نظرات آیت الله اعرافی در روزهای نخست مدیریت / برنامه ریزی برای هجرت طلاب و روحانیون از قم

خبرگزاری شبستان: آیت الله اعرافی در هفته نخست مدیریت خود بر حوزه های علمیه کشور به طرح نظرات خود درباره حضور حوزه علمیه در عرصه شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی، هجرت طلاب، مسجد تراز انقلاب، کم کاری‌های قرآنی وتحولات تهذیبی حوزه های علمیه پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان بیستم تیرماه بود که آیت الله اعرافی پس از ماهها گمانه زنی و اظهار نظر حوزویان درباره مدیریت وی به عنوان مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور معارفه شد.

امروز که یک هفته از شروع تصدی مسئولیت وی می گذرد با توجه به اینکه معمولا مدیران در هفته های اول درگیر جابجایی ها و معارفه ها هستند خبرگزاری شبستان نیم نگاهی به فعالیت ها و نظرات مطرح شده مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور انداخته است که در ادامه شاهد آن خواهید بود.

دغدغه اجرای مطالبه رهبری درباره طلاب

بر اساس این گزارش آیت الله اعرافی در بازدید از مرکز خبر حوزه علمیه خواستار گسترش آموزش ها و پژوهش های حوزوی در چهار زاویه « فلسفی» «اخلاقی» «فقهی» و « تاریخی و تمدنی» اندیشه اسلام شده است و با بیان اینکه اندیشه اسلام متشکل از این چهار مسئله است تاکید کرد: عمل ما نیز باید مبتنی بر این نظریات بوده و برای آن آموزش ها و پژوهش های لازم انجام گیرد.

وی همچنین در این بازدید به یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره طلاب مبنی بر ایجاد روح امید و انگیزه تحصیل و پیشرفت علمی و اخلاقی اشاره کرده و تصریح کرده است: ما نیز باید بر آن در حوزه تأکید داشته باشیم تا طلبه لبریز از عشق و علاقه در حوزه مانده و فعالیت نماید.

حضور حوزه علمیه در عرصه شبکه های ماهواره ای

فعالیت رسانه ای حوزه های علمیه از موضوعات دیگری است که در این دیدار رسانه ای از نظر مدیر جدید حوزه های علمیه پنهان نمانده است و وی با داشتن یک افق بالا با تاکید بر اینکه رسانه می تواند جامعه را تکان دهد اظهار داشته است که ان شاءالله روزی حوزه باید فراتر از رسانه مکتوب و اینترنتی در قالب شبکه های ماهواره ای با 10 زبان زنده دنیا فعالیت داشته باشد و این موضوع ضرورت دارد؛ البته برخی از مراجع عظام این کار را آغاز کرده اند؛ اما حوزه نیز باید شروع نماید.

تاکید بر اهمیت فضای مجازی

آیت الله اعرافی به «راه اندازی شورای همفکری و هم اندیشی مراکز مهم و اصلی حوزه» نوید داده است و از رسانه های حوزوی خواستار انعکاس و اطلاع رسانی کرسی های جدید دروس خارج فقه حوزه های علمیه شده است.

مدیر جدید حوزه های علمیه در ادامه فعالیتهای خود به بازدید از معاونت تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه های علمیه رفته و در آنجا تبلیغ در فضای مجازی را مورد تاکید قرار داده است و اظهار داشته که : لازم است برای تاثیری گذاری بهتر از تمام ظرفیت های حوزه بهره گرفت و این کار زمانی حاصل می شود که ابتدا استعدادها و ظرفیت های موجود شناسایی، رصد و آموزش داده شده و سپس به کار گرفته شود.

هجرت طلاب و روحانیون از قم

وی همچنین هجرت طلاب و روحانیون از قم را که دغدغه بسیاری از علما بوده است را مورد تاکید قرار داده و اظهار داشته که باید با برنامه خوب و دراز مدت و حمایت های مالی به تقویت امر تبلیغ و ایجاد انگیزه برای هجرت طلاب به مناطق دیگر اقدام کرد.

یکی دیگر از فعالیتهای مدیر جدید حوزه های علمیه در کنار بازدیدهای داخلی دیدار با فعالان و گروههای فرهنگی و تبلیغی بود که وی در دیدار با اعضای ستاد یادواره 128شهید منطقه دروازه ری قم و دیدار با فعالان موسسه شمیم وحی به اظهار نظرات خود درباره مساجد و فعالیتهای قرآنی سطح کشور به خصوص حوزویان پرداخته است.

تمرکز بودجه های فرهنگی در مساجد

امام جمعه قم در دیدار با اعضای ستاد یادواره 128شهید منطقه دروازه ری قم بر مسجدمحور بودن انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت: اگر بودجه های فرهنگی در مسجد متمرکز گردد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی در ادامه از فعالیت مجموعه های فرهنگی، دایر بودن نمازهای جماعت یومیه و انجام مشاوره های فرهنگی برای مردم به عنوان شاخصه های مسجد فعال در تراز انقلاب اسلامی نام برده است.

انتقاد از کم کاری در استفاده از ظرفیت های بی نظیر قرآن

آیت الله اعرافی در دیدار با فعالان موسسه شمیم وحی ضمن ابراز رضایت و خرسندی خود در زمینه پژوهش های قرآنی و ایجاد مراکز متعدد قرآنی گفت: ایران در برخی از عرصه های  قرآنی، رتبه اول جهان اسلام را دارد و در برخی از شاخه ها نیز در بین سه کشور اول دنیا هستیم، علی رغم اینکه ایران پیشتاز حرکت های قرآنی در جهان اسلام است، هنوز طبق انتظارات انقلاب اسلامی عمل نکرده ایم و راه زیادی در پیش داریم.

وی همچنین افزوده است: در زمینه ترجمه قرآن کریم بیش از 100 ترجمه زبانی انجام شده است در صورتی که  امروزه 2 هزار زبان زنده در دنیا وجود دارد و کتاب انجیل تقریبا به تمام زبان های زنده دنیا ترجمه شده است.

مدیر حوزه های علمیه همچنین قرآن را عامل وحدت و حل مشکلات معرفی کرده و با بیان اینکه حرکت های قرآنی نیازمند تعمیق بیشتر است تاکید کرده است: امروزه 11 آسیب کلان اجتماعی در کشور وجود دارد و اگر بخواهیم این آسیب ها را از بین ببریم باید قرآن را به متن جامعه برده تا این آسیب ها برطرف شود.

پرورش روح امید در طلاب

سخنرانی در افتتاحیه دوره اخلاقی «ضیافت ملکوت» که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزارشد، نخستین سخنرانی رسمی آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بود که در 26تیرماه اتفاق افتاد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سخنرانی خود با تاکید بر اینکه خودباوری صنفی روحانیت یک اصل است که روح امید به آینده و نشاط  را در طلاب ایجاد کرده و حوزه علم و اخلاق را نیز سامان خواهد داد گفت: اگر تاریخ مشعشع حوزه بر دیدگان طلاب جلوه کند، روح امید ایشان تقویت و فضای معنوی او بارور خواهد شد و اگر این روح امید پرورش پیدا کند، طلبه دیگر احساس نیاز به مدرک نداشته و نکات اخلاقی او پررنگ خواهد شد.

آیت الله اعرافی تصریح کرده است: گذشته نگری، آینده نگری و احیای هویت حوزوی از پایه هایی است که می تواند حوزه را تکان داده و خلأها را پر خواهد کرد.

ضرورت آشنایی طلاب با موضوع غرب شناسی

غرب شناسی از نکات مهمی است که در این سخنرانی مورد تاکید مدیر حوزه های علمیه قرار گرفته است و وی آن را ضرورتی برای پیشرفت علمی و اخلاقی طلاب دانسته و خواستار شناساندن غرب به طلاب و مبلغان شده است.

امام جمعه قم تصریح کرده است: برخورداری از یک نگاه کلان و بین المللی برای یک طلبه و استاد، از ضرورت دنیای امروز است که با دانستن آن، علم و اخلاق حوزویان در تراز انقلاب قرار خواهد گرفت.

تحولات تهذیبی حوزه های علمیه

مدیر حوزه های علمیه در ادامه سخنان خود به موضوع اخلاق پرداخته و با بیان اینکه قرار گرفتن اخلاق در قلب تحصیل، از سنت های اصیل حوزوی ماست خواستار خلاقیت حوزویان در مبارزه با آسیب های اخلاقی و تنظیم برنامه های تهذیبی شد.

«مدیریت از درون از سوی طلاب» « افزایش پژوهش های اخلاقی و تربیتی» و «وجود کتابخانه اخلاق و معرفت به همراه سیر مطالعاتی در مدارس» از جمله مواردی هستند که آیت الله اعرافی در این سخنرانی به عنوان منویات مدیریتی خود در زمینه تهذیب عنوان کرده است و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این موارد در دوره مدیریتی وی اجرایی خواهند شد یا خیر؟!

 

 

کد خبر 558883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha