مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت رو به افزایش است

خبرگزاری شبستان: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه پیری جمعیت، شهرنشینی و صنعتی شدن تولید مواد غذایی مولفه های هستند که سلامت جامعه را تحت شعاع خود قرار داده اند، گفت: مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت رو به افزایش است.

سید مهدی طباطبائی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: سرعت پیر شدن جوامع بشری سلامت جامعه را تحت شعاع خود قرار داده است و اکنون دنیا به سمت پیر شدن می رود.

 

وی افزود: براساس گزارش 2013 سازمان جهانی بهداشت، ایران جزء سه کشوری است که بالاترین سرعت سالمندی را دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه هم اکنون 8 درصد جمعیت ایران بالای 60 سال سن دارند، ادامه داد: تا 10 سال آینده میزان جمعیت پیر کشور به دو برابر آمار موجود افزایش می یابد.   

 

طباطبایی گفت: طبیعی است جامعه ای که به سمت سالمندی می رود، بیماریهای مرتبط به سالمندی افزایش می یابد.

 

وی افزود: بیمارهای قلب و عروقی، فشار خون، دیابت و سرطان عمده بیماری های هستند که متناسب به سن در افراد افزایش می یابد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه شهرنشینی سلامت جامعه را تحت شعاع خود قرار داده است، ادامه داد: جوامع به سرعت به سمت شهرنشینی می روند و اکنون 60 درصد جمعیت دنیا شهرنشین هستند و پیش بینی شده تا سال 2030 این رقم به 70 درصد افزایش می یابد.

 

طباطبایی گفت: در کشورهای توسعه یافته با برنامه شهرنشینی اتفاق می افتد اما در کشورهای در حال توسعه افزایش شهرنشینی به دلیل نبود زیرساخت ها، حاشیه نشینی را به دنبال دارد.

 

وی افزود: صنعتی شدن تولید مواد غذایی سلامت جامعه را تحت شعاع خود قرار داده است و شیوه زندگی جوامع را دگرگون کرده است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  الگوی بیماری به لحاظ تغییر رفتاری ما عوض شده است، ادامه داد: سهم بیماری های مزمن در جهان رو به افزایش بوده و بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین مرگ و میر در دنیا است.

 

طباطبایی، سرطان را سومین علت مرگ و میر دانست، گفت: با تغییر الگوی زندگی از 80 درصد بیماریهای قلبی و عروقی و فشار خون جلوگیری کنیم.

 

وی با هشدار اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری دیابت روبه افزایش است، افزود: در سال2012، یک و نیم میلیون نفر به دلیل ابتلا به دیابت و در همین سال 2/2  میلیون نفر به دلیل قند خون بالا جان خود را از دست داده اند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: پیش بینی می شود تا سال 2030، دیابت هفتمین علت مرگ و میر در دنیا خواهد بود.  

 

 

 

کد خبر 537802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha