واکنش آیت الله سیستانی به سریال موهن وهابیون

مرجع عالیقدر شیعیان عراق از پخش سریال موهن«الحسن و الحسین» که سیره اهل بیت(ع) را تحریف شده نشان می دهد به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، شیخ عبد المهدی کربلائی، نماینده آیت الله سید علی سیستانی در جمع هزاران نفر از نمازگزاران در خطبه نماز جمعه صحن امام حسین(ع) گفت: مرجع عالیقدر شیعیان عراق نسبت به پخش سریال«الحسن و الحسین» در تعدادی از شبکه های ماهواره ای عربی و عراقی انتقادات تندی دارد.وی افزود: این سریال حاوی اطلاعات دورغین درباره زندگی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است.
عبدالمهدی کربلائی اظهار داشت: این سریال به بخش حساس و جدل برانگیز برهه ای از تاریخ اسلام می پردازد که موضع اختلاف میان مسلمانان است و باید از ساخت چنین سریالهایی خودداری کرد.وی در پاسخ به شایعاتی مبنی بر اینکه آیت الله سید علی سیستانی موافقت خود را پخش سریال نشان داده است، اظهار داشت: مرجع عالیقدر شیعیان عراق تاکنون نظری هیچ گونه موافقتی با این سریال نکرده است.وی ادامه داد: هر آنچه تاکنون از سریال موهن پخش شده است، تحریف محض از سیره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) است و به سیره امام حسن(ع) با این دروغها اهانت شده است.
نماینده آیت الله سیستانی ضمن هشدار به تولیدکنندگان این سریال از مومنان و مسلمانان جهان می خواهیم تا نسبت به دریافت حقایق هشیار باشند.وی تصریح کرد: تولیدکنندگان سریال از منابع تاریخی بی اساس استفاده کرده اند که هیچ انطباق تاریخی ندارد.
بنابر گزارش الکوثر، خطیب نماز جمعه صحن امام حسین(ع) تاکید کرد: این سریال اختلاف اساسی با سیره اهل البیت(ع) و عقاید آنان دارد و قلم نویسنده برای پول و تهدید زده شده است که مردم باید هشیار باشند.

 

 


چندی پیش، شیخ علی عبدالباقی، دبیرکل مرکز تحقیقات اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: الازهر در فتواهای خود پیوسته تجسید چهره انبیاء و اهل بیت(ع) را رد کرده است و این بار نیز با پخش سریال امام حسن(ع) و امام حسین(ع) که برای نخستین بار است در مصر تولید شده، مخالفت کرده است.وی افزود: باید از پخش این سریالها جلوگیری شود، در غیر اینصورت با این شبکه ها برخورد خواهد شد.مرکز تحقیقات اسلامی الازهر، یکی از هیئتهای عالی دینی در جهان اسلام است که آراء و نظرات آنها در باب فتاوی محترم شمرده می شود.
منصور شریف از شرفاء مصر و مسئول کانون شرفاء اسوان نیز برای نشان دادن اعتراضات خود نسبت به این سریال موهن از مردم مصر خواست تا در تظاهرات میلیونی در میدان التحریر شرکت کنند.وی افزود: مردم با مشارکت خود تظاهرات نشان می دهند که توقف سریال جدل برانگیز«الحسن و الحسین»را خواستار هستند.

 

 


در این سریال، به دو تن از مبشرین به بهشت و پرورش‌یافتگان دستان حضرت رسول(ص) اهانت شده است.منصور شریف در برنامه تلویزیونی«الحقیقه» گفت: ما به شورای نظامی حاکم مصر و شورای وزیران مصر نامه ای ارسال کرده و به آنها تاکید کردیم که پخش این سریال فتنه مذهبی ایجاد کرده و از خارج طراحی شده تا ضربه‌ای به جامعه مصر وارد کند.
سریال«الحسن و الحسین» نوشته محمد الیساری و محمد الحسیان است و عبد الباری و ابوالخیر، کارگردان آن به شمار می رود و تعدادی از بازگران مشهور نیز در آن بازی کرده اند.در این سریال، دوره تاریخی شهادت عثمان بن عفان تا شهادت امام حسین(ع) در کربلا ساخته شده است.
تولید کنندگان این سریال مدعی هستند که برای ساخت این سریال علاوه بر علمای اهل تسنن از علمای شیعه از جمله مرحوم محمد حسین فضل الله نظر خواهی کرده اند، امری که تاکنون تایید را رد نشده است.این سریال از سوی شرکت النور تولید شده است و هم اکنون در شبکه های مختلف عربی نمایش داده می شود.
پایان پیام/

کد خبر 58868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha