هزاره‌گرایی و رسانه‌های جمعی در آغاز قرن بیست و یکم

دکتر کوثری گفت: فرهنگ هزاره‌گرا مضمونی برای بسیاری از شبکه‌های خبری، ناشران کتاب‌های علمی تخیلی و نویسندگان موضوعی جذاب و درخور توجه به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر مسعود کوثری، عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با ارایه مقاله هزاره‌گرایی و رسانه‌های جمعی در آغاز قرن بیست و یکم در هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت شرکت کرد. مقاله ایشان در میان بیش از 400 مقاله داخلی و خارجی به عنوان یکی از مقالات برتر این همایش شناخته شد و فرصت ارایه در یکی از کمیسیون‌های این همایش را بدست آورد.

کوثری در مقاله خود هزاره‌گرایی را یکی از رایج‌ترین مضامین طی دهه‌های اخیر در محصولات صنعت فرهنگ معرفی می‌کند و می‌گوید گفتمان هزاره‌گرایی مضمونی است که نه تنها می‌توان آن را به پیروان ادیان مختلف ارایه کرد بلکه با مفاهیمی نظیر گسترش سلاح‌های اتمی، بنیاد‌گرایی، تروریسم و ده‌ها مفهوم دیگر پیوندی گفتمانی دارد.

 

وی توضیح داد: گفتمان هزاره‌گرایی نه تنها به مضمونی برای محصولات فرهنگ مردم‌پسند در سراسر جهان تبدیل شده بلکه به ادبیات سیاست‌مداران نیز نفوذ کرده است به طوری که سیاستمداران یا از جنگ نزدیک طالوت و جالوت سخن می‌گویند و یا از یافتن نشانه‌ها در مخالفان سیاسی خود در کشورهای خاورمیانه و یا کشورهای اسلامی است.

عضو هیئت‌ علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه این گرایش حتی در کشورهای اسلامی نیز پیدا شده است که از ظهور منجی به مثابه ابزاری بلاغی برای نابودی زودهنگام غرب بهره می‌جویند، تصریح کرد: صنعت فرهنگ هزاره‌گرا نه تنها مضمونی مناسب و پرفروش برای هالیوود به شمار می‌رود بلکه حتی برای بسیاری از شبکه‌های خبری، ناشران کتاب‌های علمی تخیلی و نویسندگان موضوعی جذاب و درخور توجه به حساب می‌آید.

 

کوثری در بخشی از مقاله خویش مدعی شده است که بسیاری از پدیده‌هایی که از یک دهه اخیر در جهان رخ داده‌اند پیامدهای انفجار برج‌های دوقلو در نیویورک گرفته تا سونامی ژاپن به حوادث پایان جهان نسبت داده شده‌اند.

وی ادامه داد: این روزها همه در انتظار آزمون پیشگویی‌های به عمل آمده طبق تقویم مایایی‌ها هستند و فیلم 2012 آنها را بخوبی برای چنین کاری آماده کرده است.

این استاد دانشگاه در مقاله خویش با صرف‌نظر از اینکه این پیشگویی‌ها درست باشند یا نه، تأکید کرد: این صنعت همچنان به فروش محصولات خود ادامه خواهد داد و با فروش محصولات حاوی ترس از پایان جهان به مردم سراسر جهان سود بسیاری به چنگ می‌آورند.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران درصدد است تا نشان دهد که در آغاز قرن بیست و یکم چگونه بسیاری از بحران‌های جهانی توسط بسیاری از رسانه‌های جمعی در قالب گفتمانی هزاره‌گرا به مردم جهان عرضه می‌شوند.

وی‌ کوشیده است تا با توضیح و تبیین این مسایل نتایجی درخور از نگارش این مقاله بدست آورد.

شایان ذکر است، هفتمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با شرکت ده‌ها میزبان خارجی و داخلی از پنج قاره جهان طی روزهای 23 و 24 تیر در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما برگزار گردید.

پایان پیام/
 

کد خبر 52168

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha