دیدگاه علامه همان نظر رایج شیعه در تعدد قرائات است

کارشناس قرآنی با بیان اینکه در تحلیل دیدگاه های علامه طباطبایی نباید به کتاب های موجز ایشان مانند "قرآن در اسلام" مراجعه کرد، اظهار داشت: نظر ایشان درباره تعدد قرائات، همان نظر رایج تشیع است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی "دیدگاه علامه در تعدد قرائات قرآن" به همت هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.


حجت الاسلام دکتر سید رضا مودب، یکی از نقادان حاضر در این نشست، نظریه تعدد قرائات از دیدگاه علامه طباطبایی را که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدفاکر میبدی در همان جلسه مطرح گردیده بود، مورد نقد و بررسی قرار داد.

 

حجت الاسلام مودب با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی کتاب قرآن در اسلام یا شیعه در اسلام را در برابر مستشرقان به اختصار بیان کرده اند، اظهار داشت: ایشان در این دو کتاب در مقام تحلیل آرای خود نبوده است و صرفا فهرست وار اندیشه ها را تبیین می کرده اند.

 

وی از این تحلیل خود نتیجه گرفت: پس نمی‌توان نداشتن تحلیل در آن کتاب‌ها، پذیرش رأی تعدد قرائات از سوی ایشان، آن هم به نحو خاص، و نه بر اساس عقیده رایج شیعه داشت.

 

حجت الاسلام مودب که تاکید داشت نظر مرحوم علامه در کتاب المیزان صراحتا بیان شده است، اظهار داشت: علامه در المیزان اگرچه ورود ایشان به بحث قرائات متعدد است و جهت خاص را مشخص نکرده، اما آن به این جهت است که ایشان قول معروف شیعه را پذیرفته است.

 

وی بر این باور بود که علامه در آثار خود تصریح می‌کند که اختلافات قرائات ربطی به دریافت و ابلاغ وحی ندارد و چون قول معروف تشیع را هم پذیرفته است، لذا ورودی به بحث ندارد.

 

حجت الاسلام مودب بر این امر تاکید داشت که قطعا علامه پذیرفته که قرآن واحد است، اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این نکته است که آیا این قرائت قرآن، نیز واحد است یا متعدد؟

 


وی برگشت این اختلاف نظر را به منشاء های گوناگونی مرجوع دانست و اظهار داشت: از دیدگاه شیعه این اختلاف عقیده به خاطر اختلاف در قرائات قرا بوده است و علامه هم به این امر اعتقاد داشته، و به همین خاطر هم به این امر مفصلا نپرداخته است.


حجت الاسلام مودب به روایتی از امام معصوم اشاره کرده که امام معصوم می‌فرمایند که قرآن واحد است و در ادامه گفت: پس علامه اگر ورودی به این روایت نداشته به این خاطر است که این عقیده را پذیرفته است، اما روشی که علامه در حل این اختلافات داشته است، الان مورد قبول همگان نیست.

 

وی در پایان سخنانش نتیجه گرفت که نباید برای بررسی اندیشه مرحوم علامه به کتاب‌های موجز و خلاصه ایشان مراجعه کرد.

 

شایان ذکر است، هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، هر شب در سالن نشست تخصصی شماره دو نمایشگاه با برگزاری نشستی تخصصی یکی از موضوعات تخصصی حوزه قرآن کریم را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 58147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha