تا ظرف وجودی انسان مطهر نگردد نمی‌تواند ظرف معرفت قرآن باشد

یزدانی گفت: تا ظرف وجودی انسان مطهر نگردد نمی‌تواند ظرف معرفت قرآن باشد و ظرف معرفت قرآن شدن یعنی رسیدن به عالی‌ترین درجه انسانی و راه‌یافتن به قرب الهی.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر علی اصغر یزدانی قائم مقام وزیر و رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور در مراسم افتتاح بخش آموزش نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن بر اهمیت توسعه باورهای قرآنی تأکید کرد و گفت: تردیدی نیست که قرآن عالی‌ترین و بزرگ‌ترین کتاب معرفت در عالم وجود است که همگان وظیفه دارند از برکات معرفت قرآن بهره‌مند شوند.

وی با استناد به سخن امام خمینی (ره) گفت: چنانچه امام خمینی (ره) فرموده‌اند اگر قرآن نبود باب معرفت الله بسته بود یعنی بهره‌گیری از قرآن تنها به کمک خود قرآن میسر است.

یزدانی با یادآوری سخن امام علی (ع) قرآن را کتاب ادب‌آموز و سفره الهی نامید و افزود: همه ما باید در کنار این سفره بنشینیم و ظرف وجود خویش را مهیای بهره‌مندی از برکات آن بکنیم.

وی بهره‌گیری از اشارات، لطایف، قصص و تمام ابعاد گوناگون این کتاب مقدس را گام زدن در مسیر تربیت قرآنی دانست و اضافه کرد: حقایق اصیل و کمال نهایی نهفته در این کتاب چیزی فراتر از این اشارات و لطایف و قصص هستند که باید برای دست‌یابی به آنان گام برداریم.

رییس مرکز بین‌الملل و مدارس خارج از کشور راه رسیدن به برکات قرآن را طهارت و پاکی عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از اسرار وجودی ماه رمضان نیل انسان به مقام پاکی و طهارت است و تمام دستورات و دقایقی که در این ماه مورد توجه قرار گرفته است برای تطهیر ظرف وجود انسان است.

وی خاطرنشان کرد: تا ظرف وجودی انسان مطهر نگردد نمی‌تواند ظرف معرفت قرآن باشد و ظرف معرفت قرآن شدن یعنی رسیدن به عالی‌ترین درجه انسانی و راه‌یافتن به قرب الهی.

وی قرآن را کتاب حکمت نامید و گفت: حکمت حقیقی به آسانی به دست نمی‌آید و به هر کسی عطا نمی‌گردد چرا که بزرگان ما حکمت را علم به حقیقت شی و عمل به مقتضای آن دانستند و رسیدن به چنین امر مشکلی یقینا با کمک قرآن میسر است.

این معلم قرآن تأکید کرد: اگر حاکمان و مدیران بخواهند حکیم باشند این کار تنها با قرآن میسر است و ملاک حکیم شدن، عمل کردن بر طبق منویات قرآنی است.

وی روزه را از زیباترین اعمال انسانی برای رسیدن به حکمت دانست و اذعان کرد: ثمره روزه سکوت است و ثمره سکوت حکمت. ثمره حکمت معرفت و ثمره معرفت یقین و در مقام یقین انسان دیگر از کسی باک ندارد و به آن‌گونه که باید عمل می‌کند زیرا تردیدی به دل راه نمی‌دهد.

رییس مرکز بین‌الملل و مدارس خارج کشور هدف پیش روی آموزش و پرورش را آموزش قرآن و تربیت نیروهای قرآنی خواند و افزود: تنها کسی می‌تواند با بهره‌گیری از قرآن شخصیت‌های قرآنی پرورش دهد که پیش از همه اینها خودش را ساخته باشد و مجسمه واقعی خصایص قرآنی قلمداد گردد.

وی با اشاره به اینکه قرآن خواندن آدابی دارد، اظهار داشت: صرف خواندن و رد شدن از آیات قرآن کافی نیست بلکه به قول شهید رحمت‌الله قرآن کتاب من نیست بلکه کتاب عشق است و با خواندن آن باعث احساس حیات کرد.

یزدانی علامه طباطبایی را وحید عصر خواند و گفت: صاحب المیزان آغاز و پایان تفسیر خویش را در لیالی قدر قرار داد و امواج سهمگین قرآن آنچنان بلند و مستحکم است که هر انسانی را در برابر خود می‌شکند، پس باید در برابر آیات قرآن تسلیم بود و خود را به دریای پرموج قرآن سپرد.

وی تصریح کرد: باید ذائقه تشنگان قرآن را با حلاوت قرآن سیراب کرد و انسان‌های چند بعدی، جامع و ذو ابعاد پرورش داد.

یزدانی از امام خمینی (ره)، شیخ بهایی و علامه حسن‌زاده آملی به عنوان عالمان ذوکنون و ذوابعاد یاد کرد و ادامه داد: این بزرگان هم اهل عبادت‌اند، هم اهل سیاست‌اند، هم اهل فقاهت‌اند و هم اهل معرفت و ادب. این بزرگان می‌توانند الگوهای آموزش و پرورش برای تربیت انسان‌های قرآنی باشند.

رییس مرکز همکاری‌های بین‌الملل و مدارس خارج کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پس از آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه گسترش عمومی قرآن را بر عهده آموزش و پرورش گذاشت تمام نیروهای این وزارتخانه با تمام ظرفیت وجودی خویش به میدان آمدند و همه وجود خود را برای قرآن سرمایه‌گذاری کردند.

وی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب خود شاخص‌ترین شخصیت قرآنی جهان‌اند که صوت دل‌انگیز قرآن را در نماز و در خطبه‌ها و سخنرانی‌های او می‌توان شنید، پس باید ایشان را الگوی خویش برای حرکت در مسیر گسترش عمومی قرآن قرار دهیم.

یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در جهان بی‌نظیر توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: این نمایشگاه در سال‌های آینده دستاوردهای چشم‌گیرتری نیز خواهد داشت.

شایان ذکر است، مراسم افتتاحیه بخش آموزش نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر پنج‌شنبه در سالن نشست‌های این نمایشگاه برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 56921

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha