نویسندگی «گفت وگو» می خواهد

خبرگزاری شبستان: یک نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه گفت وگو بین نویسنده ها کم نیست اما می تواند تقویت شود، گفت: ناشران باید فضایی برای گفت وگوی مخاطبان و نویسندگان فراهم کنند.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری از نویسندگان کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که وضعیت گفت و گو بین نویسندگان چگونه است، به خبرنگار شبستان گفت: خوشبختانه بین نویسندگان گفت و گو وجود دارد و این گفت وگو در چندین مرحله شکل می گیرد. وقتی نویسنده برای چاپ کتاب، اثرش را به ناشر می دهد ناشر کتاب را برای بررسی و ارزیابی به یکی دو نویسنده ارجاع می دهد و بدین ترتیب ارتباطی شکل می گیرد و تعاملی بین نویسندگان به وجود می آید.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری ادامه داد: نویسنده حتی قبل از اینکه کتاب بنویسد در مورد موضوع مورد نظر با سایر نویسندگان صحبت می کند تا ببیند سوژه را قبلا کسی کار کرده است یا نه و اینکه چطور باید بر روی سوژه مورد نظر کار کند و برای چه گروه سنی و با کدام ادبیات. در این مرحله هم گفت وگویی بین نویسنده ها شکل می گیرد.

 

وی با بیان اینکه بعد از انتشار کتاب هم گفت و گویی بین نویسندگان ایجاد می شود، عنوان کرد: نویسنده اثر جدید خود را به دوستانش که عمدتا از نویسندگان هستند،‌ هدیه می دهد تا ملاحظات را به او منتقل کنند. بدین ترتیب در فضای نقد، گفت و گوهایی شکل می گیرد.

 

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به تعامل نویسندگان و باز شدن باب گفت و گو بین آنها در نمایشگاه کتاب اظهار داشت: نمایشگاه کتاب فرصتی فراهم می کند تا نویسندگان همدیگر را ملاقات کنند و گپ و گفتی در مورد آثار یکدیگر و وضعیت نشر داشته باشند. علاوه بر نمایشگاه کتاب، فضای جشنواره ها و جلسات رونمایی کتاب هم باب گفت و گو را بین نویسندگان باز می کند.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه گفت و گوی نویسندگان با یکدیگر کم نیست اما شاید بتوان آن را تقویت کرد، گفت: نویسندگان بعد از مدتی با یکدیگر دوست می شوند و گفت و گوهای دوستانه شکل می گیرد و نظرات منتقل می شود. هرچند که فضای گفت و گوی نویسندگان کم نیست اما می توان آن را بیشتر کرد تا هر کس جزیره ای فکر نکند.

 

وی کار نویسندگی را نیازمند گفت و گو دانست و افزود: این گفت و گو در چندین مرحله شکل می گیرد. در مجلات کودک هم شاهد گفت و گو بین نویسندگان هستیم. مدیران این گونه مجلات نویسنده هستند و بنا بر کار خود در شورای بررسی و جلسات ارزیابی با یکدیگر به بحث و تبادل نظر می پردازند.

 

نویسنده کتاب" خدا و قصه هایش" معتقد است، بهانه ها در حوزه نشر و تالیف برای گفت و گو و تبادل نظر کم نیست اما به نظرم جا دارد که این فضاها تقویت شود تا محافل و مجالس بیشتری برای ارتباط تنگاتنگ با نویسندگان فراهم شود.

 

وی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن فضایی در نمایشگاه کتاب برای تعامل نویسندگان تصریح کرد: در نمایشگاه کتاب، سرای اهل قلم برای ارتباط و گفت و گوی نویسندگان با هم در نظر گرفته شده است اما حقیقت این است که نویسندگان کمتر به سرای اهل قلم می روند و بیشتر به غرفه ناشرانی می روند که در آنجا کتاب دارند. بر این اساس لازم است که ناشران فضایی را فراهم کنند که نویسندگان همدیگر را ببینند و تعامل بیشتری با هم داشته باشند .حداقل ناشران بزرگ می توانند این کار را بکنند.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری خاطرنشان کرد: خود من ترجیح می دهم به جای رفتن به سرای اهل قلم به غرفه ناشری بروم که در آنجا 10 کتاب دارم. برخی از ناشران همچون قدیانی فضای مناسبی برای تعامل نویسنده ها در غرفه خود در نظر گرفته اند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فضای بیشتری به ناشران بزرگ بدهد، حداقل به 20 تا 30 ناشر باید 10 متر فضای بیشتری بدهد تا در این فضا گفت و گو بین نویسنده ها با یکدیگر و گفت و گو بین نویسندگان و مخاطبان شکل بگیرد.

 

این نویسنده کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که آخرین گفت وگویی که با یک فرد غریبه داشتید کی و کجا بوده است، به شبستان گفت: دیروز این گفت و گو در یک انتشاراتی شکل گرفت. فردی یک متن برای ناشر آورده بود و کتاب مرا نقد کرد و باب گفت وگو اینگونه بین ما شکل گرفت.

 

وی در پاسخ به این سوال که ناشران تا چه اندازه می توانند در شکل گیری فضای گفت و گو بین نویسنده و مخاطب موثر باشند، اظهار داشت: مخاطبان می توانند به ناشر زنگ بزنند و شماره نویسنده مورد نظر را بگیرند اما این روش مناسبی نیست زیرا کسی مانند آقای رحماندوست باید مدام به تلفن مخاطبان جواب بدهد و فرصتی برای نوشتن یا کار دیگر پیدا نمی کند.

 

حجت الاسلام حیدری ابهری بیان کرد: ناشران می توانند یک آدرس پستی یا ایمیل در مقدمه کتاب اضافه کنند تا مخاطبان بتوانند با نویسنده کتاب در ارتباط باشند.

 

این نویسنده کودک و نوجوان با بیان اینکه برای تعامل بیشتر با مخاطبانم 4 روز کامل در نمایشگاه کتاب هستم، عنوان کرد: نویسندگان مکانی برای تعامل با مخاطبان خود ندارند. این مکان به بهانه نمایشگاه کتاب فراهم می شود که شخصا از این فضا استفاده می کنم و سعی می کنم از نظرات مخاطبانم استفاده کنم. من در نمایشگاه حس مخاطبانم را می گیرم، انرژی دریافت می کنم و تقویت می شوم و امیدوار.

کد خبر 506218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha