همکاری گازی بزرگترین تولیدکننده نفت در کشورهای جنوب شرقی آسیا با ایران

خبرگزاری شبستان:تولید نفت در اندونزی بسیار کم است اما بزرگترین تولیدکننده نفت در کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌شمار می‌آید و حال این کشور امید زیادی برای همکاری با ایران در زمینه گاز مایع دارد.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: اندونزی بزرگترین قدرت اقتصادی جنوب شرقی آسیا است. بنابر آمار سال ۲۰۰۵ تولید ناخالص داخلی اندونزی ۲۸۷ میلیارد دلار بوده‌است که سهم سرانه هر فرد ۴۴۵۸ دلار است. سهم صنعت ۴۰٫۷ درصد که بیشتر به فرآوری محصولات کشاورزی و معدنی مشغول است و سهم بخش کشاورزی ۱۴ درصد می‌باشد و محصول اصلی اش برنج است. با این حال بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. ۴۱ میلیون و هشتصد هزار نفر از نیروی کار در بخش کشاورزی شاغلند که کشاورزانی هستند که حرفه‌ای نیستند و در سطح کلان تولید نمی‌کنند اما هم کشاورزان بزرگ و هم روستاییان مقدار زیادی لاستیک، چای، قهوه، تنباکو و ادویه تولید و صادر می‌کنند. از دوران استعمار هلند زیرساخت مناسب آبیاری در کشاورزی برای اندونزی به جا مانده است.

 

بنابراین گزارش، تولید نفت در اندونزی بسیار کم است و این میزان تنها برای تأمین نیازهای داخلی این کشور صرف می‌شود ولی با این حال اندونزی بزرگترین تولیدکننده نفت در کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌شمار می‌آید. اندونزی به دلیل فرسودگی چاه‌های نفت و کمبود تولید نفت در این کشور در ماه مه ۲۰۰۸ از سازمان اوپک خارج شد. حال این کشور تمایل زیادی برای همکاری با ایران در زمینه گاز مایع دارد.

 

این گزارش می افزاید: ایرنا به نقل از تارنمای کاتادیتا از زبان سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی نوشته است: "قراردادی برای واردات گاز مایع از ایران از طریق شرکت دولتی پروساهان گاز نگارا با تخفیف بسته شده است. قیمت انواع گازمایع با توجه به قیمت آرامکو 290 دلار در هر متریک تن در ماه مارس بوده است، در حالی که ارزش این نوع گاز از نوع بوتان 320 دلار در هر متریک تن است. اندونزی از هر دو گاز بهره می برد." سودیرمان سعید، وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی قرار است همراه با هیاتی از مقامات شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی این کشور برای عقد قرارداد در این بخش ها با ایران سفر کند. سرمایه گذاری اندونزی در بخش گاز و پتروشیمی در چابهار و هنگام و ورود بخش خصوصی ایران به بخش پالایشگاهی در اندونزی از محورهای مذاکرات وزیر انرژی اندونزی در ایران خواهد بود.

 

یادآور می شود: میزان صادرات کالا از ایران به کشور اندوزی در سال 93 در حدود 68 میلیون دلار بوده که عمدتا کالاهای نظیر قیر نفت، بوتان مایع، پروپان مایع، گل گوگرد، خرما، متانول، چای سیاه، سرب، وازلین، پسته، سنگ مرمر، تخت جراحی، قیر و آسفالت و کف‌پوش است.  همچنین در سال 92 صادرات ایران به اندونزی در حدود 54 میلیون دلار، در سال 91 در حدود 400 میلیون دلار و در سال 90 بیش از 1125 میلیون دلار بود اما میزان واردات کالا از اندونزی به ایران به گونه‌ای است که در سال 93 در حدود 116 میلیون دلار کالا از این کشور به ایران وارد شده که عمدتا شامل مقوا، خمیر چوب ، الیاف مصنوعی، تن زردبال، تایر بادی، کاغذ خود کپی، ویدئو، بلندگو، مداد رنگی، گلیسرول، ماهی زینتی، موتور پیستونی، تیوپ موتورسیکلت، زغال چوب ،پوکه آمپول، صابون، دارچین، مفتول دی اکسید سیلیسیوم، صندوق، صندوقچه ،پیانو خودکار  و تایر بادی است. همچنین در سال 92 میزان واردات از اندونزی به ایران در حدود 93 میلیون دلار، در سال 91 بیش از 145 میلیون دلار و در سال 90 در حدود 183 میلیون دلار بوده است.

کد خبر 531588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha