جناح گرایی عامل عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه

خبرگزاری شبستان: مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: یکی از عواملی که موجب می شود تا وحدت مورد انتظار بین حوزه و دانشگاه محقق نشود جناح گرایی است که موجب می شود این دو قشر نسبت به هم دلسرد شوند.

حجت الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار شبستان در قزوین بیان کرد: بحث وحدت حوزه و دانشگاه از بحث های بسیار مهمی است که امام خمینی (ره) در وصیت نامه شان به این موضوع اشاره داشتند و بحث طلب و دانشجو را طرح کردند.

 

وی ادامه داد: اهمیت این دو قشر به این دلیل است که تأثیرگذاری آنها در جامعه بسیار زیاد است، از جهت دینی و هدایت گری حوزه های علمیه نقش اول را در جامعه دارند بنابراین اگر خط درست را تبیین نکنند یا در کتاب و سنت آن گونه که باید تحقیق نکرده و مباحث دینی را به دست نیاورند جامعه ممکن است دچار اشکال و بدآموزی شود و نتواند راه درست را به خوبی طی کند.

 

مدیر حوزه علمیه استان قزوین اضافه کرد: دانشجویان نیز در بحث های مدیریتی تأثیر زیادی دارند چراکه این دانشگاهیان هستند که در مراکز دولتی به عنوان دولتمردان حضور می یابند و بیشتر دولتمردان و کسانی که دولت را اداره می کنند، دانشجو بودند، بنابراین اگر درست تربیت شوند تأثیرگذاری زیادی دارند.

 

وی افزود: اگر این دو قشر متحد شوند هم جهت دینی و هدایتگری جامعه و هم جهت مدیریتی جامعه تحقق می یابد و در این صورت روحانیت با فضای علم روز و علومی که در دانشگاه ها وجود دارد بیشتر آشنا شده و دانشجویان نیز با فضای دینی بیشتر آشنا می شوند.

 

حجت الاسلام عباسی در خصوص علت عدم تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در حد مورد انتظار اعلام کرد: اینکه چه عاملی باعث شده تا وحدت مورد انتظار محقق نشود یک بحث جناح گرایی و گروه گرایی است این موضوع در هر زمانی موجب می شود این دو قشر نسبت به هم دلسرد شوند.

 

وی تأکید کرد: بحث دیگر تبلیغات غربی است و از برنامه های آنها تفرقه بین حوزه و دانشگاه است اینها می خواهند نسل جوان و دانشجویان را نسبت به دین، روحانیت و حوزه های علمیه بدبین کنند و در چنین حالتی وقتی فرد در رأس امور قرار گیرد، ممکن است متخصص باشد ولی متعهد نیست.

 

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خاطر نشان کرد: بنابراین با برنامه ریزی می توان کوشید تا وحدت بین حوزه و دانشگاه را تقویت و هرچه بیشتر کرد.

 

وی در خصوص بهترین راهکار برای وحدت حوزه و دانشگاه یادآور شد: یکی از مهمترین راه ها این است که کتاب های دانشگاهی با مبانی دینی تدوین شود و اقدام دیگر تدریس اساتید دانشگاه در حوزه و اساتید حوزه در دانشگاه است و این رفت و آمدها در تحقق وحدت و حوزه و دانشگاه موثر است.

کد خبر 508937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha