نهیب مقام معظم رهبری بزرگترین عامل موفقیت ایران در بازگشت پیکر شهدای منا بود

خبرگزاری شبستان:سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته پیکر شهدا و یا اطلاعاتی از شهدایش را پیدا کند گفت: ساعتی بعد از نهیب مقام معظم رهبری در تهدید به برخورد با عربستان پنج هواپیما مختص انتقال پیکرهای ایرانی شد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری اعلام برنامه های ستاد بزرگداشت شهدای منا صبح امروز با حضور انصاری دبیر اجرایی ستاد و مهندس سعید اوحدی سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا و جمعی از اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی رسول زاده برگزار شد.

اوحدی در ادامه این نشست با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای فاجعه منا در حوزه بین الملل در جهت فراموش نشدن این فاجعه می باشد، گفت: اعتقاد داریم شهدای منا در اوج مظلومیت و بی تدبیری و بی مدیریتی عربستان سعودی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه در این حادثه سه فاجعه بزرگ دیگر نیز رخ داد، خاطرنشان کرد: فاجعه اول روز عید قربان که تعطیلی رسمی در عربستان و جمعه و شنبه همزمان با تعطیلات پایان هفته عربستان رخ داد به این ترتیب که زایران احرام بسته بعد از دعای عرفه و وقوف مشعر قربانی بی لیاقتی ها و بی کفایتی های مسئولان عربستانی در روز عید قربان شدند.

اوحدی ادامه داد: در روز عید قربان و در دمای 55 درجه زایران مظلوم ایرانی به دلیل بی تدبیری مسئولان عربستانی از مسیر اصلی منحرف شدند و در تقابل با جمعیتی از روبرو با لبان تشنه در ساعت 8 و 45 دقیقه صبح روز عید قربان به شهادت رسیدند.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فاجعه دوم عدم رسیدگی به آسیب دیدگان و مصدومان این حادثه بود، اظهار کرد: ساعت 11 صبح و 2 ساعت بعد از حادثه بدون اینکه مسئولان عربستانی وارد صحنه شوند نیروهای امداد و نجات ایران 800 نفر از زایران کشورهای مختلف و بیش از 100 نفر از زایران ایرانی را درمان کردند که نشاندهنده این است که اگر نیروهای امدادی عربستان به موقع ورود پیدا می کردند شاید 60 درصد از قربانیان نیز زنده می ماندند.

وی با بیان اینکه بعدازظهر همان روز بسیاری از مصدومان به خاطر تعطیلی رسمی کف سالن بیمارستان ها روی زمین افتاده بودند، تصریح کرد: به دلیل عدم حضور پزشک بخش زیادی از زایران ایرانی نیز در این قسمت فوت کردند.

اوحدی فاجعه سوم را نوع رفتار غلط و به دور از آموزه های دینی و انسانی مسئولان عربستانی با بازماندگان دانست و بیان کرد: بعدازظهر روز فاجعه خیابان های اطراف منا را بسته و منطقه نظامی اعلام کردند و برخی از عوامل اجرایی حج و زیارت را نیز دستگیر کردند به طوری که تا ساعت 2 نصفه شب ما فقط صدای آمبولانس را می شنیدیم.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا با بیان اینکه ابدان پاک شهدای منا در تریلی های غیر استاندارد از سوی مسئولان فاجعه منا گذاشته شد، تصریح کرد: 200 زایر شهید با لباس احرام به دلیل عدم ظرفیت سردخانه ها در 25 کانتینر زیر نور آفتاب به مدت 5 روز قرار گرفتند به طوری که سه میلی متر خونابه کف برخی از سردخانه های عربستان را گرفته بود و شناسایی گروه تفحص ایرانی در بین شش هزار پیکر بسیار سخت بود.

وی با بیان اینکه در این میان تنها صدایی که از کشورهای حادثه دیده جهت احقاق حق شهدای منا بلند شد از طرف جمهوری اسلامی ایران بود، گفت: هیچ کشوری تا به امروز نتوانسته پیکر شهدا و یا اطلاعاتی از شهدایش پیدا کند.

اوحدی دو عامل را جهت موفقیت گروه تفحص ایرانی برای شهدای منا دانست و بیان داشت: فرمان و نهیب مقام معظم رهبری در سخنرانی هشتم مهر در نیروی دریایی نوشهر بزرگترین دلیل همکاری مسئولان عربستانی با ایرانی ها بود به طوری که تا آن لحظه ما فقط 118 پیکر را شناسایی کرده بودیم و حتی اجازه انتقال آن را نداشتیم.

رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: پیام رهبری در آن روز تمامی مسئولان عربستان سعودی را منقلب کرد به طوری که ساعتی بعد از سخنرانی رهبری همکاری خود را با هیئت ایرانی شروع کردند و یک نصفه شب همان روز اعلام کردند 5 هواپیما مختص انتقال پیکرهای ایرانی است.

وی عامل دوم را ایثار و گذشت گروه تفحص و مرکز پزشکی حج و زیارت دانست و گفت: در طول مدتی که به شناسایی پیکرها پرداختیم روزانه 20 ساعت در سردخانه ها و بین شهدا سپری می کردیم.

اوحدی با بیان اینکه تا به امروز 477 شهید را در حادثه سقوط جرثقیل و منا داشتیم، اظهار داشت: 39 شهید از بین این شهدا در مقبره الشهدای مکه دفن هستند و سازمان حج و زیارت بر اساس پیگیری های خود از هر خانواده شهید 2 یا 3 نفر از بستگان درجه اول را به عربستان اعزام و آزمایش DAN‌ را جهت شناسایی پیکرها از آنها گرفت.

سخنگوی ستاد بزرگداشت شهدای منا با اشاره به قطع روابط سیاسی عربستان با ایران و عدم همکاری ها بعد از این تصمیم اظهار داشت: بعد از قطع رابطه سیاسی عربستان دیگر ویزا صادر نکرد و برخی از این خانواده ها نتوانستند پیکرهای شهدای خود را از عربستان خارج کنند.

 

کد خبر 571061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha