سونامی سالمندان در مسیر ایران

خبرگزاری شبستان: مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: براساس مطالعات انجام گرفته جمعیت ایران به سوی سالمندی حرکت می کند و از آن به سونامی سالمندی تعبیر می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، فریور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسان اداره کل بهزیستی استان برگزار شد، گفت: شعار امسال  هفته سالمند روز  «نه علیه تبعیض سنی» است.

 

وی افزود:  براساس سرشماری سال 91، جمعیت بالای 60سال استان بالغ بر ۲۳۷ هزار و ۵۸۰ نفر بوده که ۱۱۴ هزار و ۱۹۳ نفر مرد و ۱۲۳ هزار و ۳۸۷ نفر زن بودند و براساس مطالعات جمعیت ایران بسوی سالمندی حرکت می کند که از آن به سونامی سالمندی تعبیر می شود.

فریور تصریح کرد:  شورای ملی ساماندهی سالمندان به ریاست رئیس جمهور و به دبیری بهزیستی تشکیل شده و  در استان آذربایجان غربی 4 جلسه شورای ساماندهی سالمندان تشکیل شده است.

وی با اشاره با مصوبات جلسات شورای ساماندهی سالمندان در استان، عنوان کرد: ایجاد محیط امن و بدون مانع و دوستدار سالمند در سطح مرکز استان و شهرستان های تابعه،نصب نیمکت های مناسب در پیاده روها، الزام شهرداری ها برای اجرایی شدن شهر دوستدار سالمند در سطح استان، دادن امکانات ویژه و رایگان به سالمندان مانند سانس مخصوص در سینما و استخر، الزام سازمان ها و نهادهای عضو برای ارائه خدمات رفاهی و تفریحی خاص به بازنشستگان و سالمندان سازمانها، برگزاری گروه های سیاحتی و زیارتی، برگزاری مسابقات ورزشی بین سالمندان، ارائه خدمات مشاوره ای و مددکاری رایگان از سوی بهزیستی به سالمندان، مصاحبه رادیویی درمورد سبک زندگی سالمندی توسط کارشناسان از جمله مصوبات شورا است.

 

وی بیان کرد: 10 مرکز شبانه روی نگهداری سالمندان ، 2 مرکز روزانه و یک مرکز ویزیت در منزل با ظرفیت 590 نفر در استان وجود دارد و ظرفیت یارانه مراکز 426 نفر است.

 

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی اظهار داشت: باید با افزایش موالید و افزایش آمار ازدواج نرخ سالمندی را پایین بیاوریم و نسب جمعیت سالمند در طی سال های( ۳۵ تا ۸۵ )هجری شمسی۲  برابر افزایش یافته که باید  چاره اندیشی های درستی نسبت به این اوضاع داشت.

 

 

 

 

کد خبر 577020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha