلیمی و محیط زیست توسط سازمان مللاصلی ترین و مهم ترین پیشنهاد و درخواستی است که جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوا ارائه می کند.

 

کد خبر 504533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha