ایجاد و حمایت از دانشگاه های تک جنسیتی باید به قانون تبدیل شود

دکتر خزعلی با بیان این که باید در کنار دانشگاه های مختلط دانشگاه های تک جنسیتی را با امکانات و اساتید سطح بالا ایجاد کنیم، بیان کرد: ایجاد و حمایت از دانشگاه های تک جنسیتی باید به قانون تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر خزعلی در نشست تخصصی دانشگاه تک جنسیتی؛ آفات و ضرورت ها گفت: یکی از شرایطی که نظام جمهوری اسلامی باید فراهم کند این است که دانشگاه های تک جنسیتی را برای کسانی که علاقه مندند در فضایی امن تر تحصیل کنند، تاسیس کند.

وی افزود: این مسئله برای جامعه اسلامی خیلی بد است که بعد از 30 سال هنوز نتوانسته در استان های مختلف چنین شرایطی را فراهم کند و تنها دانشگاه دولتی که تاکنون توانسته تک جنسیتی بودن خود را حفظ کند، دانشگاه الزهراست که آن هم به این دلیل بوده که وقف نامه دانشگاه الزهرا با این شرط بوده که تک جسیتی اداره شود و الا در دوره اصلاحات حرکاتی برای مختلط کردن این دانشگاه انجام شد.

خزعلی با بیان این که بحث دانشگاه تک جنسیتی با مساله تفکیک جنسیتی که هم اکنون مطرح شده تفاوت دارد، گفت: تفکیک جنسیتی تبعاتی دارد که به نظر من در شرایط کنونی جامعه و با توجه به امکانات سخت افزاری و نرم افزاری فعلی قابلیت اجرا ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: باید در کنار دانشگاه های مختلط، دانشگاه های تک جنسیتی با امکانات و اساتید سطح بالا ایجاد شود تا خانواده ها بتوانند خودشان دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که به عنوان آفت دانشگاه تک جنسیتی مطرح می شود، این است که امکان ازدواج و آشنایی دختر و پسر با دنیای یکدیگر در این دانشگاه ها وجود ندارد، در صورتی که اگر به عنوان نمونه به دانشگاه الزهرا نگاه کنیم می بینیم که رتبه های نخست ازدواج در سالهای گذشته همواره به این دانشگاه اختصاص داشته؛ به این دلیل که تمایل پسران به ازدواج با دخترانی که در فضایی پاک تر تحصیل کرده اند، بیشتر است.

خزعلی با تصریح به ضرورت قانونمندشدن دانشگاه تک جنسیتی گفت: این مسئله باید دارای پشتوانه اجرایی باشد تا با سلایق روسای جمهور تغییر نیابد. در نتیجه باید قانونی در مجلس تصویب شود که دولت ها را ملزم به ایجاد و حمایت از این گونه دانشگاه ها کند.

این استاد دانشگاه با بیان این که نمی توانیم همه دانشگاه ها را تک جنسیتی کنیم، گفت: اگر چنین کنیم این شائبه پیش می آید که می خواهیم راه عربستان را در پیش بگیریم و به محدود کردن فعالیت های اجتماعی زنان در جامعه بپردازیم. در صورتی که به نظر ما باید شرایطی ایجاد شود که زمینه انتخاب برای دانشجویان به وجود آید تا خودشان دانشگاه موردنظر خود را انتخاب کنند.

وی با اشاره به نظر امام خمینی در مورد روابط اجتماعی دختر و پسر گفت: اگر امام در مورد دانشگاه ها، تک جنسیتی شدن را ضرورت نمی دانستند، اما در جایی که رابطه دختر و پسر به رابطه عاطفی تبدیل می شد، مثل روابط خانوادگی، بسیار مقید بودند. در دانشگاه های ما نیز اکنون دیگر تنها آن رابطه اجتماعی وجود ندارد بلکه بسیاری از روابط غیر شرعی و اخلاقی به وجود آمده که حداقل لزوم ایجاد دانشگاه های تک جنسیتی در کنار دانشگاه های مختلط را گوشزد می کند.

شایان ذکر است نشست تخصصی دانشگاه های تک جنسیتی جمعه 14 مرداد در غرفه خبرگزاری دانشجو در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 57060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha