۱۳ درصد از مراکز مشاوره ژنتیک کشور در اصفهان فعال هستند

خبرگزاری شبستان:معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۱۳ درصد از مراکز مشاوره ژنتیک کشور که شامل ۳۱ مرکز می‌شوند در استان اصفهان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مجتبی ناجی، معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان دوشنبه (14 تیر) در نشست خبی با خبرنگاران که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه در استان اصفهان مناسب نبوده و از این رو توجه به این اقدامات را در دستور کار قرار داده‌ایم، اظهار داشت: باید توجه داشته باشیم که اجرای طرح‌های توانبخشی هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و از این رو باید به پیشگیری بیش از گذشته توجه کرد.

 

وی با بیان اینکه پیشگیری‌های قبل از باروری در دستور کار قرار گرفته است، بیان داشت: بر اساس آمار اعلام شده بالغ بر 240 هزار معلول در استان وجود دارند و سالیانه در کشور 30 هزار و در استان  هزار و 800 معلول به جمعیت معلولان اضافه می‌شوند.

 

معاون امور پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه 13 درصد مراکز مشاوره ژنتیک کشور در استان هستند، بیان داشت:  31 استان در حال حاضر در راستای ارایه مشاوره ژنتیک فعالیت دارند که در سال گذشته  11 هزار مراجعه کننده داشته‌اند.

 

وی در خصوص طرح غربال‌گری ژنتیک در نجف‌آباد و خمینی‌شهر نیز گفت: گروه هدف این طرح دختران و پسران در شرف ازدواج هستند، در همین راستا بالغ بر هزار و 450 زوج مورد بررسی قرار گرفتند.

 

ناجی با بیان اینکه 35 درصد این افراد از نظر شاخص‌های ژنتیک واجد عوامل شرایط خطرساز بودند، بیان کرد: هزار و 500 دختر دبیرستانی نیز در این دو شهرستان مورد بررسی قرار گرفتند که 450 نفر آنها عوامل خطر را داشتند.

 

وی با اشاره به طرح غربال‌گری شنوائی نوزادان و شیرخوارگان افزود: سال گذشته 52 هزار نوزاد در سطح استان مورد معاینه قرار گرفتند در حالی که موالید ما 75 هزار نفر بود و از این تعداد 2 هزار و 900 نفر دچار اختلالات شنوائی و 53 نفر ملزم به کاشت حلزون بودند.

 

معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه در طرح غربال‌گری بینائی سنین سه تا شش سال بالغ بر 167 هزار کودک در استان مورد معاینه قرار گرفتند، تصریح کرد: این تعداد تنها 70 درصد جامعه هدف ما هستند، از این تعداد 4 هزار و 900 نفر دچار اختلالات بینائی و 737 نفر دچار تنبلی چشم بودند.

 

وی  با اشاره به طرح آگاه‌سازی جامعه از علل معلولیت‌ها ابراز داشت: در همین راستا بودجه برای آگاه‌سازی 210 هزار نفر داده شده که 60 هزار نفر آنها در مدارس هستند.

 

 

 

کد خبر 556381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha