اصل عزاداری سنتی برای سید الشهدا(ع)بر حزن و حماسه استوار است

حجت الاسلام پناهنده انس با قرآن را از مهم ترین پیام های عاشورا دانست و گفت: اصل عزاداری سنتی برای سید الشهدا(ع) بر حزن و حماسه استوار است

حجت الاسلام عبدالله پناهنده، مبلغ امور دینی پیرامون عزاداری سنتی به خبرنگار شبستان گفت: مبنای عزاداری سنتی سیره علمای گذشته و پیرغلامان اباعبداله الحسین (ع) است. سادگی و خلوص از مهم ترین ویژگی های این عزاداری ها بود ولی متاسفانه هر چه تکنولوژی به زندگی بشر بیشتر راه می یابد از این سادگی کاسته می شود.

حجت الاسلام پناهنده افزود: محوریت عزاداری سنتی بر اشک و گریه است و سینه زنی و زنجیر زنی در حاشیه آن قرار دارد. متاسفانه این محوریت در حال تغییر است و باید از آن جلوگیری کرد.

 

وی بر لزوم عزاداری سنتی تأکید کرد و افزود: در روایات آمده است که مداحی خدمت امام صادق(ع) رسید و شروع به روضه خوانی کرد. امام (ع) به وی تأکید کرد که همان گونه که برای خود عزاداری می کنید برای ما هم عزاداری کنید.

این مبلغ امور دینی تصریح کرد: وقتی کسی از بستگان انسان فوت شود، گریه می کند، نه این که سینه و زنجیر بزند درحقیقت سینه زنی حرکتی است که از شدت غم و مصیبت سرچشمه می گیرد. همین امر نشان می دهد که در غم امام حسین (ع) هم همین گونه باید باشیم، نه این که به سمت آهنگ های غربی برویم که نه تنها حزن انگیز نیست بلکه بعضاً به غنا متمایل است.

وی ادامه داد: اصل عزاداری سنتی بر حزن و حماسه استوار است فردی که عزاداری می کند باید این دو رمسئله را در خود حفظ کند تغییرات دیگر همه باید حول این محور شکل بگیرد.

 

حجت الاسلام پناهنده اصحاب امام حسین(ع) را استادان معارف دینی نامید و افزود: از کودک شش ماهه تا پیرمرد 70ساله، زنان و کودکان در این جریان حضور فعال داشتند همین امر نشان می دهد که حادثه کربلا می تواند برای تمام اقشار جامعه و تا روز قیامت درس داشته باشد.

وی انس با قرآن را از مهم ترین پیام های عاشورا دانست و تأکید کرد: وقتی سر بریده امام حسین(ع) بر روی نیزه قرآن تلاوت می کند، پیامش این است که قرآن باید با جان و دل محب وی عجین شود.

این مبلغ امور دینی با اشاره به پدیده منبرگریزی در هیأت های امام حسین (ع) گفت: اکثر مردم به دنبال جنبه عاطفی قیام امام حسین(ع)و کاری به تعقل ندارند. همین امر است که باعث ایجاد پدیده منبر گریزی شده است. البته باید تأکید کنم که سخنرانان نیز باید بر عمق و محتوای کلام خود بیافزایند تا علاقه مندان بتوانند استفاده کامل را از منابر ببرند.

 

وی افزود: امام حسین(ع) فرزند همان امیر المومنین است که در شجاعت و عبادت و فعالیت اقتصادی و سیاسی و...سرآمد همه زمان ها بوده است. امام حسین(ع)تا آخرین لحظات هم به دنبال هدایت مردم بود. وقتی در تاریخ آمده امام حسین(ع)برای طفل شش ماهه خود آب طلب می کند و از آن طرف میدانیم که او صاحب حوض کوثر است، این پیام را در خود دارد که امام حتی از این طلب آب هم به دنبال هدایت مردم است در نتیجه می توان گفت بعد هدایت مهمترین بعد قیام عاشورا است.

پایان پیام/
 

کد خبر 5124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha