اعلام برنامه های هفته کارگر

خبرگزاری شبستان:معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی ضمن تشریح برنامه های این سازمان در سال ۹۵ برنامه های هفته کارگر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر منصور اعتصامی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی امروز در نشست خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه با اشاره به سوره نجم در خصوص کار گفت: در قرآن کریم آمده است حاصلی برای انسان متصور نیست مگر از طریق کار. اساس مالکیت و حق در نظام تفکر دینی ما کار و کارگر است. سال 2012 تا 2022 از طرف سازمان بین المللی کار و سایر نهادهای بین المللی به عنوان سال های توجه به حمایت اجتماعی در نظر گرفته شده است که این فرآیند از کف حمایت های اجتماعی شروع و تا به بالا در سطوح پیشگیری، سطوح مساعدت اجتماعی و اقشار آسیب پذیر و سطح ارتباط از مسیر پویاسازی کار به بالا ادامه دارد.

 

وی بیان کرد: یکی از اهداف بلند قانون اساسی فراهم کردن کار شرافتمندانه و تولید در نظام جمهوری اسلامی است.

 

اعتصامی با اشاره به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بیان کرد: با توجه به بیکاری 11 درصد همه نهادها باید جهت گیری هایشان تولید کار و توجه به سرمایه انسانی در تولید کشور باشد.

 

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: لذا توجه به این امر بر اقدامات ما نیز می بایست بر اساس همین برنامه ریزی باشد که همین طور هم شد و ما مفتخریم که بگوییم سازمان تأمین اجتماعی امروز یک جهت گیری خوب در راستای تولید کار داشته است.

 

وی ادامه داد: ما اداره کلی در معاونت داریم تحت عنوان اداره کل امور اجتماعی بیمه شدگان که با ارتباطی که به طور مستقیم با کانون ها و تشکل های کارگری داریم این ارتباطات در سطح در سال 94 اعلام شد و برنامه ریزی و اقدام هم در این خصوص صورت گرفته است و در سال 95 هم در هفته کارگری آغاز می شود. بحث اطلاع رسانی جامع در حوزه عملکردی توسط مدیران بیمه ای و درمان سازمان، تعیین روز معینی از این هفته برای وقت گذاری در ارتباط کارگران و گروه های کارگری و بیمه شدگان و رفع مشکلات آنها توسط مدیران را از دیگر برنامه های سازمان در هفته کارگری برشمرد.

 

وی ادامه داد: همچنین یک نشست کارگری بسیار مهم در خصوص ارتباط با تشکل های کارگری و انعکاس دغدغه های آنها تشکیل خواهد شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برنامه ریزی در بازدید از یکی از کارگاه های صنعتی و دیدار کارگران توسط مدیران یکی دیگر از برنامه های ما در هفته کارگر می باشد، افزود: این برنامه به کلیه استان ها اقدام و ابلاغ خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: حضور مشاوران استانی با تیم کارشناسی مناسب در جلسات عمومی و حضور ویژه در نماز جمعه برای پاسخگویی به مسایل کارگران به ویژه قشر کارگر از دیگر برنامه های ما در هفته کارگری است.

 

اعتصامی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار با توجه به ارتباطی که با آموزش و پرورش برقرار شده بود در سال گذشته برنامه ترویج مفاهیم بیمه در حوزه آموزش و پرورش شکل گرفته است و همچنین برنامه ای نیز برای بازدید دانش آموزان دوره متوسطه از شعب تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی گفت: در هفته کارگری توجه، برنامه ریزی و توزیع دقیق بروشورهای متناسب بیمه شدگان و ارتباط آن با خانواده کارگری از جمله بروشورهای مرتبط با کارهای سخت و زیان آور و حوادث کار که به صورت گسترده و میلیونی در هفته کارگری رخ می دهد، تهیه و آماده توزیع است.

 

وی ادامه داد: در صورتی که فرصت مهیا شود یک برنامه ای خواهیم داشت که نخبگان کارگری و مسئولان کانون ها را با تشکیل یک نشست و جلسه با مدیرعامل نسبت به شنیدن سخنان و انتظارات آنها داشته باشیم.

 

وی افزود: یک سری تسهیلات در حوزه های درمانی نیز برای کارگران در هفته کارگر پیش بینی شده است.

 

وی با اشاره به تشکیل کارگاه های آموزشی اظهار کرد: این کارگاه ها با کمک تشکل های کارگری راه اندازی خواهد شد چون مسئله کار سخت و زیان آور بسیار اساسی و مهم است که با همدلی با کانون های قانونی کارگران به صورت کارگری و ورک شاپ تشکیل خواهد شد.

 

وی ادامه داد: همچنین در کنار تدوین جزوات مسئله بسیار مهم حوادث امسال به صورت ویژه پیگیری خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ما آمار مناسبی در حمایت و ایمنی کار در کشور نداریم، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با تشکیل مثلثی بین تشکل های کارگری سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار که از سال گذشته شکل گرفته این فرآیند ادامه داشته باشد.

 

وی گفت: البته مشکلات موجود در حوادث ناشی از کار عمیق تر از آن است که بتوانیم در یک سال فعالیت آنها را مرتفع کنیم اما امیدواریم با اقداماتی که پیش بینی شده بتوانیم کاهش دهیم.

 

اعتصامی تصریح کرد: ما با تشکیل شورای راهبردی شرکای اجتماعی یکی از ارکان قوی امور شورا را قرار دادیم که تشکل های قانونی کارگری ما در آن جلسات حضور دارند، دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح می کنند و سازمان به طور عمومی در اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی آنها حمایت کامل دارد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی تامین اجتماعی با بیان اینکه ما برای سال 94، 13 عنوان برنامه را پیش بینی کردیم، اظهار کرد: بخشی از آن در نظام ستادی و ساماندهی امور است مانند تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی سازمان که به تصویب رسیده و در سال جاری آغاز به کار می کند و همچنین مانند تنظیم مبانی نظری مربوط با شرکای اجتماعی و ذینفعان ارباب رجوع که شامل تدوین جامع مشتری مداری و اربابی و پایش رفتار اجتماعی سازمان در برخورد با شرکای در سطوح مختلف اجتماعی و سخت است که آنها را مورد آسیب شناسی قرار خواهیم داد.

 

وی با بیان اینکه آموزش غیرحضوری بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در حوزه قرآنی یکی دیگر از برنامه های ما در سال 95 می باشد، گفت: ممکن است 4 الی 5 هزار نفر تحت پوشش این آموزش های غیرحضوری قرار بگیرند.

 

وی با بیان اینکه همچنین مانند سال گذشته ارتباط عمیق با مجامع علمی خواهیم داشت، افزود: در تولید گفتمان اقتصاد مقاومتی با تاکید بر نظام بیمه و تامین اجتماعی ما از ابتدای سال 94 این موضوع را آغاز کردیم و تا پایان سال توانستیم در 58 دانشگاه تهران و ورک شاپ ها کارگاه های مشترکی را بین خبرگان، اندیشمندان و کارشناسان بیمه تامین اجتماعی در کنار اساتید حوزه اقتصاد، مدیریت اقتصاد اجتماعی در تدوین مبانی اقتصاد مقاومتی با محوریت تامین اجتماعی ارایه دهیم.

 

وی ادامه داد: با وجود اینکه نظام درآمدی از نظر خود ما نیز مورد نقد است اما توانستیم با یک جریان درست ارتباط فرهنگی در شرایط سخت سال 94 بیش از 54 هزار میلیارد تومان اعتبارات و کار فرهنگی و رسانه ای سازمان را اداره کنیم که خود این اقتصاد مقاومتی محسوب می شود و این گفتمان را ما در قالب نظام نظری در دانشگاه ها توسعه دادیم.

 

وی با اشاره به بحث عملیاتی سازی ورود مفاهیم تامین اجتماعی در کتب درسی عنوان کرد: این اقدام شکل گرفته ما هم از تجربیات خارج از کشور از جمله کشورهای موفق در این زمینه مانند آلمان، فرانسه، انگلستان و سوئد استفاده کردیم که بکارگیری آموزه های تامین اجتماعی در کتب درسی چگونه است.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی تامین اجتماعی تصریح کرد: با توفیق خداوند در شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی ما سه درس را برای کلیه رشته های اقتصاد دانشگاه های کشور به تصویب رساندیم که مفهوم بیمه تامین اجتماعی و سرمایه اجتماعی از دیدگاه اقتصادی بود. از این رو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازنگری در سرفصل ها و دروس مدت هاست که آغاز شده است.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 536911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha