انتشار بهشت بقیع به مناسبت هشتم شوال

خبرگزاری شبستان: پایگاه اطلاع رسانی حج به مناسبت هشتم شوال ویژه نامه الکترونیکی بهشت بقیع را در فضای مجازی بارگزاری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع از سوی سردمداران فرقه ضاله وهابیت در عربستان سعودی است؛ در این راستا پایگاه اطلاع رسانی حج، وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، اقدام به بارگزاری مطالب متعددی پیرامون بقیع با عنوان «بهشت بقیع» کرده است.

 

آنچه که پژوهشگران و بازدیدکنندگان می توانند با مراجعه به این صفحه مشاهده کنند شامل مطالب و بسته های ویژه با موضوعات مرتبط است که از جمله آنها می توان به بخش های اختصاصی با عناوین: درباره بقیع، مدفونین بقیع، کتابخانه، بانک فیلم، نگارخانه، مداحی و زیارت نامه ها، اخبار بقیع، معرفی اماکن بقیع، نرم افزارها، تخریب و بازسازی بقیع، پوسترها، اشاره داشت.

 

کاربران این صفحه با مراجعه به هرکدام از این موضوعات می توانند با محتوای قابل توجهی در مورد بقیع و تاریخچه آن آشنا شوند. برای مثال در بخش «درباره بقیع» مطالب متعددی ارایه شده است که در اینجا به بخشی از آنها اشاره می شود:

 

بقيع از ريشه بَقَع به زميني گفته مي‌شود كه با زمين‌هاي مجاور متفاوت باشد و نيز زميني كه درختانش يا ريشه آن‌ها به صورت پراكنده در آن وجود داشته باشد. در منابع اسلامي به قبرستان مشهور مدينه بقيع گفته مي‌شود كه به علت رويش درختان خاردار غَرقَد درآن، با نام « بقيع الغرقد» نيز خوانده شده است. افزون بر درختان غرقد، وجود چشمه‌سار و شوره‌گزهايي نيز در آن گزارش شده است. همچنين آورده‌اند كه پشه‌هاي اين قطعه از زمين چنان فراوان بود كه هنگام غروب آفتاب، همچون دودي غليظ به نظر مي‌رسيد.]

 

مكان‌هاي گوناگون در مدينه و پيرامون آن بقيع خوانده شده كه از آن جمله مي‌توان به بقيع الخيل (بازاري در مدينه) ، بقيع الزبير (منطقه‌اي در مدينه)، بقيع الخبجبه، بقيع المصلي (محل برگزاري نمازهاي عيد در غرب مدينه)، بقيع بُطحان (وادي‌اي در مدينه) و بقيع الخضمات (دهي نزديك مدينه) اشاره كرد.

 

برخي بقيع الخبخبه يعني محل رويش درختان خبخبه را به عنوان نام ديگر قبرستان بقيع برشمرده‌اند. اما به عقيده گروهي ديگر، اين محل جايي جز بقيع و نزديك چاه ابي‌ايوب در مدينه است.

 

در دوره‌هاي بعد كه در پيرامون مدينه ديوارهايي براي پاسداري از شهر كشيده شد، بقيع همچنان بيرون از حصار شهر بود. نام‌گذاري يكي از دروازه‌هاي مدينه به نام بقيع ، به علت نزديكي اين در به قبرستان بقيع بود. همچنين يكي از درهاي مس جدال نبي نيز به باب ال بقيع مشهور است .

 

گفتنی است علاقه مندان به استفاده از مطالب این صفحه می توانند به آدرس ذیل مراجعه کنند:

http://hajj.ir/636/%D8%A8%D9%82%D9%8A%D8%B9

 

 

کد خبر 558174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha