شانس رویت هلال ماه رمضان در غروب امروز 50 درصد است

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری آغاز ماه رمضان در دیگر کشورها را دلیلی برای اعلام رویت هلال این ماه در ایران ندانست وگفت: هلال ماه رمضان بنابرمختصات جدایی زاویه از خورشید امروز در مرز دیده شدن و نشدن است.

علیرضا بوژمهرانی، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره وضعیت رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب امروز به خبرنگار شبستان گفت: این هلال بنابر مختصات جدایی زاویه از خورشید و ضخامت، در مرز دیده شدن و دیده نشدن قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که احتمال رویت هلال ماه مبارک رمضان در غروب امروز 50 درصد است، اظهار کرد: شرایط دشوار جوی و مختصات نجومی رویت این هلال را با مشکل مواجه می کند و ممکن است با بروز شرایط استثنایی این هلال را از دست بدهیم، اما رویت آن با ابزار پیشرفته و نیز تجارب سال های گذشته محتمل است.

بوژمهرانی درباره میزان احتمال رویت این هلال در روز با استقرار گروه های رصدگر در سراسر کشور تصریح کرد: بنابر پیش بینی شرایط جوی و نجومی، احتمال رویت این هلال در ساعات ابتدایی روز بعید به نظر می رسد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری درباره دلایل دشواری رویت هلال ماه مبارک رمضان در سال جاری بیان کرد: بنابر مختصات نجومی در هر سال قمری یک یا دو ماه رویت هلال در مرز دید نشدن قرار می گیرد و نمی توان رویت آن را به طور قطع اعلام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اعلام آغاز ماه مبارک رمضان در دیگر کشورها همچون عربستان بر آغاز آن در ایران تاثیری می گذارد یا خیر، ابراز کرد: کار در ستاد استهلال ایران بر مبنای رویت و نتایج گروه های رصدی انجام می شود.

بوژمهرانی ادامه داد: بنابر تجارب گذشته، سال هایی بوده که آغاز ماه مبارک رمضان در ایران با دیگر کشورها، گاهی با یک روز تاخیر و در مواردی حتی با 2 روز تاخیر صورت گرفته است و باید این اطمینان را داشت که رصد در ایران مطابق با واقعیت و با دقت و وسواس بالای علمی انجام می شود.

وی در پیش بینی درصد رویت هلال ماه مبارک در غروب امروز یکشنبه، نهم مرداد خاطرنشان کرد: درج دهم مرداد به عنوان روز نخست ماه رمضان در تقویم رسمی کشور به معنی احتمال رویت هلال است، اما شانس رویت به پارامترهایی همچون شرایط آب و هوایی استثنایی که در این فصل به دلیل گرما، تلاطمات جوی و وجود ریزگردها کاهش یافته بستگی دارد و برای اعلام نتایج باید صبر کرد و به نتایج کار گروه های رصدگر امیدوار بود.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 55648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha