فرهنگ نیمه جان ایرانی در کما/دست نیاز به سوی رسانه‌ها دراز شد

وقوع سونامی بی اخلاقی درجامعه فرهنگ نیمه‌جان ایرانی رابه کما برده و زمینه رابرای تولد سبک زندگی غربی فراهم آورده است. درچنین شرایطی دست نیاز به سمت رسانه‌های جمعی دراز شده تا برای فرهنگ‌سازی جامعه قدم بردارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روح الله داداشی، قوی‌ترین مرد ایران شامگاه شنبه با ضربات چاقو توسط افراد ناشناس مضروب و پس از انتقال به بیمارستان به دلیل شدت جراحات وارده، جان سپرد.

مأموران کلانتری 39 گلشهر ساعت 11:45 شنبه شب، از طریق تماس مردمی در جریان یک درگیری خیابانی قرار گرفتند. بر اساس اظهارات شاهد عینی این درگیری، یک خودروی پراید با سه سرنشین، شامگاه شنبه در محله 45 متری گلشهر کرج به روح الله داداشی حمله کرده و پس از وارد کردن ضربات چاقو به وی، از محل متواری شدند. بدن نیمه جان قوی‌ترین مرد ایران در حالی که از ناحیه گردن و سینه به شدت آسیب دیده بود توسط نیروهای امدادی به بیمارستان شهید مدنی کرج منتقل و در بخش سی پی سی آر بستری می‌شود اما شدت ضربات چاقو به حدی بود که تلاش پزشکان نتیجه‌ای نداد و وی در ساعت 3 بامداد روز یک‌شنبه، از دنیا می رود.

مهدی‌ ایران نژاد، رئیس شورای تامین و فرماندار کرج ، امروز در گفتگو با خبرگزاری مهر از حضور مسئولان شهر کرج در محل فرماندهی این شهرستان برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و گفت: تدابیر لازم برای دستگیری سریع عاملان قتل این ورزشکار به عمل آمده است.

همچنین دادستان عمومی و انقلاب کرج امروز به خبرنگار فارس گفت: شایعه حضور همسر روح الله داداشی در هنگام درگیری و در صحنه جنایت صحت ندارد و هنوز از انگیزه آنان اطلاعی در دست نیست.

یادآور می‌شود: در 7 اردیبهشت سال جاری در درگیری دیگری که بین امیر و علیرضا قرایی، دو تن از قوی‌ترین مردان ایران با چند تن دیگر رخ داده بود، یک نفر به دست این دو برادر به قتل رسید که پس از این حادثه روح الله داداشی به اظهار نظر پرداخته بود.

سرهنگ ناصری، رئیس پلیس کرج در مصاحبه با خبرگزاری مهر از دستگیری دو نفر از متهمین این پرونده و اعتراف آنها به قتل روح الله داداشی خبر داد و تاکید کرد: نفر سوم این پرونده تحت تعقیب پلیس است و به زودی دستگیر و تحویل قانون می‌شود.

روح الله داداشی متولد سال ۱۳۶۰بود که در دوران فعالیت ورزشی خود هفت دوره قهرمانی کرج، دو دوره قهرمانی تهران، دو دوره قهرمانی ایران در رشته پرورش اندام داشته است و در مسابقات قوی ترین مردان نیز یک دوره در ایران به مقام چهارم رسید، دو دوره سوم شد، یک دوره قهرمان کشور شد و در دو دوره قوی ترین مردان آهنین؛ یک دوره سوم جهان و یک دوره هم قهرمان جهان شد.

سونامی بی اخلاقی بر پیکره جامعه فرود آمده است

در همین رابطه دکتر محمد زاهدی اصل، استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار شبستان پیرامون سونامی بی اخلاقی در جامعه تاکید کرد: در هیچ دورانی از تاریخ ایران شاهد این حجم بی اخلاقی در جامعه نبوده ایم که علت آن، بی توجهی بزرگان و همه کسانی است که به نوعی مورد وثوق و اعتماد مردم هستند، است.

وی مدیران کلان این امر را که در واقع الگوی جامعه نیز به حساب می آیند مورد خطاب قرار داد و گفت:‌ امروز بداخلاقی در ایران رواج یافته است و اگر این گونه رفتارها مورد بازبینی قرار نگیرد، بیشترین آسیب را به بدنه اصلی جامعه وارد می‌سازد.

این استاد جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، کشته شدن روح الله داداشی، مضروب شدن علی خلیلی برای نهی از منکر و کشته شدن دختری با 37 ضربه چاقو را برآیند این گونه بی‌اخلاقی‌ها در جامعه عنوان و تاکید کرد: وقتی عمل ما با رفتارمان مغایرت داشته باشد فضایی در جامعه حکم فرما می‌شود که الگوهای رایج را از بین برده و آنها را در نظر مردم غیر واقعی جلوه می‌دهد و در نهایت بر کل جامعه تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین ابتدا باید  رفتار و عملکرد خود را مورد بازبینی و دقت نظر قرار دهیم.

فرهنگ سازی؛رسالت فراموش‌شده رسانه ها

زاهدی به نقش رسانه ها در جریان این گونه مسائل اشاره و خاطرنشان کرد: در این گونه موارد رسانه نباید تنها به اطلاع رسانی و نشر خبر اکتفا کند بلکه باید با استفاده از توان بالقوه‌ای که در اختیار دارد به فرهنگ‌سازی اقدام نماید؛ امری که متاسفانه رسانه ها توجه شایسته‌ای به آن نداشته‌اند.

وی افزود: رسالت رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، تنها خبر رسانی نیست و باید در حوزه فرهنگ سازی نیز گام بردارد چرا که در غیر این صورت شاهد نابودی کامل فرهنگ نیمه جان ایرانی خواهیم بود و باید نظاره گر تولد فرهنگ و سبک زندگی غرب باشیم.

لازم به ذکر است که موج های این بی اخلاقی تا آن اندازه گسترده شده است که کمک به زنانی بی پناه و گرفتار در حلقه‌ ی آزار و اذیت اوباش خیابانی را نیز برنمی تابد و طلبه ناهی از منکر را به دشنه و چاقو میزبانی می‌کند.

علی خلیلی در حالی که در چهار راه سید الشهدا واقع در بلوار پروین(تهرانپارس) قصد کمک به چند زن که از جانب تعدادی اوباش مورد آزار و اذیت واقع شده بودند، را داشت مورد اصابت ضربات چاقو به شاهرگ قرار گرفت و اکنون در بیمارستان خصوصی عرفان تحت مداوای پزشکان و متخصصان قرار دارد.

پیش از آنکه به این درگیری بپردازیم و ابعاد آن را مورد واکاوی قرار دهیم، ذکر این نکته که در جریان انتقال علی خلیلی به بیمارستان، دوستان وی با مشکل همیشگی پذیرش بیماران اورژانسی مواجه شده‌اند، حائز اهمیت است. نکته جالب توجه این‌جاست که وضعیت اورژانسی این طلبه هم نتوانست مسئولان بیمارستان را برای پذیرش وی قانع کند و همراهان وی  پس از تلاش های فراوان در نهایت موفق شدند این طلبه جوان را در بیمارستان عرفان به شرط به واریز 6 میلیون تومان، بستری کنند.

بر اساس آخرین گزارش ها هم اکنون این طلبه جوان در بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان عرفان تحت معالجه است و صبح امروز پزشکان اطلاع دادند که لوله کار گذاشته شده در بدن وی را بیرون آورده اند. وی شب گذشته برای لحظاتی به هوش آمد و مجددا از هوش رفت.

از بین رفتن قبح گناه؛ ثمره ترک امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام محمد ضمیری، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در این رابطه به خبرنگار شبستان گفت: دفاع از مردم و نوامیس، واجب شرعی است و بر اساس احکام اسلامی تخطی از آن گناه کبیره محسوب شده و باید مورد برخورد قاطع و شدید قرار گیرد.

وی با اشاره به این که احتمال دارد این گونه اقدامات به صورت برنامه ریزی شده و با اهداف سیاسی و برای مخدوش کردن چهره نظام جمهوری اسلامی ایران، انجام پذیرد خاطرنشان کرد: مسئولان قضایی وظیفه شرعی و قانونی دارند با کسانی نظم و امنیت عمومی را بر هم می‌زنند بر خورد قاطعی داشته باشد تا هزینه این گونه اقدامات اوباش‌مآبانه بالا رفته و احتمال آن کاهش یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور ضمن اشاره به دلایل این گونه بی‌اخلاقی‌ها و رواج قار‌چ‌گونه آن در جامعه، اظهار کرد: ترک امر به معروف و نهی از منکر زمینه ارتکاب به گناه را در جامعه فراهم کرده و قبح آن را از بین می‌برد.

حجت الاسلام ضمیری افزود: پوشش خانم‌ها به ویژه در فصل تابستان را می‌توان دلیل دیگری بر این ناهنجاری دانست که باعث تحریک و تهییج جامعه می‌شود که نظارت و دقت مسئولان فرهنگی را طلب می‌کند.

جامعه‌شناسان معتقدند ضعف جامعه ایرانی در انجام فعالیت‌های زیربنایی و پایدار فرهنگی است که خود زمینه را برای رشد اینگونه ناهنجاری‌ها فراهم می‌کند. بستر سازی فرهنگی که همواره و در همه زمان‌ها از مغفول ماندن آن فریاد‌های بلندی زده شده و قلم‌های متعددی در ساحت آن فرسوده شده است، هنوز هم که هنوز است از بی توجهی مسئولان رنج می‌برد و با چنین تلاش‌هایی هم معضل نیمه‌جانی فرهنگ ایرانی حل شدنی نیست. گرچه تکرار مکررات می‌تواند فریادها را در گوش مسئولین زنده کرده و به یاد آنها بیاندازد که فرهنگ‌سازی خواسته همیشگی مردم است.

ضمیری با ارائه راه‌کارهایی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه تصریح کرد: در رابطه با پوشش جوانان اعم از دختران و پسران باید سیاست‌گذاری‌ها به سمت تصمیمات کارشناسی حرکت کند تا با اقدامات زیربنایی مشکلاتی از این قبیل به صورت کامل از جامعه ایرانی رخت بربندد.

وی همچنین افزود: برخورد قاطع و بدون مسامحه و در چهارچوب قانون باید اولویت اول دستگاه قضایی در برخورد با این قبیل اوباش باشد و با قصاص و به حکم قرآن، حیات جامعه را تضمین کنند.

ضمیری مقررات پزشکی بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران اورژانسی را به نحوی دانست که باعث آبروریزی نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود. در حالی که مسئولان مربوطه همواره بر غیرقانونی بودن دریافت وجه هنگام پذیرش بیماران تاکید می‌کنند اما این بیمارستان‌های دولتی و خصوصی هستند که آشفته بازار عدم توجه و نظارت مدیران امر را فرصتی می‌دانند برای اقدامات خودسرانه خود؛ تا جایی که برای پذیرش علی خلیلی، همان طلبه‌ای که برای دفاع از نوامیس به حکم قرآن و اسلام عمل کرده و وظیفه دینی و شرعی خود را با خلوص نیت انجام داده، 6 میلیون تومان پول طلب می‌کنند. حال چاره این گونه بی قانونی ها چیست؟ مسئولین باید پاسخگو باشند.

پایان پیام/

کد خبر 52691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha