شیرینی با قدمت ۵۰۰ سال/نخستین جشنواره حلوای ضیابر برگزار شد

خبرگزاری شبستان: اولین جشنواره حلوای ضیابری که دارای ۵۰۰ سال قدمت است عصر روز گذشته(۲۵ اسفند) در ضیابر صومعه سرا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا، به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، اولین جشنواره حلوای ضیابری با حضور پرشور مردم در ضیابر برگزارشد.

 

در این جشنواره بیش از 5 گروه از بانوان، هنر وخلاقیت خود را در پخت و تهیه حلوای ضیابری به نمایش گذاشتند و شرکت کنندگان به صورت رایگان از این شیرینی میل کردند.

 

مهرداد سبحانی، دبیر برگزاری جشنواره حلوای ضیابری به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: حلوای ضیابری دارای قدمتی 500 ساله است که بانوان این نقطه ازشهرستان نزدیک فرا رسیدن ایام نوروز اقدام به درست کردن این شیرینی مخصوص می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه بعداز تعزیه عاشورا دومین چیزی که در ضیابر معروف است حلوای محلی ضیابری است، افزود: این سنت شیرین به دلیل عدم آموزش کدبانو گری دختران امروزی در معرض نابودی است.

دبیر برگزاری جشنواره حلوای ضیابری با بیان اینکه باید به این شیرنی 500 ساله سنتی که زبانزد عام و خاص است توجهی ویژه شود، گفت: متاسفانه این سوغاتی معروف استان گیلان مورد بی‌مهری قرار گرفته و تبلیغی برای آن صورت نگرفته است.

 

سبحانی تصریح کرد: این جشنواره با هدف شناساندن حلوای ضیابری و منطقه ضیابر به گردشگران و مسافران و احیای بیشتر پخت این شیرینی در ضیابر برگزار شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم عروس گوله، نوروزی خوانی، مسابقه، نمایش و اهدای جوایز از دیگر برنامه‌های این جشنواره است که مورد استقبال بسیاری از همشهریان و مسافران قرار گرفته است.

 

علیرضا مهرگان، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا در حاشیه این جشنواره به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: غذا یکی از عوامل مهم در جذب گردشگر محسوب می‌شود و حضور میلیون‌ها گردشگر برای دسترسی به غذاهای مختلف در اقصی نقاط جهان دلیل روشنی بر این ادعاست.

وی افزود:با برگزاری جشنواره‌های مختلف با هدف معرفی غذاهای محلی، بیشتر و بهتر می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان بهره مند شد و این توانمندی‌ها را به گردشگران معرفی کرد.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صومعه‌سرا گفت: اینگونه جشنواره‌ها به منظور احیا سنت‌های فراموش شده در صومعه‌سرا و انتقال فرهنگ خوب گذشته برگزار شده است.

 

مهرگان تصریح کرد: هدف از برگزاری اینگونه جشنواره‌ها احیای آداب و سنن قدیمی، شناساندن روستاها و معرفی محصولات آن به گردشگران، ماندگاری جوانان در روستاها و مهاجرت نکردن آنها به شهر است.

 

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره های بومی محلی سبب نشاط و شادی مردم می شود و به همین علت در این راستا همیشه با استقبال خوب مردم مواجه هستیم.

بهار رمضانی‌پور، یکی از بانوانی که در حال پخت حلوای ضیابری بود به خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: حلوای ضیابری سوغات نوروز اهالی این منطقه است که با حضور زنان به صورت جمعی پخت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه امروز در حال پخت حلوای دوشاب است، افزود: مواد لازم این حلوا، دوشاب، شکر، روغن، آرد برنج و آرد گندم می‌باشد که اول باید خمیر آن را حل گرفته و سپس مواد اداخل آن را آماده کرد.

 

این بانوی هنرمند حلوای سنتی ضیابر که با آرد و شکر و گردو و شوید و گاهی با گل بنفشه ساخته می شود، گفت: برای درست کردن این حلوا بایدسطح کار و شیشه رو آرد بپاشیم، یک چونه بر می‌داریم و کار را شروع می‌کنیم، شیشه باید در دست ثابت و محکم نگه داشته شود، برعکس وردنه که باید بگذاریم برای خودش برود، حرکتش هم به این صورت است که انگار داریم خمیر را می سابیم.

 

رمضانی‌پور تصریح کرد: شکر، مغز گردو، زعفران، شکر، آرد برنج از مواد داخل حلوا می‌باشد.

 

کد خبر 531612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha