عرضه اعجازهای علمی وحی با زبان دانشگاهیان در نمایشگاه قرآن ضرورت دارد

دولتی اثرگذاری عمیق بر فعالیت های علمی پژوهشی را خارج از ماهیت ذاتی نمایشگاه قرآن دانست و گفت: می توان با ارائه اعجازهای علمی قرآن البته با زبان دانشگاهیان حتی گروه های غیرعلاقه مند را نیز به این عرصه جذب کرد.

کریم دولتی، رییس دانشکده علوم و فنون قرآن تهران درباره تاثیر برپایی نمایشگاه بین المللی قرآن بر ارتقای کمی و کیفی فعالیت های این عرصه به خبرنگار شبستان گفت: بی تردید نمایشگاه از ابراز اثرگذار در همه عرصه ها به ویژه حوزه فرهنگ آن هم با رویکرد قرآن است، نمایشگاه قرآن نیز در طول 18 دوره برپایی علی رغم پیمودن فراز و فرودهایی توانسته در کنار فضاسازی اجتماعی با جذب علاقه مندان به فعالیت های قرآنی رونقی خاص ببخشد.

وی با بیان این مطلب که همراهی فعالیت های مختلف همچون برگزاری جشنواره ها و مسابقات می تواند اثرگذاری نمایشگاه را دوچندان کند، اظهار کرد: این مهم در تجربه همزمانی آیین اختتامیه طرح چندرسانه ای "نسیم" سیمای قرآن با نمایشگاه به خوبی ثابت شده است چراکه حضور افرادی که آشنایی چندانی با نمایشگاه قرآن نداشته اند را در این محیط معنوی در پی آورده است.

دولتی استفاده از توانمندی دانش آموزان و دانشجویان علی رغم تعطیلات تابستانی را راهکار دیگر افزایش اثرگذاری نمایشگاه قرآن دانست و تصریح کرد: خوشبختانه در سال های اخیر برپایی نمایشگاه های استانی همزمان با نمایشگاه بین المللی باعث شده علاوه بر پایتخت موج قرآنی در سراسر کشور ایجاد شود و این فضاسازی تنها به تهران محدود نشود.

مدیر بخش خادمان هفدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن ادامه داد: بسیج همگانی دستگاه ها و نهادهای قرآنی برای برپایی هرچه بهتر نمایشگاه بین المللی قرآن منجر شده تا مهمترین دستاوردهای کشور در این عرصه مقدس در معرض دید قرار بگیرد، اما برای اعمال تحولات شگرف نمی توان به این حد بسنده کرد، البته باید توجه داشت که اثرگذاری های عمقی در جامعه از رسالت ها و کارکردهای نمایشگاه محسوب نمی شود.

وی درباره تاثیر حضور نهادهای دانشگاهی در نمایشگاه قرآن بر تولید علوم مبتنی بر آموزه های وحی بیان کرد: باید توجه داشت که حوزه دانش و پژوهش با ماهیت ذاتی نمایشگاه متفاوت است و نمایشگاه تنها می تواند محرک و بازاری برای عرضه دستاوردهای علمی قرآنی دانشگاهیان باشد، از این رو نمی توان انتظار داشت که نمایشگاه بر فعالیت های پژوهشی تاثیر عمیق برجای بگذارد.

دولتی تاکید کرد: نمایشگاه قرآن فرصتی است مغتنم برای عرضه ایده های جدید اما ادامه کار و عملی کردن این ایده ها به محیط های علمی دانشگاهی بازمی گردد تا در طول سال با انجام فعالیت های تخصصی این مهم را محقق کنند.

وی جذب دانشجویانی که به هر دلیل نسبت به فعالیت های قرآنی بی میل هستند را از کارکردهای اصلی نمایشگاه برشمرد و ابراز کرد: این مهم نیازمند ارائه زیبایی ها و اعجازهای علمی قرآن البته با زبان مرسوم دانشگاهیان است، چراکه نمی توان با زبان دیگر اقشار با این قشر حساس و اثرگذار صحبت کرد و باید ادبیات خاصی را برای این مهم انتخاب کرد.

دولتی با تاکید بر لزوم شناساندن اعجازهای علمی مصحف شریف به جامعه دانشگاهی در فضای مستعد نمایشگاه قرآن یادآور شد: اگر نکات کلیدی مصحف شریف به دانشگاهیان شناسانده شود و پاسخ سوالاتی که ذهن آنها را درگیر کرده با استناد به آیات الهی داده شود می توان امیداور بود حتی دانشجویان بی علاقه به این ساحت را با استفاده از زبان خاص این قشر جذب مفاهیم والای وحی کرد.

شاسان ذکر است، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن از 6 مرداد تا 4 شهریور در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای بازدیدکنندگان است.
پایان پیام/

 

 

کد خبر 53844

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha