روند تولید دانش در استان جهش ندارد/ اجرای ۳ طرح پژوهشی در حوزه سلامت استان

خبرگزاری شبستان: معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در بحث تولید دانش جهش لازم را نداشته است، از اجرای سه طرح پژوهشی در حوزه سلامت استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، اصغر زربان امروز (22 آذر) در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته‌ی پژوهش اظهار داشت: استفاده از ابزار پژوهش برای توسعه و پیشرفت کاری ضروری است.

 

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند علاوه بر فعالیت‌هایی که در حوزه‌ی بهداشت و سلامت داشته است در حوزه‌ی تحقیق و پژوهش نیز فعال است و فعالیت‌هایی بسیاری در این حوزه انجام داده است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به فعالیت‌های انجام شده در طی یکسال گذشته در حوزه‌ی پژوهش اشاره کرد و گفت: یکی از کارهایی که در طی یکسال گذشته صورت گرفت جذب نیروی انسانی از طریق بخش خصوصی برای مراکز تحقیقاتی بوده است.

 

به گفته وی سه مرکز تحقیقاتی در بیرجند وجود دارد که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند که اگر این مراکز توسعه پیدا کنند دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می تواند نیروی انسانی آن‌ها را تامین کند.

 

وی افزود: یکی دیگر از کارهایی که در یکسال گذشته انجام شده است خرید نرم افزار مدیریت پژوهشی است که یک سامانه‌ی بسیار قوی است و ‌همه‌ی فعالیت‌های پژوهشی با استفاده از این سامانه انجام خواهد شد و آزمایشگاه مرکزی خوبی وجود دارد که با نواقصی روبرو است و دانشگاه علوم پزشکی به دنبال رفع این نواقص است.

 

زربان با بیان اینکه برنامه‌ای تحت عنوان اعتبار پژوهش وجود دارد، اظهار داشت: مدلی را برای اجرای برنامه‌ی اعتبار پژوهش برگرفته از دانشگاه‌های معتبر کشور طراحی شده است که این مدل کاملا شناور است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند به برنامه‌های حمایتی و تشویقی اشاره کرد و بیان داشت: در طی یکسال گذشته برنامه‌های حمایتی و تشویقی بهبود یافته است و در سال جاری یک برنامه‌ی جدید تحت عنوان تورهای پژوهشی تدوین شده است و تاکنون 5 تور پژوهشی ثبت نام کرده اند و فعالیت آن‌ها به زودی آغاز خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: در طی یکسال گذشته 82 مورد مقاله و 22 مورد مجلات در نشریات معتبر و 103 مورد در سایر نمایه‌ها چاپ شده است و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در 181 مورد همایش داخلی و 9 مورد همایش خارجی شرکت کرده است.

 

وی یادآور شد: کتابخانه‌ی دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در روز چهارشنبه 25 آذر به بهرداری خواهد رسید.

 

زربان با اشاره به اینکه در مراکز تحقیقاتی طرح‌های مختلفی مورد تحقیق و پژوهش قرار دارند، گفت: یکی از مراکز تحقیقاتی طرح شیوع بیماری هپاتیت را برای 5 هزار نفر در استان آغاز کرده است و مقدار شیوع این بیماری در استان 6/1 درصد بوده است که کمتر از مقدار کشوری است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند با بیان اینکه سه طرح تحقیقاتی در استان شروع خواهد شد، اظهار کرد: این سه طرح شامل طرح جامع سلامت سالمندان، طرح غربالگری سرطان پستان در بین زنان و طرح جامع شیوع کمبود ویتامین D و اثربخشی این ویتامین است.

 

وی در ادامه بیان داشت: طرح جامع شیوع کمبود ویتامینD و اثربخشی آن با هدف اینکه چه مقدار ویتامین D در بین دانش آموزان دختر در مقطع متوسطه وجود دارد در خراسان جنوبی انجام می شود به طوری که در کشور در یک مرحله‌ی توزیع مکمل ویتامین است و این طرح روی یک هزار و 600 نفر انجام خواهد شد و این طرح در سه مرحله بیش از 80 درصد کمبود ویتامینD در بین زنان در کشور وجود دارد.

 

زربان به نتایج تحقیقات انجام شده در بحث چاقی و سوء تغذیه اشاره کرد و گفت: مشکل سوء تغذیه در بین کودکان زیر 5 سال استان وجود دارد و میانگین استان از میانگین کشوری در بحث سوء تغذیه کودکان زیر 5 سال بیشتر است.

 

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند با بیان اینکه شیوع سرطان‌ها در زنان و آقایان متفاوت است، تصریح کرد: در منطقه‌ی خراسان جنوبی یک بیماری پوستی خاصی وجود دارد که احتملا یک بیماری ژنتیکی است و مطالبات و اقدامات لازم صورت گرفته است.

 

وی در ادامه بیان داشت: روند تولید دانش در کشور کاهش نیافته است و استان در بحث تولید دانش رشد داشته است اما جهش لازم و مدنظر را نداشته است و تولید دانش همیشه کاربرد دارد گاهی کاربرد آن در مقطعی کوتاه مشاهده می شود و گاهی بعد از یک مدت طولانی کاربرد آن دیده خواهد شد.

 

زربان با اشاره به اینکه در استان مرکز رشد فناوری و سلامت وجود دارد، گفت: طرح تولید حیوانات تغییر ژنتیک یافته یکی از مهمترین طرح‌هایی است که در این مرکز اجرا می شود و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند جزء 4 دانشگاه کشوری است که در حال اجرای این طرح است و این طرح سه فاز اجرایی دارد که 2 فاز آن اجرا شده است و طرح‌های اجرایی این مرکز هم جنبه‌ی کاربردی و هم بحث تولید و فناوری دارد.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 506968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha