سال ۹۷؛ بهره برداری از پتروشیمی بروجن

خبرگزاری شبستان: پتروشیمی بروجن یکی از چهار مجتمع پتروشیمی طرحهای انشعاب دنا در خط لوله اتیلن غرب است که اکنون در مرحله خرید دانش فنی و مهندسی قرار دارد بنا به گفته مسئولان سال ۹۷ پتروشیمی بروجن به بهره برداری می رسد.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: کشورمان در حوزه صنایع پتروشیمی پیشرفت قابل توجهی داشته است به طوری که 58 مجتمع پتروشیمی در حال ساخت در کشور وجود دارد و با توجه به رفع تحریم ها این طرح ها از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی تکمیل می شود. ایرنا به نقل از عبدالحسین بیات، عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع در همایش بین المللی آزمون های غیرمخرب ایران نوشته بود: "در مجموع 51 مجتمع پتروشیمی در ایران فعالیت می کند، افزود: 21 مجتمع در ماهشهر، 13 مجتمع در عسلویه و 17 مجتمع در سایر مناطق پراکنده و مشغول به کار هستند. برخی مجتمع ها تنها یک واحد تولیدی دارند و شماری از این مجتمع ها دارای 15 واحد تولیدی هستند. همچنین 58 مجتمع پتروشیمی در مرحله ساخت قرار دارد که 6 واحد در منطقه ماهشهر، 23 مجتمع در عسلویه و 29 مجتمع دیگر نیز در سایر مناطق کشور در حال ساخت هستند. خط اتیلن غرب به طول حدود دو هزار و 500 کیلومتر که در دنیا بی نظیر است در غرب کشور ساخته می شود که تاکنون حدود یک هزار و 750 کیلومتر آن تکمیل شده است. خط لوله اتیلن مرکز نیز به طول 650 کیلومتر برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی مرکزی کشور در حال ساخت است. چندین طرح پتروشیمی دیگر نیز قرار است در مناطق چابهار، قشم، لاوان، پارسیان، سرخس، جاسک و امیرآباد مازندران ساخته شود. طرح ها و کارهای مقدماتی برای ساخت و راه اندازی مجتمع های پتروشیمی در کشور انجام شده و مشکل اصلی در تامین بودجه آنها است که امیدواریم با توجه به حل پرونده هسته ای و رفع تحریم ها، از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی، این منابع تامین شود.

 

شانا به نقل از محسن زارعی فر، مدیرعامل پتروشیمی بروجن نوشته است: "این پروژه هم اکنون به پیشرفت ٤٠ درصدی رسیده است و در سال ٩٧ به بهره برداری می رسد. میزان پیشرفت این طرح پتروشیمی در حال حاضر ٤٠ درصد است و فرآیند تکمیل با استفاده از تمام ظرفیتهای موجود در حال اجراست. همه ابعاد پیشرفت پروژه بروجن طبق زمان بندی در حال انجام است و تنها یک مشکل گمرکی مربوط به گواهی ساخت داخل فاینانس چینی وجود دارد که در حال پیگیری است. نصب تجهیزات پروژه از ٣ ماه گذشته شروع شده و بخشی از خرید و سفارش تجهیزات نیز در حال پیگیری است. انبار اوره ١ و ٢ این طرح تا ٨٠ درصد تکمیل شده و فرآیندها در بخش یوتیلیتی و آوت ساید در حال انجام است. امیدواریم این طرح سال آینده ٣٠ درصد پیشرفت داشته باشد و پیش بینی می شود تا پایان سال ٩٥، در حدود ٧٠ تا ٧٥ درصد از پروژه تکمیل شده باشد. زمان بهره برداری از این طرح توسعه ای، خرداد ماه سال ٩٧ پیش بینی شده است."

 

یادآور می شود: پتروشیمی بروجن یکی از چهار مجتمع پتروشیمی طرحهای انشعاب دنا در خط لوله اتیلن غرب است که اکنون در مرحله خرید دانش فنی و مهندسی قرار دارد. خوراک این پتروشیمی ها از پتروشیمی گچساران و از طریق خط لوله تامین خواهد شد و کسری خوراک نیز از محل خط لوله اتیلن غرب خواهد بود. طرحهای دنا شامل چهار پتروشیمی بروجن، ممسنی، کازرون و دهدشت است که قرار است هرکدام از این طرحها سالانه ٣٠٠ هزار تن پلی اتلین سنگین تولید کنند و در مجموع یک میلیون و ٢٠٠ هزار تن به ظرفیت پلی اتیلن سنگین کشور افزوده می شود.

 

 

 

کد خبر 531357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha