نویسندگان بیشتر مونولوگ دارند تا گفتمان/ گفتگو در جامعه ما ناسالم است

خبرگزاری شبستان: سردبیر مجلات ماهک و ملیکا با بیان اینکه امروزه جلسات نقد کتاب بیشتر برای کوبیدن کتاب یا برندسازی آن است، گفت: نویسندگان تفکر تک محوری دارند برای همین گفت وگو بین آنها ضعیف است.

مسلم ناصری، سردبیر مجلات ماهک و ملیکا در پاسخ به این سوال که چقدر گفت و گو بین نویسندگان وجود دارد به خبرنگار شبستان گفت: امروزه در جامعه ما گفت و گو با دیگران با عنوان متقاعد کردن طرف مقابل زیاد است. ما گفتگوی یک طرفه زیاد داریم اما گفتگویی که در آن همه همسان باشند و گفتمان داشته باشیم، کم است.

 

ناصری با بیان اینکه گفت و گو بین نویسندگان کم شده است، عنوان کرد: با وجود فضاهای مجازی نویسندگان گروه هایی در این فضاها از جمله تلگرام تشکیل داده اند که در مورد کتاب ها و داستان های یکدیگر به اظهارنظر می پردازند. این هم نوعی گفت و گو است. می توان گفت که گفت وگو در جریان است اما گفت و گو در جریان است اما ضعف و قوت دارد. قبلا گفت و گو بیشتر رودررو بود و افراد به یکدیگر احترام می گذاشتند.

 

وی با اشاره به کمرنگ شدن گفت و گو در بین نویسندگان اظهار داشت: حتی جلسات نقد کتاب هم امروزه بیشتر به خاطر کوبیدن کتاب یا برندسازی آن برگزار می شود. در واقع می توان گفت گفت وگوها واقعی نیست بلکه غیرواقعی است.

 

سردبیر مجلات ماهک و ملیکا معتقد است گفت وگو اگرچه در عالم واقعیت کم شده است اما در عالم مجازی رواج یافته است. در حال حاضر گفت و گو به سمت و سوی دیگری رفته که می توان گفت جایگاه گفت و گو تغییر یافته است.

 

ناصری در پاسخ به این سوال که تغییر جایگاه گفت و گو خوب است یا نه، تصریح کرد: به هر حال انسان از ابزارهای مختلفی استفاده می کند، گوشی همراه و رایانه هم ابزارهایی هستند که انسان آن را به کار گرفته است. امروزه مشغله زیاد شده، ترافیک زیاد شده است، راهها دور است و افراد نمی توانند مثل قبل دور هم جمع شوند و رودررو گفت وگو کنند. بر این اساس با استفاده از این وسایل به تبادل نظر و گفتگو می پردازم.

 

وی با بیان اینکه نوع گفت و گو مهم است، خاطرنشان کرد: شیوه گفت وگو و احترام به تفکرات دیگران مهم است. اینکه چطور گفت وگوی مفیدی داشته باشیم، بسیار مهم است. اینکه به عقاید دیگران هرچند که مخالف عقاید ما باشد، احترام بگذاریم مسئله مهمی است.

 

این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: اگر گفت و گو به جنجال کشیده نشود، خوب است. مهم این است که افراد و صاحبان اندیشه در یک موضوع بتوانند بدون جنجال به تبادل نظر بپردازند. امروزه شنیدن صدای مخالف راحت تر شده است.

 

ناصری در مورد تعامل نویسندگان خاطرنشان کرد: نویسندگی شغلی فردی است. نویسنده در تنهایی کتابی می نویسد و سپس آن را برای چاپ به ناشر می دهد. برخی نویسندگان برون گرا هستند و دوست دارند در مورد آثار خود و دیگران حرف بزنند. برخی دیگر از نویسندگان درون گرا هستند و دوست ندارند در مورد اثرشان و یا آثار دیگر نویسندگان صحبت کنند.

 

وی با بیان اینکه گفت و گو در جامعه امروز ناسالم است، گفت: گفت و گو ایدئولوژیک محور و فرقه گرایی شده است. گفت وگو بیشتر به حالت جدل تبدیل شده است و حالت گفتمان ندارد، به عنوان مثال کسانی که موافق یک گروه هستند، حاضر نیستند آن گروه را نقد کنند و سعی می کنند گروه مخالف را نقد کنند.

 

ناصری در پاسخ به این سوال که آخرین باری که باب گفت وگو را با یک فرد غریبه باز کردید کی و کجا بود، به شبستان گفت: دیروز با نویسندگان در مورد یک موضوع و یک کتاب حرف زدم. ما در مورد تفکر و نوع نوشتن صحبت کردیم. با من کسی که نمی شناسم، باب گفت وگو را باز نمی کنم. باید وجوه اشتراک باشد تا گفت و گو شکل گیرد. به قول معروف" کبوتر با کبوتر باز با باز".

 

سردبیر مجلات ماهک و ملیکا با اشاره به اینکه گفت و گو در نویسندگان ضعیف است، بیان کرد: ما نویسندگان تفکر تک محوری داریم .ما بیشتر مونولوگ داریم تا گفتمان. نویسندگان اصولا متفاوت فکر می کنند.

 

وی با بیان اینکه ملت ایران تعارفی هستند، اظهار داشت: گفت وگو در جامعه ما وجود دارد اما آزادانه نیست. افراد نمی توانند آنچه که در دلشان هست را به زبان بیاورند. افراد یا برای فخرفروشی سخن می گویند یا حرفی می زنند که دیگران دوست داشته باشند. ما ملتی تعارفی هستیم. برای همین حرف حقیقت را جلوی هم نمی زنیم و پشت سر هم حرف می زنیم،.ما گفت و گو زیاد داریم اما گفت و گوی واقعی کم داریم. گفت و گوهای ما یا تعارف است یا منکوب و سرکوب کردن دیگران است.

 

 

کد خبر 507867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha