سیره رمضانی و تفسیر محبوبِ آیت‌الله مجتهدی

خبرگزاری شبستان: امام جماعت مسجد حضرت رسول اکرم (ص) گفت: آیت‌الله مجتهدی(ره) در ماه رمضان، حوزه علمیه را تعطیل نمی‌کرد، تعبیر لطیف ایشان ناظر به همین موضوع بود که می گفت: «حوزه درسی ما در بهشت نیز، دایر است».

خبرگزاری شبستان _ گروه قرن و معارف: مراجع تقلید، علما و اساتید اخلاق، همواره پیش از آغاز ایام تبلیغ مانند ماه‌های محرم، صفر و رمضان توصیه‌های طلایی و ارزشمند خطاب به روحانیون و مردم دارند که چراغ روشن تبلیغ برای مبلغان و عمل به دستورات پروردگار برای مومنین است. ضمنا سیره و سنت رمضانی آن‌ها حاوی نکاتی ارزشمند و درس‌هایی شنیدنی برای روزه‌داران و عاشقان پروردگار مهربان است.

 

مرحوم آیت الله احمد مجتهدی، استاد نام آشنای اخلاق و تولیت مدرسه علمیه ملاجعفر، نیز همواره در آستانه ماه مبارک رمضان، توصیه‌هایی برای طلاب و مبلغان مطرح می‌کردند که برای اطلاع از آن‌ها و هم چنین سیره رمضانی ایشان، گفت و گویی با حجت‌الاسلام و المسلمین حسن حشمتی، امام جماعت مسجد جامع حضرت رسول اکرم (ص) تهرانسر و شاگرد آیت الله مجتهدی داشتم که شرح آن، تقدیم می‌شود.

 

حجت الاسلام و المسلمین حشمتی با تبریک ماه مبارک رمضان به تمام عاشق پیشگان و مومنین، گفت: باران رحمت و آمرزش الهی در این ماه بر سر بندگان عاشق، می‌بارد.

 

«ماه رمضان» هدف نیست

وی افزود: بندگان در ماه رمضان می‌توانند به قله‌های معرفت و محبت الهی برسند؛ بنابراین «رمضان» وسیله است و نمی تواند، هدف باشد.

 

کارشناس حوزوی با بیان اینکه روزهای ماه مبارک رمضان طبق کلام رسول الله(ص)، برترین لحظات و ثانیه‌ها برای بندگی و رسیدن به مقام ربوبی است، اظهار کرد: ماه مبارک، بهانه انسان‌های خداجو، یکتاپرست و در جستجوی معنویت است تا شایسته لقاءالله و دیدار پروردگار قرار گیرند.

 

رضایت بنده از خدا، ملاک تشخیص رضایت خدا است

وی با اشاره به آیات «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ. ارْجِعِی إِلی رَبِّكِ راضِیَهً مَرْضِیَّهً»(سوره مبارکه فجر: 27 و 28)، اضافه کرد: آیت الله احمد مجتهدی(ره) می گفت «اگر از خدا، راضی هستید، حتما خدا هم از شما راضی است. در واقع اگر می خواهی بدانی خدا از شما راضی است یا خبر، ببین تو از خدا راضی هستی یا خیر».

 

حجت‌الاسلام و المسلمین حشمتی ادامه داد: مرحوم آیت‌الله مجتهدی تاکید داشت «عصیان گران با سرعت از گناه خود، توبه کنند و عابدان نیز استغفار کنند و بدانند اهل نماز اول وقت بودن، روزه گرفتن و سایر اعمال نیک و حسنه، غرورآور است. بنابراین عابد از این رذیله اخلاقی، استغفار کند».

 

علاقه آیتالله مجتهدی به تفسیر سوره یوسف

وی با بیان اینکه آیت‌الله مجتهدی علاقه بسیاری به تفسیر سوره یوسف داشت، گفت: ایشان با قرائت و تفسیر آیات این سوره می‌فرمود: «حضرت یوسف مغلوب نفس خود نشدند و در برابر امیال نفسانی همسر عزیز مصر، مقاومت کردند».

 

امام جماعت مسجد جامع تهرانسر افزود: آیت‌الله مجتهدی(ره)‌در ماه مبارک و سایر ایام سال، صرفا به تعلیم ادبیات و احکام نمی‌پرداخت بلکه درس روزه داری واقعی و بیداری از خواب غفلت را تلعیم می‌فرمود «اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین، وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فیهِ عَن نَومَةِ الغافِلین».

 

 

 

 

روزهداران، معنای ادعیه را بخوانند

وی با اشاره به اساتیدِ آیت‌الله مجتهدی مانند امام خمینی (ره)، شیخ علی اکبر برهان و ... مصاحبت ها با آیت الله بهجت، سیدرضا بهاءالدینی و ... ابراز کرد: توجه به معانی ادعیه‌ای مانند سحر، ابوحمزه ثمالی و جوشن کبیر از تاکیدات مرحوم مجتهدی بود زیرا موجب تقویت بنیان‌های اعتقادی و معنویت انسان می‌شود.

 

 حجت‌الاسلام و المسلمین حشمتی اضافه کرد: آیت‌الله مجتهدی(ره) در ماه رمضان، حوزه علمیه را تعطیل نمی‌کرد بلکه حتی در کهنسالی نیز مقید به باز بودنِ مدرسه و برگزاری دروس اخلاق و تفسیر بود. یک تعبیر لطیف ایشان ناظر به همین موضوع بود «حوزه درسی ما در بهشت نیز دایر است».

 

تمرین منبر در ماه رمضان

وی با بیان اینکه مرحوم آقای مجتهدی در ماه رمضان علاوه بر تدریس تفسیر، تمرین منبر و سخنرانی برای طلاب داشت و کلاس‌های ایشان، کاملا تخصصی و کاربردی بود، ادامه داد: ایشان در کلاس‌های تدریسِ منبر و سخنرانی تاکید داشت «سینه زنی از درس‌های مدرسه ما است و اگر طلبه ای در شهادت، غربت و مصیبت اهل بیت(ع)، اشک نریزد، خود را شاگرد من معرفی نکند».

 

کارشناس حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: آیت‌الله مجتهدی در سنین پیری نیز مقید به روزه گرفتن در ماه رمضان بود که کم غذابودن، از دلایل موفقیت ایشان در این موضوع بود.

کد خبر 549631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha