شکار نوامیس مردم مولود رواج مدگرایی و بدحجابی در جامعه

وقتی مصرف‌گرایی در جامعه بالا می‌رود ولی زمینه اشتغال برای جوانان فراهم نیست، در چنین شرایطی ازدواج کاهش یافته و روابط آزاد اوج می‌گیرد، از این رو جوان دست به شکار نوامیس مردم می‌زند.

حجت‌الاسلام اسماعیل حسینی، عضو شورای احزاب ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در گفت و گو با خبرنگار شبستان به آسیب شناسی موضوع تعرض به نوامیس مردم در جامعه پرداخت و گفت: اصل قضیه قابل توجه است که بدانیم چه شده که یک عده این‌گونه جسورانه و بدون ترس و وحشت به خود اجازه داده اند که دست به انجام هر کاری حتی زدن شاهرگ دیگران بزنند، این امر بالاترین زیان و جرم در یک جامعه محسوب می‌شود.

 

تعرض به نوامیس مردم آغازگر یک حرکت سیاسی در جامعه است

وی با بیان اینکه حادث شدن این‌گونه اتفاقات آغازگر یک حرکت سیاسی در جامعه است، تصریح کرد: این حرکت نیز خود زاییده بحث‌های دیگری است، از جمله اینکه قوه قضاییه مرتب می‌گوید ما برای برخورد با عاملان این حوادث اقدامات خاصی در دست داریم، در صورتی که اگر مردم برخوردهای قاطعانه‌ای را از قوه قضاییه شاهد باشند، هرگز دست به چنین کارهایی نمی‌زنند. بنابراین باید مراقب باشیم این حوادث ناگوار ابزاری برای جو سازی و دامن زدن به مسایل سیاسی نباشد.

 

کوتاهی در اعمال قانون چرا؟

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به برخورد نیروی انتظامی در تخلفات راهنمایی و رانندگی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در قوانین جدید راهنمایی و رانندگی برای رانندگان متخلف نمره منفی در نظر گرفته است که در صورت رسیدن به این نمره منفی، خودرو و گواهینامه آنها توقیف می‌شود، که اگر نیروی انتظامی به این قانون خود جامه عمل نپوشد، به دلیل نبود ضمانت اجرایی شرایط به همان وضعیت قبل برمی‌گردد.

 

عضو شورای احزاب ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با بیان اینکه هر قانونی باید اجرایی شود و در حد شعار نباشد، خاطرنشان کرد: وقتی قوه قضاییه اظهار می‌کند جرم سلاح سرد نیز مانند سلاح گرم است و حاملان این سلاح‌ها هر دو اعدام می‌شوند باید قاطعانه و از موضع قدرت با افراد خاطی برخورد کند؛ اگر با دو نفر از آنها برخورد قاطع شود بار سوم کسی جرأت ارتکاب چنین جرمی را در جامعه پیدا نمی‌کند.

 

 

پاسخ وزیر بهداشت در روز قیامت چیست؟

حجت‌الاسلام حسینی با ابراز تأسف از وضعیت حوزه سلامت در کشور خاطرنشان کرد: سؤال بنده از وزیر بهداشت و درمان ،خانم دستجردی این است که اگر این جوان به دلیل ضایعه مغزی از دنیا برود آیا فردای قیامت پاسخی در قبال این اعمال خود دارند؟، چگونه می‌خواهند پاسخ دهند، چرا بیمارستان از پذیرش این جوان خودداری کرده است؟

 

عضو شورای احزاب ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: چطور افرادی که بیماران را در بیابان رها کرده بودند همه عزل شدند هر چند این نیز کار خوبی بود ولی این جوان که به دلیل امر به معروف و نهی از منکر چنین اتفاقی برایشان افتاده بود و نیاز به درمان داشند اقدامی در این راستا صورت نگرفت.

 

اغماض از اهمال وظیفه به چه قیمت؟

وی با بیان اینکه باید با وزیر بهداشت و رؤسای چنین بیمارستان‌هایی برخورد قاطعانه صورت گیرد تا برای مابقی مسئولان درس عبرت باشد، یادآور شد: اگر بنده در مقامی بودم که می‌توانستم آنها را عزل کنم، ابتدا وزیر بهداشت و بعد رئیس بیمارستان را عزل می‌کردم، هر چند وزیر بهداشت خدمات خوبی هم برای جامعه داشته است ولی این کوتاهی آنها قابل اغماض نیست و کار بسیار ناپسندی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه در اجرای قانون کوتاهی کرده است، افزود: قوه قضاییه باید تمهیدات جدی برای برخورد قاطعانه با این گروه از افراد بیندیشد در غیر این صورت وضعیت بدتر از این می‌شود.

 

حجت‌الاسلام حسینی تضعیف باورهای دینی را در حادث شدن چنین اتفاقاتی در جامعه مؤثر خواند و ادامه داد: وقتی توجهی به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه نمی‌شود و افراد متخلف با آرامش و آزادی کامل دست به چاقو برده و به راحتی دیگران را مورد ضربه قرار می‌دهند، در این صورت اگر ناموس دیگران مقابل چشمان افراد مورد تجاوز قرار گیرد کسی جرأت دفاع از آن را به خود نمی‌دهد زیرا می‌داند وی نیز مانند این طلبه جوان مورد حمله اراذل و اوباش قرار می‌گیرد.

 

سیستم قضا دست از بستر سازی جرم بردارد

عضو شورای احزاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری پیرامون اجرای امر به معروف و نهی از منکر اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «فقط بگویید و رد شوید، اگر 10 نفر چنین کاری کند، تأثیرگذار است»، حالا که این جوان باغیرت گفته ولی رد نشده تکلیفش چیست؟، قانون چگونه باید از این شخص دفاع کند. اگر قوه قضاییه همان بار نخست که اراذل و اوباش به حجت‌الاسلام فروزش حمله کردند آنها را اعدام می‌کرد، دیگر چنین اتفاقی در جامعه تکرار نمی‌شد.

 

وی با بیان اینکه این حرکت‌های ناصحیح و بی‌توجهی‌های بیش از اندازه قوه قضاییه و وزارت بهداشت و درمان وضعیت جامعه را به اینجا کشانده است، یادآور شد: اگر قوه قضاییه با قاطعیت برخورد می‌کرد ما هم‌اکنون شاهد در سوگ نشستن این طلبه جوان نبودیم.

 

وقتی ارزش‌ها جای خود را به ضد‌ ارزش‌ می دهد

وی با اشاره به تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای بر حادث شدن چنین اتفاقاتی در جامعه افزود: شبکه‌های ماهواره‌ای تأثیر دارند، اما نه به اندازه اجرای قانون، در جامعه ما در حال حاضر جای ارزش‌ها و ضد‌ ارزش‌ها عوض شده به عنوان مثال وقتی بانوی محجبه‌ای در یک فروشگاه بالا شهر حضور پیدا می‌کند، همه با تعجب به او می‌نگرند در صورتی که اگر یک بدحجاب به همان فروشگاه وارد شود هیچ توجهی به آن نمی‌کنند؛ پس ببینید جای معروف‌ها و منکرها با هم عوض شده و وجود یک خانم محجبه در جامعه برای همه تعجب‌آور شده است.

 

همچنین محمدرضا شرفی، روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز پیرامون دلایل افزایش حوادث اخیر مانند حمله اراذل و اوباش به طلبه جوان برای دفاع از نوامیس مردم به خبرنگار شبستان گفت: تعرض به نوامیس یک پدیده چندعاملی است، دسته اول عواملی هستند که ما از آن تحت عنوان عوامل فرهنگی نام می‌بریم، مثلا مبحث بدحجابی و بی‌حجابی عده‌ای از زنان و دختران در جامعه زمینه‌ساز وسوسه‌های شیطانی است، وقتی غرایز و عواطف حساس یک جوان با دیدن صحنه‌های بدحجابی تحریک شود، ممکن است هر فردی مورد این تعرض‌ها قرار گیرد، البته فرد در معرض شدید تحریک ممکن است زنان محجبه را هم مورد هدف قرار دهد با تأکید بر اینکه زنان و دختران مجبه از مصونیت و ضریب امنیتی بیشتری نسبت به سایرین قرار دارند.

 

نظربازی و چشم‌چرانی از عوامل فرهنگی در تعرض به نوامیس

وی با بیان اینکه نظربازی و چشم‌چرانی از دیگر عوامل فرهنگی در تعرض به نوامیس است، اظهار کرد: بعضی از پسران و مردان در سنین جوانی اقدام به نظربازی و چشم‌چرانی می‌کنند، در این شرایط باید به رابطه بین چشم و قلب توجه داشته باشند چون چشم دروازه ورودی قلب انسان است، اگر چشم آزادانه هر صحنه‌ای را در معرض دید خود قرار دهد، قلب و دل طالب آن شده و به شکار آن می‌پردازد و در صورتی که فرد از لحاظ باورهای دینی نیز قوی نباشد، در این دام می افتد.

 

اختلاط آزادانه دختران و پسران در جشن‌ها زمینه ساز بروز تعرض به نوامیس

شرفی اختلاط آزادانه دختران و پسران و زنان و مردان را در میهمانی‌ها، جشن‌ها و شب‌نشینی‌ ها را از دیگر عوامل فرهنگی تعرض به نوامیس مردم خواند و تصریح کرد: این امر به تحریک غرایز افراد دامن زده و موجب التهاب و اشباع آن می‌شود به گونه‌ای که وقتی جوان و نوجوانی در چنین شرایطی قرار می‌گیرد دیگر حد و مرزی برای خود و حتی نوامیس مردم نمی‌شناسد.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: مصرف مواد مخدر، قرص‌های روانگردان و مشروبات الکلی باعث خارج شدن فرد از حالت طبیعی شده و به جای اینکه عقلانیت حاکم بر تصمیم‌گیری‌های وی شود، هواهای نفسانی بر تصمیم‌گیری اش حاکم می‌شود.

 

رابطه اوقات فراغت و تعرض به نوامیس

این روان شناس افزود: عدم وجود امکانات مناسب و کافی برای اوقات فراغت طولانی دختران و پسران جوان و نوجوان از دیگر عوامل مهم تعرض به نوامیس مردم است. ما بیشترین جمعیت جوان را نسبت به کل جمعیت کشور و همچنین در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان داریم، ولی ظرفیت‌های تعریف شده فرهنگی و اجتماعی برای اوقات فراغت آنها بسیار اندک بوده است، بنابراین یک انرژی فراوان و یک نیروی رها شده بدون هدف و برنامه در جامعه وجود دارد که می‌تواند بعضی از بدآموزی‌ها از جمله تعرض به نوامیس مردم را دامن زند.

 

نقش باورهای دینی در کاهش آسیب های اجتماعی

وی با اشاره به ضعف باورهای دینی مردم به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم در تعرض به نوامیس مردم خاطرنشان کرد: در صورت کنار رفتن خداوند از زندگی انسان، انجام هر کاری برای افراد مباح می‌شود، اگر حضور خداوند در زندگی انسان‌ها حضور پرابهت و معناداری باشد، عاملی مهم در کنترل افراد محسوب می‌شود، از این رو زمانی که جامعه ما به سمت تجملات، اشرافیت و مصرف‌گرایی سوق پیدا کند از معنویت فاصله بیشتری گرفته و آن ترمزهای درونی که باید انسان را در مواقع گناه کنترل کند، تأثیر لازم را نخواهد داشت.

 

گرد مظلومیت بر چهره امر به معروف و نهی از منکر

شرفی با بیان اینکه عدم تسری فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دیگر عوامل مهم تعرض به نوامیس است، گفت: وقتی این فریضه مهم دین مبین اسلام کاملا متروک می‌شود و فقط بعضی از افراد در قبال این امر مهم احساس مسئولیت می‌کنند، بنابراین فردی هم که در جامعه اقدام به انجام این فریضه می‌کند تنها مانده و مورد مذمت قرار می‌گیرد و واقعا اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه پیاده شود شرایط جامعه این‌گونه برای تعرض اشرار فراهم نمی‌شود. در واقع می توان گفت این فریضه در جامعه بسیار مظلوم واقع شده است.

 

فیلم‌ها و سریال‌های رسانه ملی جنبه بدآموزی دارند

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به عوامل اجتماعی تعرض به نوامیس مردم اشاره کرد و افزود: برخی فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از رسانه ملی جنبه بدآموزی و برخی نیز جنبه سرگرمی دارند، زیرا محتوای آنها به گونه‌ای است که جوانان را با تمام قدرت به سمت جذب جنس مخالف و تصاحب آن سوق می‌دهد که عادی شدن این روند در جامعه یکی از نتایج برنامه‌های رسانه‌ای است.

 

این روان شناس ادامه داد: به غیر از فیلم‌ها و سریال‌های خوبی که جای تقدیر دارند، اغلب فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده ماهیت عشق و عاشقی و گرایش دختر و پسر به سمت یکدیگر را دارند.

 

ظرفیت های مغفول مانده اینترنت در ایران

شرفی تصریح کرد: استفاده غیراخلاقی از رایانه، اینترنت، چت کردن و بر محور مسایل غیراخلاقی و ضد اخلاقی متمرکز شدن نیز از عوامل مهم تعرض به نوامیس مردم است، بر اساس آمارهای بدست آمده از کاربران اینترنتی در ایران، استفاده غیراخلاقی بیشتر از استفاده علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است که متأسفانه این امر برای جامعه اسلامی ما بسیار سنگین و دشوار است.

 

نقش مصرف‌گرایی، ظاهرآرایی و مدگرایی در تعرض به نوامیس

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: مصرف‌گرایی، ظاهرآرایی، مدگرایی و افزایش تب مصرف در جوانان و نوجوانان نیز در تعرض به نوامیس مردم مؤثر است، وقتی مصرف‌گرایی در جامعه بالا می‌رود ولی زمینه اشتغال برای جوانان فراهم نیست، در چنین شرایطی ازدواج کاهش یافته و روابط آزاد اوج می‌گیرد و چون جوان هم شغل مناسب و هم دسترسی به زندگی مشترک ندارد به دنبال سرگرمی با جنس مخالف خود می‌رود، در صورت عدم دسترسی به جنس مخالف به دلیل تحریک غرایز نیرومند جوانی دست به شکار نوامیس مردم می‌زند.

 

افزایش سن ازدواج رابطه مستقیم با تعرض به نوامیس مردم دارد

شرفی تصریح کرد: افزایش سن ازدواج و مسئولیت‌گریزی از قبول ازدواج در بین بعضی از جوانان موجب تبدیل یک پدیده ضد ارزش به یک پدیده عادی شده است، به عنوان مثال قبح روابط آزاد دختر و پسر در جامعه از میان رفته و این گستردگی روابط، باعث آزادی بیشتر پسران و مردان در جامعه شده که در نهایت منجر به تعرض به نوامیس مردم می‌شود.

 

اشتغال کاذب و عدم ثبات اقتصادی از عوامل تعرض به نوامیس

این روان شناس؛ بیکاری پنهان، اشتغال کاذب، عدم ثبات اقتصادی و تشکیل خانواده را از دیگر عوامل تعرض به نوامیس مردم برشمرد و افزود: این عوامل موجب می‌شود به جای اینکه جوانان غرایز جنسی خود را در داخل خانواده و در یک زندگی مشترک و سالم ارضاء کنند، در جامعه به عنوان یک نیروی غیرقابل مهار آزاد کرده و با شکار نوامیس پاسخ غرایز خود را بدهند.

 

وی خاطرنشان کرد: موسیقی‌های محرک و شهوت برانگیز که موجب از بین رفتن روح مسئولیت و غیرت جوانان می‌شود گرایش آنها به تعرض و تجاوز در جامعه را به همراه دارد.

 

شرفی تصریح کرد: عدم برخورد قاطع نیروی انتظامی که ضابطین دستگاه قضایی بوده و دستگاه قضایی با معترضین نوامیس با وجود تلاش‌های آنها باعث تجاوز به نوامیس مردم شده است، اگر برخورد قاطعی توسط قوه قضاییه صورت گیرد قبح این مسئله در جامعه از بین نرفته و باعث تسری آن نمی‌شود.

 

رابطه مشکلات اخلاقی خانواده ها و بروز ناهنجاری های اجتماعی

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عوامل تربیتی و آموزشی را دسته سوم عوامل تجاوز به نوامیس مردم خواند و یادآور شد: به طور طبیعی خانواده‌ای که ترکیب ضعیف و منحطی دارند و والدین آنها دارای مشکلات اخلاقی (اعتیاد) هستند، نمی‌توانند نسل رشید، پاک و سالمی را تحویل جامعه دهند، بلکه آن نسل گرفتارتر از خود والدین می‌شود و در نهایت هم دست به ناهنجاری‌های اجتماعی می‌زنند.

 

وی اظهار کرد: علاوه بر خانواده‌های فوق، خانواده‌های نابسامان متزلزل و درگیر هستند که مشکلات اخلاقی نداشته ولی مشکل ناسازگاری دارند. این نوع خانواده‌ها دو ضربه به فرزندان خود وارد می‌کنند یکی به دلیل ناسازگاری و دیگری به خاطر درگیری‌های بی‌پایان که نمی‌توانند وظایف خود را در قبال فرزندان خود عمل کنند و بیشتر انرژی را صرف نزاع با یکدیگر می‌کنند و ناگفته نماند که این نوع خانواده‌ها الگوی مناسبی برای فرزندان خود نمی‌باشند.

 

عدم رعایت حدود الهی به ناهنجاری اجتماعی می انجامد

این استاد دانشگاه افزود: در بعضی از خانواده‌ها حد و مرز محرم و نامحرم از سنین کودکی برای فرزندان مشخص نمی‌شود، از این رو آنها خودسرانه و آزادانه و بدون هیچ‌گونه کنترلی در جامعه رها می‌شوند، در حالی که انرژی جوانی دارند ولی کنترل و مهاری برای آن وجود ندارد که همه اینها دلیل تجاوز به نوامیس مردم است.

 

این روان شناس معتقد است: بعضی از خانواده‌ها به مادیات و اقتصاد زندگی بیشتر از تربیت فرزندان اهتمام می‌ورزند ، پدر می‌گوید همین اینکه درآمد خوبی داشته باشیم کفایت می‌کند و هیچ اهمیتی به تربیت و معنویت فرزندان ندارد، این امر نیز از جمله عوامل زمینه ساز بروز تجاوز به نوامیس در جامعه است.

 

وی با بیان اینکه برخی خانواده‌ها فاقد جذابیت و کشش لازم برای حفظ و نگهداری فرزندان خود هستند، خاطرنشان کرد: وقتی فرزندان خانواده را سرد، طردکننده و نامناسب می‌بینند به بیرون از خانواده پناه می‌برند که در چنین شرایطی هیچ کنترل و نظارتی بر آنها وجود ندارد، طبیعتا کسی که از خانواده گریزان بشود جذب باندها و افرادی می‌شود که او را بپذیرند ولو اینکه این فرد به خاطر پذیرش گروه بخواهد دست به کاری بزند که جنبه تعرض داشته و توانمندی خود را بخواهد این‌گونه نشان دهد.

 

وی گفت: حدود و مرزهای حقوق الهی، حدی که خداوند به گردن انسان دارد، حق‌الناسی که مردم به گردن یکدیگر دارند و حق‌النفسی که فرد به گردن خود دارد در زندگی بعضی از افراد مطرح نمی‌شود، بنابراین فرد خود را موظف به ادای آن نمی‌داند، حتی متوقع هم می‌شود که همه چیز در خدمت او باشد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 52853

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha