امام‌شناسی و دفاع از ولایت در رأس وظایف مداحان قرار دارد

طاهری با تأکید بر وظیفه مداحان در حفظ اصالت‌ و سنت‌های گذشتگان در عزاداری گفت: امام‌شناسی و دفاع از ولایت در رأس وظایف مداحان قرار دارد.

 

محسن طاهری، مداح اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به خبرنگار شبستان گفت: مداح باید فرزند زمان خود باشد نه اینکه در هزار و 400 سال پیش سیر کند و اصلا به مسایل و نیازهای امروز جامعه توجه نداشته باشد. در این راستا مداحان باید با درک جایگاه و مقام خطیر خویش با اشعار خود از آن مهم‌تر با عمل خود راهنمای نسل جوان جامعه باشند.

طاهری با تأکید بر ضرورت حفظ اصالت‌ و سنت‌های گذشتگان در عزاداری گفت: رسالت بزرگ مداحان در زمان حاضر دفاع از ولایت و شناساندن امام به مردم است. همچنین مداح باید با استفاده از جایگاه رفیع خود برای مبارزه با هرگونه ظلم، ستم و فتنه‌ای به پا خیزد و با بیان فصیح و اشعار زیبای بصیرت مردم را افزایش دهد.

 

وی در بیان مفهوم لغوی مداح بیان کرد: مداح در لغت به معنای بسیار مدح‌کننده و بسیار ستایشگر است اما در اصطلاح شیعه مداح به کسی گفته می‌شود که مدح جایگاه رفیع اهل بیت عصمت و طهارت را بر عهده دارد.

این مداح اهل بیت (ع) با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان گفت: سخنان رهبری همیشه فصل‌الخطاب بوده است. ایشان بارها تأکید کرده‌اند که اثر یک بیت به جا و مناسب گاهی می‌تواند بیشتر از یک سخنرانی یک ساعته باشد.

وی ادامه داد: مداحان در طول تاریخ، چه در زمان اهل بیت (ع) و چه بعد از ایشان نقش عظیمی در زنده نگه داشتن مکتب اهل بیت داشته‌اند و اهل بیت (ع) نیز همواره از آنها به شکل‌های مختلف تجلیل ‌کرده‌اند تا جایی که وقتی شاعری نزد امام صادق (ع) امام حسین (ع) را مدح می‌کند، حضرت دستور می‌دهد تا هر چه پول و اشیای قیمتی در خانه است به او بدهند و تازه در انتها می‌فرمایند اینها در مقابل کار تو بسیار ناچیز است.

 

طاهری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری (ره) بر مقتل‌خوانی گفت: بیانات ایشان به این معنی نیست که عین عبارات مقتل نقل شود زیرا خیلی از آن عبارات به زبان امروز نیست بلکه نظر ایشان صحیح‌خوانی و دوری از دروغ‌پراکنی در مجالس عزاداری است.

وی کتاب‌های منتهی‌الآمال، لهوف سید بن طاووس، سوگ‌نامه آل محمد (ص)، از مدینه تا مدینه، یک شب و یک روز عاشورا، آیین سنتی عزاداری، لؤلؤ و مرجان و خصایص الحسینیه را از جمله مقاتل و کتاب‌های معتبر برای مداحان جوانی دانست که علاقه مند به ورد به این عرصه مقدس هستند.

پایان پیام/

 

کد خبر 5740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha