۶۰۰ هزار فریم ديجيتال در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي تولید شد

خبرگزاری شبستان:کارشناس مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سه ماه نخست سال جاری، حدود ۶۰۰ هزار فايل ديجيتال در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي توليد شد.

محمد علی رمضانی ،کارشناس مسئول بخش فیلمتک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبر نگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: در سه ماه نخست سال 95، حدود 600 هزار فريم از نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات و روزنامه‌ها، در گنجينه مخطوطات آستان قدس رضوي اسکن و ديجيتال‌سازي شده است.

 

وی افزود: در این میان، بيش از 212 هزار فريم از منابع چاپی، خطي، چاپ سنگي، و پايان‌نامه تصويربرداري شده؛ از اسناد اين مرکز، بيش از 49 هزار فريم تصويربرداري شده و ديجيتال‌سازي جزوات، افزون بر يک هزار فريم بوده است.

 

رمضانیبا اشاره به ديجيتال‌سازي روزنامه‌ها و مجلات، تصريح کرد: بيش از 323 هزار فريم در اين سه ماه از مجلات تصويربرداري شده، و حدود 500 فريم مربوط به تصويربرداري روزنامه‌هاست.

 

وی  به اقداماتی که در راستای حفاظت هرچه بيشتر منابع ارزشمند موجود در سازمان انجام شده، اشاره و خاطرنشان کرد: از منابع موجود در سازمان، 900 فريم، نسخه پشتيبان ديجيتال تهيه شده، و بيش از 591  هزار فريم از فايل‌هاي ديجيتالي‌شده، مورد بازبيني قرار گرفته است.

 

کارشناس مسئول بخش فیلمتک با بیان اینکه دانش دیجیتال‌سازی، توسط کتابخانه‌ آستان ‌قدس رضوی بومی شده است، تصریح کرد: بخش میکروفیلم کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی، از سال 1351 کار خود را با تهیه میکروفیلم از نسخه‌های نفیس شروع کرد و از سال 1388 تاکنون به طور گسترده در حال دیجیتال‌سازی است.

 

رمضانی گفت: در سه ماه نخست سال جاری، حدود 600 هزار فايل ديجيتال در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي توليد شد که شامل نسخه‌هاي خطي، چاپ سنگي، قرآن و جزوات خطي، اسناد، نقشه و مجلات است و این در حالیست که دانش دیجیتال‌سازی، توسط کتابخانه‌ آستان‌ قدس رضوی بومی شده است.

 

وی خطاب به مجموعه‌دارها و کتابداران سراسر کشور اعلام کرد: در راستای توسعه منابع نفیس و دیرپای فرهنگ غنی اسلامی و حفاظت و نگهداری از میراث مکتوب بشری، کتابخانه مرکزی آستان ‌قدس رضوی طرحی را از سال 1391 به اجرا درآورده که در راستای آن مجموعه‌های خطی و چاپ‌سنگی را به طور رایگان دیجیتال‌سازی می‌کند.

 

رمضانی ادامه داد: در جریان این امر، تمام هزینه‌ها حتی انتقال منابع، با هزینه این سازمان انجام می‌گیرد و در نهایت یک نسخه دیجیتال از این منابع، جهت استفاده محققین در کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی حفظ می‌شود.

 

کد خبر 564030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha