تبعیض سنی، مهمترین مشکل موجود در زمینه سلامت سالمندان در جامعه

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سالمندی و عدم توجه به سلامت سالمندی گفت: تبعیض سنی، مهمترین مشکل موجود در زمینه سلامت سالمندان در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، محمد علی مروتی، رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم پزشکی یزد امروز (10 مهر) در نشست خبری به مناسبت هفته سالمندی گفت: سازمان بهداشت جهانی هر سال شعاری را سرلوجه کار قرار می دهد که امسال نیز « نه، به هرگونه تبعیض سنی» به عنوان شعار انتخاب است.

 

وی افزود: تبعیض سنی در هر بخشی ممکن است ایجاد شود که ما باید برای از این رفتارها نسبت به افراد سالمند پرهیز کنیم و از شکل های مختلف فردی و اجتماعی تبعیض سنی جلوگیری کنیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم پزشکی یزد خاطرنشان کرد: سیاست گذاری هایی علیه سالمندان مانند بازنشستگی، تبعیض در ارائه خدمات می تواند مشکلات متعددی را برای سالمندان ایجاد کند که ما باید برای رفع آنها تلاش کنیم.

 

مروتیتصریح کرد: وجود هنجارهای سخت برای سالمندان از جمله مشکلات دیگر است که سازمان بهداشت جهانی ما را به شناخت و مقابله با آن فرا خوانده است.

 

وی ادامه داد: در این راستا دانشگاه علوم پزشکی یزد اقداماتی از جمله تشکیل مرکز تحقیقات سلامت سالمندی در شبکه بهداشت، ارائه طرح های مختلف تحقیقاتی، ایجاد رشته سلامت سالمندی از سال 93 در سطح کارشناسی ارشد، مجله انگلیسی زبان« سلامت سالمندی» برای اولین بار در کشور از جمله فعالیت های ما در استان یزد بوده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت:ما هر دوره هشت نفر دانشجوی کارشناسی  ارشد در رشته سلامت سالمندی پذیرش داشتیم که در این راستا آموزش داده می شوند.

 

وی افزود: ما در حدود 10 طرح تحقیقات سالمندی در خصوص سبک زندگی، سقوط در سالمندان، تغذیه  از جمله این تحقیقات است.

 

مروتیخاطرنشان کرد:غفلت مالی، سو استفاده جسمی و مالی، سلب اختیار؛ غفلت عاطفی، عدم توجه و غفلت مراقبتی ابعاد مختلف رفتارهای نامناسب با سالمندان است که باید مورد توجه قرار گیرد که حدود 70 درصد سالمندان موردی از سو استفاده ها را ذکر کرده اند که با آن موجه بوده اند.

 

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم پزشکی یزد بیان کرد: تفاهم نامه با مرکز خصوصی ارائه خدمات به سالمندان، برگزاری کلاس های آموزشی، ارائه خدمات رایگان به سالمندان از جمله فعالیت های ما است.

کد خبر 577618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha