«اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» شعار هفته جهانی غذا

خبرگزاری شبستان:معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۲۴ مهر مصادف با ۱۶ اکتبر به عنوان روز جهانی غذا با شعار «الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» نامگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، جواد تاج کی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز(24 مهر) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: 24 مهر مصادف با 16 اکتبر به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

 

وی حساس سازی، کسب حمایت های سیاسی و اطلاع رسانی برای برقراری امنیت غذایی را از اهداف این نامگذاری عنوان کرد و گفت: کاهش سوء تغذیه و ریشه کنی گرسنگی در جهان، اشاعه فرهنگ غذای سالم و امنیت غذای از مواردی است که در این نامگذاری به آن پرداخته می شود.

 

این مقام مسوول به شعار روز جهانی غذا با عنوان« آب و هوا در حال تغییر است، کشاورزی و غذا نیز باید تغییر پیدا کند» اشاره کرد و افزود: در ایران شعار «اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت» برای این روز تعیین شده است.

 

به گفته تاج کی، برهمین پایه زیرمجموعه هایی تعریف شده است که کاهش مصرف قند، نمک و چربی، مبارزه با قاچاق کالا، استفاده از نشانگرهای رنگی و ترویج نشان ایمنی و سلامت از محورهای این هفته است.

 

این مقام مسوول به برخی از عادت هایی غذایی غلط اشاره کرد و گفت: همین مساله حساسیت بر افزایش آگاهی مردم و نظارت بر واحدهای تولیدی برای پیشگیری از بیماری های را افزایش می دهد.

 

وی با اشاره به سیاست های سازمان غذا و دارو و اعطای نشان ایمنی برای محصولات، گفت: کاهش میزان نمک، شکر، کاهش روغن های جامد، کاهش اسیدهای چرب ترانس و در استان زنجان ساماندهی پنیرهای سنتی از اهداف این مجموعه است.

 

تاج کی با بیان اینکه اعطای نشان ایمنی براساس معیارهایی است، گفت: فراورده سالم و ایمنی فراودی است که از مواد سالم و در شرایط بهداشتی تولید و عرضه شود.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: نداشتن مواد افزودنی شیمایی، به حداقل رساندن میزان کالری فراورده از طریق کاهش مصرف کربوهیدرات ها و چربی، به حداقل رساندن چربی ها و عوامل خطرزا، استفاده از مواد افزودنی و طبیعی در فراورده ها، عاری بودن از سموم قارچی و میکروبی و باقی مانده سموم و تولید بهداشتی و صنعتی فراورده ها سنتی از معیارهای اعطای نشان ایمنی است.

 

وی به هفته جهانی غذا و نامگذاری هر روز به عناوین مختلف اشاره کرد و یادآور شد: در این هفته اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در جامعه برای تولید و عرضه فراورده های سالم در دستور کار قرار دارد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان دسترسی به سبد غذایی سالم و مطلوب را از اهداف سازمان غذا و دارو عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی شده است که کاهش اسیدهای چرب تراس در روغن هایی که مردم مصرف می کنند که در سال گذشته 3 درصد بوده است که به یک درصد کاهش پیدا کنند در اولویت قرار دارد.

 

تاج کی با اشاره به اینکه چربی تراس در شیرینی جات، غذاهای سرخ شده، فست فود یافت می شود، خاطرنشان کرد: پس از بررسی های انجام شده، مشخص شد این اسیدها برای سلامتی انسان مضر است که باید در سبد غذایی افراد کاهش پیدا کند.

 

این مقام مسوول به افزایش جمعیت و تهیه محصولات غذایی در کارخانجات و به صورت صنعتی اشاره کرد و گفت: تلاش می شود اسیدهای چرب تراس در محصولات صنعتی به 4 درصد کاهش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه تلاش می شود 25 درصد نمک در محصولات غذایی کاهش پیدا کند، ادامه داد: بسیاری از بیمارها از جمله فشار خون از افزایش نمک رخ می دهد.

 

تاج کی با تاکید بر فرهنگ سازی برای کاهش مصرف نمک در غذا، اظهار کرد: میزان مصرف روغن جامد در سال گذشته 48 درصد بوده است که براساس برنامه ریزی های انجام شده تلاش می شود این رقم تا پایان سال 99 به صفر درصد برسد.

 

وی به برنامه سازمان غذا و دارو برای تقلیل مصرف روغن جامد به صفر در سال 99 اشاره کرد و گفت: می توان از روغن مایع به عنوان جایگزین استفاده کرد.

 

تاج کی به برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک اشاره کرد و گفت: کمبود ریز مغزی ها از جمه آهن و اسید فولیک در خون از مشکلات ماست که تلاش می شود آرد خبازی ها با ریزمغزی ها غنی شود.

 

وی به برنامه ریزی این معاونت در کاهش 20 درصدی میزان قند در نوشیدنی ها اشاره کرد و ادامه داد: ذائقه مردم به سمت غذاهای شیرین و چرب متمایل شده است و محصولات قندی که مصرف بالایی دارند باعث افزایش وزن، بیماری دیابت و آرتریت می شود.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، برنامه پایش سموم باقی مانده در محصولات پرمصرف کشاورزی را از دیگر برنامه های این معاونت عنوان کرد و گفت: لیستی از 50 محصول کشاورزی تهیه شده که میزان سموم باقی مانده آنان پایش شود.

 

وی با یادآوری اینکه نیترات موجود در سموم و فلزات سنگین که وقتی میزان آن از فراوده بالاتر از حد معموم باشد موجب مشکلاتی برای سلامت افراد می شود، افزود: استمراز نظام مدیریت ایمنی در دستور کار این معاونت قرار دارد.

 

این مقام مسوول به پایش «پی ام اس » از محصولات غذایی و کنترل آنان اشاره کرد و  گفت: فراورده های آرایشی به صورت پی ام اس مورد پایش قرار می گیرد.

 

به گفته تاج کی رقم یک هزار در پایش پی آر پی اس در کارخانجات صنایع غذایی نسان از رعایت آیتم های سازمان غذا و دارو می باشد و در صورتیکه این رقم به زیر 500 برسد، تولید کارخانه متوقف می شود.

 

وی به معضل قاچاق و تقلب در محصولات صنایع غذایی و آرایشی اشاره کرد و گفت: که با قاچاق در این صعنت مقابله می کنیم.

 

به گفته معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان استفاده از راهنمای تغذیه، اصلاح استانداردها، غنی سازی فراورده های غذایی و سیاست های تشویقی از راهبردهای حوزه غذا و دارو است.

 

کد خبر 580503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha