ژورنالیسم مدرن محل ترویج منکر به جای معروف

مشاور عالی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ژورنالیسم مدرن را محل ترویج منکر به جای معروف و ترجیح اراذل بر افاضل دانست و گفت: سنت رسانه های مدرن بر برتری بخشیدن به مشهورات در برابر معروفات مبتنی است.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمد حسین صفار هرندی، مشاور عالی فرمانده سپاه در آیین افتتاحیه هفتمین همایش بین المللی دکترین مهدویت گفت: امیرالمومنین در خطبه 168 نهج البلاغه در توصیف دوران ظهور می فرمایند: در دوران ظهور امام عصر (عج) هدایت بر هوا و هوس مردم غلبه یافته همانگونه که قبل از دوران ظهور هوی و هوس مردم بر هدایت غلبه داشت و همچنین قرآن بر آرای مردم غبله یافته همانگونه که در دوران ماقبل ظهور آرای مردم بر قرآن غبله داشت.

وی افزود: سنت رسانه های مدرن بر برتری بخشیدن به مشهورات در برابر معروفات مبتنی است، تفاوت میان مشهور و معروف این است که مشهور به معنای آشکاری مطلق است در حالی که معروف آشکار خوب است.

صفار هرندی تصریح کرد: عمل رسانه های مدرن عادی سازی مشهورات است مشهورات ظواهر زیادی دارند اما الزاما مترادف خوبی نیستند چه بسا ظاهر زیبایی که در باطن زشت و ناپسند است.

وی با اشاره به کلامی از امیرالمومنین(ع) گفت: امیرالمومنین درباره اولیای خدا می فرماید آنها کسانی بودند که به باطن دنیا یعنی معروف نظر داشتند و دوراندیش بودند در حالی که مردم عادی به زودگذرها مشغول بودند و به ظاهر دنیا یعنی مشهورات می پرداختند.

وی عصر ظهور را عصر بازگشت معروفات دانست و تاکید کرد: دوران ظهور عصری است که بار دیگر بدیهیات که در عصر ماقبل ظهور فراموش شده بودند به سطح جامعه باز می گردند.

صفار هرندی تأکید کرد: رسانه به معنای گسترده آن تنها شامل صدا و سیما، ماهواره، اینترنت و غیره نمی‌شود بلکه ارتباطات میان‌مردمی را نیز شامل می‌شود مانند منبر و دیگر ارتباطاتی که میان مردم وجود دارد. تمام این نوع ارتباطات در جامعه امروزی بر ترویج مشهور به جای معروف تکیه دارند.

مشاور فرمانده سپاه، فضای حاکم بر ژورنالیسم مدرن را ترجیح اراذل بر افاضل و رونق منکر در مقابل معروف دانست و گفت: شاهد این مسئله صفحه حوادث روزنامه‌ها است که معمولا پرمخاطب‌ترین قسمت هر روزنامه را تشکیل می‌دهند و همیشه به دنبال ترویج آلودگی‌ها و از بین بردن اخلاقیات است که حتی در جوامع اعتقادی و اخلاقی مانند جوامع ما نیز متأسفانه چنین مسئله‌ای رایج است.

صفار هرندی با بیان اینکه سنت رسانه‌ای مدرن تبعیت از دل‌خواسته‌های مردم است، گفت: بنده اگر بخواهم تعریفی از ژورنالیسم ارایه بدهم این‌گونه تعریف می‌کنم که ژورنالیست عبارت است از تبعیت از سخیف‌ترین خواسته‌های مردم.

وی افزود: وقتی ظواهر دنیا فریبنده شود و مشهورات زمانه اصل قرار داده شوند کار به جایی می‌رسد که مردم پیامبر(ص) را در حالی که مشغول خواندن خطبه نماز جمعه است، ترک می‌کنند و به دنبال هوا و هوس خود می‌روند.

صفار هرندی تصریح کرد: همان‌گونه که امیرالمؤمنین(ع) فرمود دوران قبل از ظهور دوران غلبه آرای مردم بر قرآن است که می‌بینیم که چگونه امروزه تفسیرها و برداشت‌های شخصی از قرآن رواج دارد و تمام اینها به این دلیل است که مردم به دنبال تبعیت از هوا و هوس هستند.

مشاور عالی فرمانده سپاه با بیان اینکه دوره غلبه مشهورات همراه است با ترویج دروغ، گفت: دروغ در درون خود جاذبه‌ای دارد که می‌تواند مخاطب را جذب کند، به همین دلیل در ژورنالیسم امروز بر ترویج دروغ و اوامر غیرعادی تأکید می‌شود.

وی ترویج خرافه را یکی از دیگر ویژگی‌های رسانه‌های مدرن دانست و گفت: جامعه‌ای که به این شکل تربیت شود ترویج خرافه را نیز در آن امری عادی می‌یابیم، همان‌گونه که در باب مهدویت اخیرا مشاهده کردیم که یک لوح فشرده ‌به نام ظهور بسیار نزدیک است به ترویج خرافات و آمیختن حق و باطل پرداخت و توسط جریان انحرافی در تیراژ بسیار بالا پخش شد تا جایی که علما وظیفه خود دیدند که در مقابل این جریان منحرف موضع‌گیری کنند.

شایان ذکر است، آیین افتتاحیه هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت23 و 24 تیر ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 52144

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha