۵ هزار و ۵۰۶ مسجد آماده برگزاری مراسم اعتکاف در سراسر کشور

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ۵ هزار و ۵۰۶ مسجد در سال ۹۵ در سراسر کشور آماده برگزاری مراسم اعتکاف هستند، گفت: بیش از ۷۵۵ هزار نفر در این مساجد برای مراسم اعتکاف شرکت کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری ستاد مرکزی اعتکاف سراسر کشور صبح امروز با حضور حجت الاسلام حسین روحانی نژاد، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان این ستاد در این سازمان برگزار شد.

حجت الاسلام روحانی نژاد در این نشست با اشاره به برگزاری اعتکاف در اسلام و دیگر ادیان آسمانی گفت: در تاریخ انبیا حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل ماموریت پیدا کردند که بیت خدا را برای معتکفین تطهیر کنند این در حالی است که پیامبر اسلام علاوه بر توصیه به اعتکاف و انجام مناسک ویژه در نقطه ای از مسجد، خود و اصحاب خود در مسجد معتکف می شدند.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب مراسم اعتکاف به صورت محدود و در حوزه علمیه قم مراسم اعتکاف با حضور 30-40 نفر از طلاب و علما برگزار می شد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری اعتکاف را یکی از رویش های معنوی انقلاب می دانند این در حالی است که در سیره امام خمینی نیز اعتکاف علامت یک حکومت الهی و دارای جهت گیری های صحیح دانسته و بر تقویت این مناسک الهی تاکید می کردند.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه ستاد مرکزی اعتکاف در سطح ملی با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد و در سراسر استان های کشور این ستاد فعال می باشد، اظهار داشت: 20 دستگاه دولتی و غیردولتی عضو این ستاد می باشند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مهمترین اقدامات ستادهای مرکزی اعتکاف در استان ها گفت: ستادهای استان ها و شهرستان های اعتکاف با مدیریت ادارات کل تبلیغات اسلامی سازمان شکل گرفته و برگزاری طرح "با قرآن در زلال اعتکاف"، همچنین اعزام اساتید، قاریان، مداحان و مبلغان نیز به مراکز اعتکاف صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هدایت نذورات مردمی جهت برگزاری اعتکاف از جمله اقدامات این ستادها بوده و هماهنگی با شهرداری، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس، وزارت بهداشت و دستگاه های امنیتی و انتظامی در برگزاری این مراسم از اهم اقدامات می باشد.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه در سال گذشته 50 هزار نفر در 200 مسجد دانشگاه ها در اعتکاف شرکت کرده اند، تصریح کرد: برگزاری حلقه های معرفتی و میزهای اندیشه، ادعیه و مناجات خوانی، تغذیه فکری مناسب و مرتبط با اعتکاف و همچنین برگزاری مراسم بدرقه معتکفین از جمله اقدامات این ستاد می باشد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقاط قوت مراسم اعتکاف در سال های گذشته تاکید کرد: مدیریت و بهره مندی از بقیه مراکز جهت برگزاری مراسم اعتکاف، کمک به عرضه محتوای مناسب و استفاده از ظرفیت های شبکه های مردمی، شورای هیئات مذهبی، کانون مداحان، شعرای آیینی و موسسات قرآنی و علمی از جمله نقاط قوت برگزاری این مراسم ملی است.

وی با اشاره به تشکیل حلقه های بصیرتی و معرفتی در روزهای برگزاری اعتکاف ادامه داد: ما در نظر داریم کل برگزاری مراسم اعتکاف را به صورت مردمی برگزار کنیم و سازمان ها و نهادهای مختلف نقش حمایتی و فرهنگی را داشته باشند.

حجت الاسلام روحانی نژاد با اشاره به نکات ضعف مراسم اعتکاف در سال های گذشته گفت: نیاز به عملیاتی شدن مصوبات و مقررات، عدم همکاری جدی برخی سازمان ها و بخش ها و عدم تبلیغات چشمگیر در فضای مجازی، همچنین عدم مستندسازی فعالیت ها از جمله مشکلات این مراسم است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به پیشنهادات جهت قوت بخشیدن به اعتکاف گفت: فعال سازی شبکه های اجتماعی برای معتکفین و ارتباط گیری اعتکاف کنندگان با این شبکه ها از جمله پیشنهادات می باشد.

وی با بیان اینکه در 22 سال برگزاری اعتکاف با رشد 35 برابری جمعیت شرکت کننده روبرو بوده ایم، ادامه داد: در سال 74، 16 هزار و 500 نفر در مراسم اعتکاف شرکت کرده بودند این در حالی است که در سال 94، بالغ بر 660 هزار نفر در مساجد سراسر کشور معتکف شده اند.

حجت الاسلام روحانی نژاد بالا رفتن ظرفیت مساجد، مغایر نشدن زمان اعتکاف با امتحانات دانشگاه ها و مدارس، منظم شدن ثبت نام الکترونیکی معتکفان و اطلاع رسانی به موقع را از جمله اقدامات ستاد مرکزی اعتکاف دانست.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی حضور بانوان نسبت به شرکت مردان در مراسم اعتکاف را 7 درصد دانست و بیان داشت: بانوان شرکت کننده در مراسم اعتکاف 417 هزار و 552 نفر بوده این در حالی است که تعداد شرکت کنندگان آقا به 180 هزار و 978 نفر می رسد.

وی با بیان اینکه طلبه ها و دانشجوها بیشترین شرکت کنندگان را در اعتکاف تشکیل می دهند، افزود: افراد 41 سال به بالا با 170 هزار نفر بیشترین گروه سنی شرکت کننده در اعتکاف می باشد.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه 39 درصد روستاییان و 71 درصد شهرنشینان در مراسم اعتکاف شرکت کرده اند، گفت: به 4 هزار و 589 مسجد برگزار کننده مراسم اعتکاف در سراسر کشور، 2 هزار و 931 قاری، 4 هزار و 919 مداح و 8 هزار و 208 مبلغ به مراسم اعتکاف اعزام شده است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آسیب شناسی اعتکاف از نگاه مقام معظم رهبری گفت: هدر رفتن و زیان آفرین شدن مراسم اعتکاف در صورت عدم برنامه ریزی و ضرورت تعیین هدف، مصداق و شاخص از جمله آسیب های اعتکاف از نگاه رهبری می باشد.

وی گفت: بی برنامگی یا پربرنامگی تفاوت سطح معتکفین، بی اطلاعی از احکام اعتکاف، بی توجهی به مناسبت های مذهبی، سیاست زدگی، آسیب های شکلی و برهم زدن خلوت و انس معتکفین از جمله آسیب های کلی این مراسم معنوی می باشد.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینکه 5 هزار و 506 مسجد در سال 95 در سراسر کشور آماده برگزاری مراسم اعتکاف هستند، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که بیش از 755 هزار نفر در این مساجد برای مراسم اعتکاف شرکت کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امیدواریم ظرفیت پذیرش معتکفین در مساجد افزوده شود این در حالی است که استقبال و ثبت نام در آخرین لحظات نیز صورت می گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم مراسم اعتکاف در سال های آینده بدون دخالت سازمان ها و نهادها به صورت مردمی برگزار شده و سازمان تبلیغات اسلامی نقش هدایت و حمایت و نظارت داشته باشد. همچنین از کثرت برنامه ها در اعتکاف پرهیز شود و معتکفین از فرصت این ایام برای تدبر، تعقل، تفکر در جهت خودسازی بهره گیرند.

کد خبر 536622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha