ایجاد اشتغال برای ۳۸ هزار نفر در بخش تعاون

خبرگزاری شبستان: معاون وزیر کار در امور تعاون از تاسیس ۲هزار و ۶۱۸ تعاونی جدید در سال جاری خبر داد و افزود: با تاسیس این تعداد تعاونی زمینه اشتغال برای ۳۸ هزار و ۸۰۰ نفر فراهم شده است. که این تعاونی ها ۴۴هزار نفر عضو دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، سیدحمید کلانتری، معاون وزیر کار در امور تعاون در نشست خبری امروز گفت: موضوع تعاون باید در جامعه به ویژه در وضعیت پساتحریم فعال شود و به آن بیشتر توجه کنیم.

 

وی با بیان اینکه کشور با مشکلاتی ناشی از اشتغال، رکود، پایین بودن سطح درآمد و سطح بهره وری مواجه است، خاطرنشان کرد: در چنین وضعیتی یک امید بزرگ پیش روی مردم قرار دارد که باید با ملاحظات منطقی تنظیم شود که با نگاه واقع بینانه به توسعه کشور منتهی شود.

 

وی با بیان اینکه در مدیریت برجام موفقیت بزرگی پیدا کردیم، تصریح کرد: امروز نزدیک‌ترین زمان برای آغاز اجرایی شدن برجام از 15 دی ماه است و باید آمادگی های لازم را فراهم کنیم.

 

کلانتری با اشاره به راهکارهای پیش رو در این خصوص اظهار داشت: رفع تحریم یکی از اهداف ما بود که مهمترین دستاوردش افزایش توان صادراتی، رفع موانع اداری با بهبود فضای کسب و کار می شود.

 

معاون وزیر کار در امور تعاون تصریح کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی مهمترین راهکار برای رونق اقتصادی و خروج از رکود است.

 

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی و توجه به ظرفیت و امکانات داخلی نیز رویکرد دیگری است که باید به آن توجه کنیم و امکانات و توانمندی های داخلی را بسیج کنیم که تعاون در این رابطه زمینه خوبی است.

 

کلانتری افزود: باید زمینه ای فراهم کنیم تا همه نهادهای تاثیرگذار در حوزه تعاون ورود پیدا کنند چرا که در شرایط امروز اقتصادی به وحدت رویه، تفاهم، همکاری و همدلی نیاز داریم.

 

وی با بیان اینکه تعاونی ها با سازماندهی انرژی های پراکنده و تجمیع آنها می توانند در رونق اقتصادی تاثیرگذار باشند، خاطرنشان کرد: تعاونی ها با توجه به ساختار فعالیت شان کمتر وابستگی را به منابع عمومی و دولتی دارند، بنابراین می تواند باعث رشد و رونق تولید شود.

 

کلانتری با بیان اینکه در خصوص تعاونی ها با مشکل مواجه هستیم که بخشی فرهنگی و بخشی ساختاری است، اذعان داشت: فرهنگ کار جمعی و تقویت جایگاه تعاونی ها باید مورد توجه قرار گیرد چرا که دولت نیز حمایت ویژه ای از این تفکر دارد.

 

وی با بیان اینکه دولت تصدی گر دولت کارآمدی نیست، تصریح کرد: دولت باید ظرفیت های تولیدی و صنعتی را فراهم کند تا زمینه ای برای سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در این حوزه ها فراهم شود.

 

کلانتری با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بر کوچک سازی دولت تاکید شده است، تصریح کرد: کاهش سهم دولت در بخش اقتصادی باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود.

 

معاون وزیر در امور تعاون با بیان اینکه عدالت گرایی و توسعه عدالت اجتماعی از ویژگی های تعاون است، ادامه داد: بیکاری یکی از مسایل کشور است و تعاون به عنوان نهادی اشتغالزا می تواند با یک چهارم هزینه نسبت به ایجاد زمینه اشتغال ورود پیدا کند.

 

کلانتری با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: تعاونی ها که با انتخاب آزادانه مردم صورت می گیرد می توانند موجب توسعه و بسط دموکراسی شوند چرا که وقتی اقتصاد به سمت دولتی و سرمایه داری برود به نوعی جهت گیری پیدا می کند و عواملی که می خواهند رای بیاورند به نوعی وابسته به دولت ها یا نهادها خواهند شد در حالی که در حوزه تعاون مشارکت عمومی مردم با انتخاب آزادانه انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه باید موضوع تعاون مورد بازنگری قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این حرکت می تواند یک حرکت گسترده باشد و خود تعاونی ها در زمینه توزیع قدرت اقدام کنند.

 

کلانتری ادامه داد: تعاونی ها علاوه بر انجام فعالیت اقتصادی حول محور مدارا و همکاری و اخلاق فعالیت می کنند.

 

وی با اشاره به برنامه های بخش تعاون در شرایط بعد از تحریم اذعان داشت: باید جایگاه تعاونی ها را در حوزه اشتغال با ارایه طرح هایی که دارند، تقویت کنیم.

 

معاون وزیر کار در امور تعاون، میزان ایجاد اشتغال در بخش تعاونی را یک چهارم ایجاد اشتعال در دیگر بخش ها ذکر کرد و گفت: ایجاد اشتغال در بخش تعاون به ازای هر نفر بطور میانگین 50 میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است در حالیکه در بخش های دیگر 200 میلیون تومان و در صنایع بزرگ به ازای هر نفر یک میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

 

کلانتری از تاسیس ۲هزار و ۶۱۸ تعاونی جدید در سال جاری خبر داد و افزود: با تاسیس این تعداد تعاونی زمینه اشتغال برای ۳۸ هزار و ۸۰۰ نفر فراهم شده است. که این تعاونی ها ۴۴هزار نفر عضو دارند.

 

وی با بیان اینکه استان های فارس با ۲۸۳ تعاونی، خراسان رضوی با ۲۷۱ تعاونی و کرمان با ۱۴۲ تعاونی به ترتیب بیشتری تعداد تاسیس تعاونی در ۹ ماهه اول امسال را به خود اختصاص داده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد تعاونی های تاسیس شده در بخش تعاونی های خدماتی با ۹۷۹ تعاونی بوده است.

 

کد خبر 509019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha