«سیاق» تنها راه علامه طباطبایی در تشخیص قرائات نبوده است

دکتر عزیزی کیا، با بیان اینکه نظر علامه طباطبایی درباره تعدد قرائات همان نظر رایج شیعه می باشد، اظهار داشت: اما روش ایشان در تشخیص قرائات صرفا سیاق نبوده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی "دیدگاه علامه طباطبایی در تعدد قرائات قرآن" به همت هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.


حجت الاسلام و المسلمین دکتر عزیزی کیا، یکی از نقادان حاضر در این نشست، نظریه تعدد قرائات از دیدگاه علامه طباطبایی را که توسط حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدفاکر میبدی در همان جلسه مطرح گردیده بود، مورد نقد و بررسی قرار داد.


او بر این عقیده بود که مرحوم علامه طباطبایی در کتاب هایی همچون "قرآن در اسلام" و "شیعه در اسلام" بنای بر توسعه بحث نداشته، و صرفا اندیشه ها را تبیینی اجمالی کرده است.

 

حجت الاسلام عزیزی کیا با بیان اینکه اگر علامه می‌خواست بحث تئوریک قرائت را در المیزان مطرح کند و آنگاه به تعدد قرائات نمی‌پرداخت، اشکال جناب میبدی درست بود، ادامه داد: اما علامه اصلا درصدد این بحث نبوده است.

 

وی با این اعتراض که علامه طباطبایی کجا تعدد قرائات را به پیامبر مستند کرده است؟، ادامه داد: برای تبیین بهتر این بحث، لازم و ضروری است که معنای پذیرش تعدد قرائات مشخص شود.

 

حجت الاسلام عزیزی کیا در همین باره افزود: اگر منظور از تعدد قرائات این است که بر اساس همه قرائات، قرآن را باید تفسیر کرد و این تفسیر نیز درست است، من به صراحت می‌گویم خیر، این نظر ایشان نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه علامه همان نظر رایج شیعه در تعدد قرائات را پذیرفته است، گفت: علامه راه‌هایی را برای تشخیص قرائت پیموده‌اند. ایشان گاهی به عقل، گاهی به ادبیات و سیاق استناد کرده‌اند. سیاق راه منحصر ایشان نیست.

 

شایان ذکر است، هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، هر شب در سالن نشست تخصصی شماره دو نمایشگاه با برگزاری نشستی تخصصی یکی از موضوعات تخصصی حوزه قرآن کریم را مورد نقد و بررسی قرار می دهد.


پایان پیام/


 

کد خبر 58148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha