عرضه 204 اثر در بخش هنرهای تجسمی/آمیزه ای زیبا از وحی و هنر

مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن با اعلام ارسال 1015 اثر به دبیرخانه این بخش، از نمایش 204 اثر از 137 هنرمند با رأی کارشناسان خبر داد.

خبرگزاری شبستان: هنر گویاترین ابزارها در انتقال مفاهیم است، آنچنان که در یافته‌های تاریخی سخن گفتن بشر از طریق هنر و ابعاد آن همچون نقاشی، سفالگری، صنایع دستی و امثالهم بیش از هر چیز نمود دارد. در این میان استفاده از هنر در انتقال مفاهیم دینی و القای آموزه‌های قرآنی از جایگاهی ویژه برخوردار است و گویی خداوند با علم بی‌انتهای خود این مهم را در نزول آیات وحی و اعجاز بلاغی قرآن به کار برده است. هنر و ابعاد مختلف آن از دیرباز در نمایشگاه قرآن دارای جایگاهی خاص بوده و اختصاص بخش‌های جداگانه به آن، این مهم را به خوبی تأیید می‌کند به ویژه در نوزدهمین دوره برپایی این نمایشگاه و در پی اتخاذ رویکرد جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همسو با آن مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، ارایه مفاهیم وحی در قالب‌های هنری از اهمیت دوچندانی برخوردار شده و معاونت‌های مختلف این وزارتخانه همچون معاونت سینمایی و هنری در تحقق این مهم وارد میدان عمل شده‌اند. خوشبختانه در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و در پی تعامل به وجود آمده با مرکز هنرهای تجسمی بخش هنرهای تجسمی با آثاری فاخر پذیرای بازدیدکنندگان است.

مسعود زنده‌روح، مدیر اجرایی این بخش ارتقای کیفی آثار عرضه شده را مهم‌ترین رویکرد آن معرفی کرده و گفت: فراخوان ارسال آثار به دبیرخانه این بخش از ابتدای تیرماه اعلام و دعوت‌نامه‌ آن از طریق پیامک و پست الکترونیک به 4800 هنرمند ارسال شد.

وی درباره محورهای مطرح شده دبیرخانه اظهار کرد: قرآن کتاب بیداری اسلامی جلاله پروردگار و برداشت‌های آزاد از قصص قرآنی محورهایی بود که هنرمندان می‌توانستند آثار خود را در رشته‌های سفال، سرامیک، گرافیک، خوشنویسی، نگارگری و نقاشی به دبیرخانه این بخش ارسال کنند البته باید توجه داشت که هر یک از این رشته‌ها زیرمجموعه‌هایی را نیز شامل می‌شوند، به عنوان مثال رشته گرافیک، پوستر و لوگوتایپ، نگارگری، تذهیب و نقاشی ایرانی و خوشنویسی، خطوط نسخ، ثلث، نقاشی خط، معلی، نستعلیق و شکسته نستعلیق را شامل می‌شوند.

زنده‌روح با اعلام نمایش 204 اثر از 137 هنرمند در بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: این تعداد از میان 1015 اثر ارسالی توسط 323 هنرمند و با رأی و نظر داوران انتخاب شده و در این بخش به نمایش درآمده است.

وی با بیان این مطلب که در کنار آثار ارسالی آثار استادان رشته‌های مذکور نیز در این بخش به نمایش درآمده است، عنوان کرد: آثار استادانی همچون امیرخانی، فلسفی و بختیاری در رشته خوشنویسی، آثار هنرمندانی همچون قان‌بیگی، انوشفر و پورسنگری در رشته سفال و سرامیک، نقاشی‌های استادان بانکی، خلیلی‌فرد و ملکی و آثار پارسانژاد، موسی‌زاده، وزیریان و خزایی در رشته گرافیک نیز در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همچنین طراحی چهار بخش ویژه شامل مجموعه آثار معرق، منبت و مشبک، مجموعه آثار آفتاب شامل تصاویر امام خمینی، آثار تصویرگران درباره سیره عملی امام رضا (ع) و 13 اثر برتر نخستین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان اصفهان نیز جزء برنامه‌های بخش هنرهای تجسمی محسوب می‌شوند.

آنچه در بخش هنرهای تجسمی در کنار آثار عرضه شده خودنمایی می‌کند حضور دانش‌آموزان دختر و پسر برای کتابت قرآن به خط تحریری است. این دانش‌آموزان در طول 10 شب هر یک 10 صفحه و نیم از مصحف شریف را خوشنویسی می‌کنند تا در پایان روز نهم ضیافت‌الله قرآنی کامل با خط آنان کتابت شود.

همچنین برگزاری روزانه حداقل دو کارگاه آموزشی که مدت زمان آنها متناسب با محتوای پرداختی یک، دو و پنج روزه است از دیگر برنامه‌های بخش به شمار رفته و در مجموع 49 کارگاه نگارگری، منبت، معرق، خوشنویسی، سفال و سرامیک را شامل می‌شود.

مدیر اجرایی بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه قرآن، برگزاری دو نشست تخصصی را دیگر فعالیت این بخش برشمرد و افزود: نشست‌های تصویرگری در قرآن و کتابت در قرآن به صورت میزگرد و با حضور کارشناسان ممتاز به همت این بخش برگزار می‌شود. در این میان برداشت‌های متفاوت بازدیدکنندگان از آثار عرضه شده نشان می‌دهد که مخاطبان از پذیرش مفاهیم قرآنی در قالب‌های هنری استقبال می‌کنند.

شایان ذکر است، بخش هنرهای تجسمی نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن در طبقه نخست مصلای بزرگ امام خمینی (ره) در مجاورت بخش آموزش پذیرای بازدیدکنندگان است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 57020

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha