هدف از نزول قرآن، عدالت نیست/فساد اقتصادی، نابوده کننده کرامت انسانی

رحیم پور ازغدی بر اساس آموزه های قرآنی، عدالت را تنها ابزار برای رسیدن به هدف غایی جامعه اسلامی دانست و گفت: نبود عدالت اقتصادی، کرامت بشریت را نابود می کند.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست قرآن و فساد اقتصادی با سخنرانی استاد حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به همت بخش دانشگاهی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه کلمه مبارک قرآن در خود قرآن حدود 60 بار ذکر شده است، اظهار داشت: درباره اینکه قرآن به چه معناست و ریشه آن چیست، بین لغت‌شناسان اختلاف است.

 

مدیرمسئول و سردبیر نشریه نقد با همه اختلافی که در ریشه کلمه قرآن باشد، همه معانی‌ای که برای آن نقل شده است را جای تأمل دانست و گفت: قرآن به معنای قراین و چینش‌ها و انسجام‌های لفظی و لغوی، یکی از معانی ای است که برای آن ذکر کرده اند.

 

وی به معنای جمع و گردآوری بودن را از دیگر معانی معرفی کرد و گفت: برخی دیگر هم ریشه آن را به کلمه قرائت بازگردانده‌اند. کسانی مانند ابن عباس این نظر را دارند.

 

مولف کتاب "حسین(ع)، عقل سرخ" در ادامه همین معانی مختلف، گفت: برخی نیز بر این باورند که به معنای مقرون‌سازی و زمینه‌سازی است. کسانی مانند اشعری بر این نظرند. افرادی هم مانند شافعی می‌گویند اصلا دنبال ریشه‌ای نباشید.

 

وی بر این باور است که هر کدام از این معانی ممکن است، صحیح یا غلط باشد، آنچه مهم است توجه به محتوا و آموزه‌های قرآنی است.

 

مولف کتاب "علی(ع) و شهر بی آرمان" در بخش و مقدمه دوم سخنانش با این ادعا که درباره تاریخ قرآن و علوم قرآنی زیاد بحث شده است، گفت: اما علوم قرآنی صرفا مقدمه ورود به مباحث قرآنی است.

 

وی افزود: مستشرقان معمولا از لحاظ تاریخی قرآن‌شناسان بزرگی‌اند، اما آن ها به قرآن صرفا به عنوان یک کتاب تاریخی و اثری باستانی می‌نگرند و ما از طریق تحقیقات مستشرقین یا از طریق کسانی که به اصطلاحات قرآنی آشنایند، نمی‌توانیم به آموزه‌های قرآنی ورود داشته باشیم.

 

مولف کتاب "مهدی(ع) ده انقلاب در یک انقلاب"، اهمیت علوم قرآنی در برهه هایی از تاریخ را به حدی مهم دانست که در زمان‌هایی بر اثر بحث‌هایی در علوم قرآن، جنگ و دعوا و خونریزی درمی‌گرفته است.

 

وی درباره این نزاع های قرآنی افزود: اینها هم در زمانی بود که نه عمل بر طبق این کلام بود، نه اینکه مرادشان فهم آیات بود و متاسفانه برای فهم و رفع اختلاف هم به امام معصوم(ع) مراجعه نمی کردند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه خود قرآن برای قرآن و دین اهدافی بیان کرده و فلسفه انبیای الهی را معرفی کرده است، اظهار داشت: برخی از این اهداف میانی و برخی دیگر نهایی‌اند.

 

وی بر این باور بود که با همه این اهداف میانی و واسطه، اما هدف اصلی و نهایی و ذاتی یک چیز است؛ هر چند قرآن کریم برای این امر، چند فلسفه ذکر می‌کند. حکمت، کتاب و اقامه قسط و عدالت اهدافی است که برای هدف از بعثت انبیا در قرآن بیان شده است.

 

مولف کتاب "محمد(ص)، پیامبری برای همیشه" با تاکید بر اینکه هدف باید یک چیز باشد، و هیچ‌کدام از این ها نیز هدف غایی و نهایی دین نیست، گفت: حتی عدالت اقتصادی و اجتماعی هم هدف از بعثت انبیاء و دین نیست.

 

وی بر اساس آموزه های قرآن، مدعی بود که هدف نهایی، شناخت خداوند و عبودیت او و آمادگی برای ملاقات با اوست.

 

رحیم پورازغدی برای شاهد ادعای خود آیاتی از قرآن را تلاوت کرد و گفت: ای انسان تو در حال سفری پرزحمت به سوی خداهستی و هدف این است که ما در راه رسیدن به سوی او آماده شویم. اما این آمادگی بدون عدالت و تعلیم و تربیت نمی‌شود.

 

وی با بیان اینکه در جامعه‌ای که عدالت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی هر چه ضعیف‌تر باشد، از انسانیت بیشتر فاصله گرفته می شود، گفت: در چنین جامعه ای سخت‌تر برای لقای با خداوند آماده می‌شویم و صالح بودن مشکل می‌شود. این منشأ نظری ارتباط عدالت اقتصادی با توحید است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا، شرک را نیز یکی از اموری دانست که در تضاد با این هدف غایی بوده است و ادامه داد: خداوند مشرک بر خود را هرگز نمی بخشد. بزرگ‌ترین ظلم، نادرست تفسیر کردن هستی و جهان است. این همان معنای شرک است که هرگز بخشیده نمی شود.

 

وی مدعی بود که مفاسد اقتصادی هم یکی از منشاهای شرک است و هم در جهت مشرک شدن عمل می‌کند.

 

رحیم پور ازغدی به یکی از مهمترین تاثیرات فساد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اثر دیگر این مفاسد اقتصادی زیر سؤال رفتن کرامت انسانی است که قرآن می فرماید بشر را بر بسیاری از مخلوقات برتری بخشیدیم.

 

وی تأکید قرآن بر حریت آزادی و انتخاب، تأکید بر اینکه ایمان با زور نیست، انسان‌ها از هر طایفه‌ای نزد خدا مساوی‌اند، همه انسان‌ها حق دارند که از پاکی‌ها استفاده کنند، حقوق بشر در مسئله ازدواج و مسئله خانواده، تأکید خاص بر حقوق دختران و زنان و همچنین حق حیات و زندگی انسان‌ها را نمونه‌هایی از تأکید و سفارش قرآن بر کرامت انسانی معرفی کرد که فساد اقتصادی با این آموزه ها منافات دارد.

 

رحیم پور ازغدی افزود: قرآن تأکید خاص بر حقوق ضعیفان دارد که این هم در اثر رابطه مستقیم با عدالت اقتصادی است. خداوند می فرماید وای بر نمازگزارانی که نسبت به گرسنگی گرسنگان فریاد نمی‌زنند و آرام‌اند.

 

وی بر این باور بود که از نظر قرآن کریم یکی از شاخصه‌های جامعه ایمانی این است که ثروتمندان به فقیران و گرسنگان توجه نشان می‌دهند و آنها را از گرسنگی در می‌آورند.

 

رحیم پور ازغدی بر اساس آموزه های قرآنی، امت اسلامی را به کاروانی تشبیه کرد و گفت: در این کاروان همه با هم می‌روند. هر چند برخی کمی عقب و جلو می روند اما نه کسی جا می‌ماند از کاروان و نه کسی تنهایی خودش می‌رود.

 

وی مدعی شد که اخوت اسلامی با بی‌عدالتی اقتصادی جمع نمی‌شود و در همین باره گفت: آیات قرآن تصریح بر برادری و برابری همه انسان‌ها و شریعت دارد و تأکید دارد که حتی در معامله با غیر مسلمان‌ها با آن بی‌عدالتی نکنید.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه قرآن کریم منطقی را ایجاد کرده که دین و ایمان را نمی‌توان از اقتصاد و سیاست جدا کرد، ادامه داد: اقتصاد و سیاست راه های کسب قدرت و ثروت به هر روش در مکتب غیر قرآنی است اما در مکتب وحی این دو در خدمت توحید است.

 

وی با بیان اینکه امت اسلامی مانند ساختمانی است که همه اجزایش یکدیگر را نگاه می‌دارند، گفت: هیچ‌کس قرار نیست که جدای از دیگران نابود شوند؛ کسانی پول ندارند تا ازدواج کنند و افرادی بایستند و نگاه کنند. پیامبر می‌فرمایند که اینها جزء امت من نیستند.

 

رحیم پور ازغدی با بیان تمثیلی گفت: اگر سر شما درد بکند، شما نمی‌توانید آرام بخوابید. در جامعه اسلامی کسی درد داشته باشد دیگر اعضای جامعه خواب به چشم‌شان نمی‌آید.

 

وی به بیان صریح قرآن درباره رشد معنوی اشاره کرد و گفت: قرآن می فرماید که اگر می‌خواهید رشد معنوی کنید، راهی جز انفاق از آنچه که دوست دارید، ندارید. قرآن می گوید از آنچه که دوست داری، بگذر.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنانش به روایت پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند هر کدام‌تان که می‌بینید قسی‌القلب شدید، بگردید یتیمان را پیدا کنید و آن ها را نوازش کنید تا از حیوانیت خارج شوید.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 57960

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha