اصحاب رسانه به احکام شرعی خبرنویسی آگاه و عامل باشند

خبرگزاری شبستان: آیت الله سعیدی با بیان این که احکام و مسائل مربوط به رسانه به خبرنگاران آموزش داده شود، گفت: اگر خبرنگاری در راستای کار انبیای الهی بگیرد، بدون شک می‌تواند جلوه ای از کار پیامبران باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله سیدمحمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (ع ) امشب (17 مرداد) در همایش رسولان کریمه که به مناسبت روز خبرنگار ویژه اصحاب رسانه استان قم برگزار شد، با بیان این که خبرنگاران و اصحاب رسانه کار پرزحمت، بااهمیت و خطیری را به دوش می‌کشند، عنوان کرد: سالروز شهادت مظلومانه محمد صارمی، خبرنگار شهید نظام جمهوری اسلامی ایران که در افغانستان به دست تروریست‌های طالبان به شهادت رسید، مصادف با  روز خبرنگار است و در این روز خدمات اصحاب رسانه مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

 

رسالت خبرنگاران، جرقه ای از رسالت انبیاء و اوصیاست

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) تصریح کرد: رسالتی که خبرگاران به عهده دارند، جرقه ای از رسالت بزرگ انبیاء و اوصیاست، انبیای الهی برای این که بتوانند خبرها را از منبع وحی بگیرند و به مخاطبان خود ارسال کنند، این راه مهم را با شرایطی که خداوند برای آنها تعیین کرده بود، طی کردند.

 

وی افزود: انبیای الهی با ویژگی‌هایی چون معصوم بودن، عالم و عادل بودن و ویژگی‌هایی که انسان‌های وارسته و مومنان واقعی دارند، از منبع وحی خبرهایی دریافت می‌کردند و به بندگان خدا ارسال می‌کردند.

 

خبرنگاران می‌توانند از انبیای الهی الهام بگیرند

 

آیت الله سعیدی با بیان این که انبیای الهی، پیام رسانان الهی بودند، گفت: کار خبرنگاران را نمی توان با کار انبیاء مقایسه کرد، اما می‌توان از کار انبیای الهی الهام گرفت.

 

وی بیان داشت: اگر خبرنگاری در راستای کار انبیای الهی بگیرد، بدون شک می‌تواند جلوه ای از کار پیامبران باشد.

 

خبرنگاران و اصحاب رسانه به احکام شرعی خبرنویسی آگاه و عامل باشند

 

امام جمعه قم تصریح اظهار داشت: با توجه به این که ما در جمهوری اسلامی ایران حضور داریم، وظیفه، خط کاری و راهبردهای خبرنگاران ما با رسانه‌ها و خبرهایی که دیگران ارسال می‌کنند، تفاوت دارد.

 

آیت الله سعیدی یادآور شد: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرماید: «در خبر و سخنی که می‌گویید، درنگ و اندیشه کنید، زیرا بر شما دو فرشته گماشته شده است که نگارنده اعمال و اخبار شما هستند، شما با سخنی که می‌گویید، نامه ای را دیکته می‌کنید که فرشتگان الهی این نامه را تنظیم و به خدمت پروردگار عرضه می‌کنند».

 

وی با بیان این که اصحاب رسانه باید در انجام رسالت خود به چند مسأله توجه کنند، عنوان کرد: خبرنگاران و رسانه‌ها باید مانند هر صنفی به احکام شرعی که به عهده آنهاست، آگاه و عامل باشند.

 

احکام و مسائل مربوط به رسانه به خبرنگاران آموزش داده شود

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) ادامه داد: خبرنگاران باید رساله و جزوه ای از احکام شرعی در دست داشته باشند و احکام و مسائلی که مربوط به کار رسانه است، باید به خبرنگاران آموزش داده شود.

 

آیت الله سعیدی اضافه کرد: خبر دارای احکام شرعی است، بنابراین اگر خبرنگار و یا رسانه ای احکام مربوط به کار خود را نداند، باید به مراجع تقلید خود مراجعه کنند و از آنها استفتا کنند.

 

وی با بیان این که ما اخبار شرعی و غیرشرعی داریم، تصریح کرد: خبر نامشروع و غیرشرعی خبری است که احکام شرعی در آن لحاظ نشده است، بنابراین خبرها باید در راستای راهبرد الهی باشد که در قرآن کریم آمده است.

 

خبر باید دشمن‌کش و غلبه‌کننده بر دشمن باشد

 

امام جمعه قم یادآور شد: خداوند در قرآن کریم خط و راهبردی را برای همه زمینه‌ها اعلام کرده است و برای خبرنگاران و اصحاب رسانه هم یک خط کاری وجود دارد و آن این است که هر خبری که می‌نویسید و منتشر می‌کنید، آیا دشمن‌کش و غلبه‌کننده بر دشمن و مبارزه‌کننده با دشمن هست یا نه.

 

آیت الله سعیدی افزود: اگر خبرنگار خبری منتشر می‌کند که سبب می‌شود، دشمن شاد و تقویت شود، دوست تحقیر و مومنین تضعیف شود، این مسأله نامشروع است و با راهبرد خداوند سازگاری ندارد.

 

وی با اشاره به راهی که شهید صارمی طی کرد، گفت: شهید صارمی از جمله شهدایی بود که می‌خواست «أشدّاء علی الکفار و رحماء بینهم» باشد.

 

خبرنگاران و رسانه‌های قم با دیگر رسانه‌ها تفاوت دارند

 

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) بیان داشت: گاهی اوقات در مکان‌ها و جایگاه‌هایی قرار می‌گیریم که شرایط خاصی دارد؛ از جمله این که قم حرم اهل بیت (ع) است و حرم حضرت معصومه (س) در حرم قم قرار دارد و به برکت حضرت معصومه (س)، قم ارزش یافته است.

 

آیت الله سعیدی تصریح کرد: حرم اهل بیت (ع) الزاماتی دارد و هر کس که وارد حرم اهل بیت (ع) می‌شود، به خاطر احترام به حرم اهل بیت (ع) الزاماتی چون رعایت حجاب، غسل، نماز، دعا و ... را رعایت می‌کند، خبرنگار و رسانه ای که در قم خبری را تهیه و منتشر می‌کند، هم با خبرنگاران و رسانه‌های دیگر فرق دارند.

 

وی تأکید کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه قم باید در حرم اهل بیت (ع) مراقب زبان و قلم خود باشند، خبرنگاران قم در جامعه ایمانی حضور دارند، بنابراین با دیگر خبرنگاران و اصحاب رسانه تفاوت دارند.

 

اصحاب رسانه باید بر احساسات و سلایق فردی خود مسلط باشند

 

امام جمعه قم عنوان کرد: گاهی مواقع لازم است که خبرنگار قلم را کنار بگذارد و عمل کند، در برخی جاها مشاهده می‌شود که خبرنگاری از صحنه دلخراش گزارش تهیه کرده است و حتی ممکن است که صحنه سازی کند، در حالی که چنین کاری با فرهنگ اسلامی سازگار نیست.

 

آیت الله سعیدی با تأکید بر این که اصحاب رسانه باید بر احساسات و سلایق فردی خود مسلط باشند، گفت: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید بر سلایق و گرایشات سیاسی خود مسلط باشند و اخبار را بر اساس احساسات و سلایق شخصی خود منتشر نکنند که امید است خداوند ما را به وظایف خود آشنا و عامل قرار دهد.

 

کد خبر 563969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha