رسانه‌های فراگیر خبری و ایجاد جریان بیداری اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: استیلای غرب بر جریان عملکرد رسانه‌ای محرکی برای اولین جریان‌های مقابله با استیلای غرب بخصوص در جوامع اسلامی و به طور ویژه در منطقه خاورمیانه شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، مقاله رسانه‌های فراگیر خبری و ایجاد جریان بیداری اسلامی به قلم دکتر سیدرضا نقیب‌ا‌لسادات، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی نگاشته شده است. این مقاله به عنوان یکی از مقالات برگزیده کمیته بررسی مقالات هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت شناخته شده است.

نقیب‌السادات در این مقاله دنیای امروز را دنیایی پر از هیاهوی رسانه‌ای معرفی کرده و گفته است رسانه‌هایی که از انواع قابلیت‌های رسانه‌ای در جهت اغواع بهره می‌گیرند و توسط صاحبان سرمایه‌ها اداره می‌شوند در مسیر به انقیاد کشاندن فرهنگ‌ها و جوامع اصیل نقش قابل توجهی ایفا می‌کند.

وی عملکرد رسانه‌ها با مدل اداره لیبرالی، نقش‌ها و کارکردهای گوناگون رسانه را برای استیلای فرهنگی بر جوامع می‌داند و معتقد است نقش استراتژیک چنین رسانه‌ای یک توجیه کارآمد برای عملیات نظامی از طریق آژانس‌های خبری است.

وی با نگاهی به عملکرد آژانس‌های خبری اولیه نظیر ولف، هاواس، رویترز، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس زیرساخت‌های اولیه عمل رسانه‌ای را مبتنی بر قدرت و نفوذ و سلطه معرفی کرد و ‌افزود: نابرابری در این فعالیت‌ها و پوشش رسانه‌ای یک‌سویه کشورهای ضعیف‌تر را به فکر راه‌اندازی خبرگزاری‌های مستقل و پرمخاطب انداخته است.

هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تأکید کرد: استیلای غرب بر جریان عملکرد رسانه‌ای محرکی برای اولین جریان‌های مقابله با استیلای غرب بخصوص در جوامع اسلامی و به طور ویژه در منطقه خاورمیانه شده است.

وی ادامه داد: در دوران اخیر نیز شاهد عملکرد رسانه‌های کشورهای اسلامی و رسانه‌های بی‌طرف در راستای هوشیارسازی جوامع اسلامی نسبت به ضرورت شکل‌گیری حیات اجتماعی بدون سیطره غربی هستیم.

نقیب‌السادات در این مقاله به دنبال طرح نقش و کارکرد رسانه‌های فراگیر خبری در ایجاد جریان بیداری اسلامی است که در حقیقت یک مقایسه تطبیقی در خصوص عملکرد رسانه‌های غربی مثل سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی با رسانه‌های اسلامی العالم و الجزیره در پوشش اخبار جنگ غزه و نقض حقوق بشر در ایام این جنگ است.

وی در پایان این مقاله عملکرد رسانه‌های بی‌طرف در پوشش اخبار مربوط به شمال آفریقا و تحولات اخیر در تونس، لیبی، یمن، بحرین، مغرب و دیگر کشورهای عربی را نشان‌دهنده گسترش دامنه نفوذ رسانه‌های بی‌طرف قلمداد ‌کرد و توسعه رسانه‌های بی‌طرف را نشانه‌‌ای نیکو برای گسترش انقلاب‌های اصیل اسلامی بر‌شمرد.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با شرکت ده‌ها میزبان خارجی و داخلی از پنج قاره جهان طی روزهای 23 و 24 تیر در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار گردید.

پایان پیام/

 

کد خبر 52170

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha