نوروز، پديده فرهنگي مشرق زمين

خبرگزاری شبستان: يكي از اساتيد جامعه شناسي از عيد نوروز به عنوان پديده فرهنگي مشرق زمين ياد كرد و گفت: شكوفايي طبيعت، انسان را به پويايي و نشاط براي ادامه فعاليت هاي اقتصادي اجتماعي، سوق مي دهد.

منوچهر پهلوان، استاد جامعه شناسي، امروز (26اسفند) در آستانه عيد نوروز 95 در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري شبستان در ساري گفت: عيد نوروز، يادآور شادي، نشاط، سنت ها، ديد و بازديدها، گذشته پرابهت اجتماعي ايران است كه به نوعي علقه هاي جامعه، نسل ها، ارتباط بين گذشته و حال را تداعي   مي كند.

 

وي افزود: عيد نوروز به عنوان يك پديده اجتماعي، ريشه در اعماق تاريخ درخشان ايران دارد و در تمام دوران ها موجب پيوند بين نسل ها شده است.

 

پهلوان درباره دلايل اهميت گراميداشت عيد نوروز، اظهار كرد: اين عيد به عنوان يك پديده فرهنگي،  نمونه اي از ارزش ها، باورها و سنت هاي مشرق زمين است.

 

وي افزود: عيد نوروز به لحاظ اجتماعي موجب حفظ انسجام، ثبات و پيوند آحاد جامعه مي شود و افراد به يكديگر احساس نزديكي و اخوت مي كنند.

 

پهلوان بيان كرد: پديده نوروز، تجديد قوا در حيات، طبيعت، مردم، زمين و زمان را موجب مي شود و افراد خموده و سرد را به پويايي، شكوفايي، خلاقيت و نشاط براي ادامه فعاليت هاي اقتصادي اجتماعي، سوق مي دهد.

 

وي با اشاره به دعاي تحويل سال نو«حول حالنا، ...»، ابراز كرد: اين احسن شدن حال در واقع تحولات مثبت و شگرف در روحيه انسان و بهتر شدن رفتار فردي و اجتماعي را در پي دارد.

 

پهلوان گفت: آغاز فصل بهار و شكوفايي طبيعت، موجب آشنايي بيشتر انسان ها با گذشته و فطرت خويش شده و دلمردگي، ياس و نااميدي از آنها، رخت بر   مي بندد.

 

وي تصريح كرد: شكوفه هاي بهار و تجديد پوشش طبيعت به امر خدا، تغيير رفتار در كردار، منش و برخورد با ديگران را نويد مي دهند.

کد خبر 531617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha